Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowanie prawa Ohma w obliczeniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
3) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma).

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje zależność opisującą prawo Ohma,

  2. wymieni sposoby wykorzystania prawa Ohma do rozwiazywania różnych zadań i problemów,

  3. zastosuje zdobytą wiedzę do sprawnego rozwiązania zadań dotyczących obwodów prądu stałego.

Strategie nauczania:

strategia blended‑learning

Metody nauczania:

- praca samodzielna,
- grywalizacja.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- film samouczek,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Jak zastosować w obliczeniach prawo Ohma?

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów: (wg wstępu do materiału)
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
- Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: prawo Ohma.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie zapoznają się z filmem‑samouczkiem i częścią „Warto przeczytać” e‑materiału (np. w domu lub podczas zastępstwa); notują pytania, jeśli jakieś zagadnienia okazały się niezrozumiałe.
- Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytań zanotowanych przez uczniów. Na pytania te odpowiadają inni, chętni uczniowie, a nauczyciel dokonuje krótkiego podsumowania i przekazuje informację zwrotną.
- Uczniowie rozwiązują w parach zadania, stosując mini‑grywalizację. Po samodzielnym rozwiązaniu zadania, para wykłada na stół kartkę z numerem tego zadania. Jeśli nie umie poradzić sobie z rozwiązaniem, może poprosić o pomoc inną parę, która ma wystawioną kartkę z numerem tego zadania. Za rozwiązanie zadania z pomocą otrzymuje się 1 pkt, samodzielnie – 2 pkt, za pomoc innej parze uzyskuje się 4 pkt. Wygrywa para, która na koniec lekcji zbierze najwięcej punktów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie zadań, których nie rozwiązali w klasie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może zostać wykorzystany jako rozszerzenie lekcji o prawie Ohma, jako element podsumowania działu „Prąd elektryczny” lub materiał pomocny przy przygotowaniach do klasówek, sprawdzianów i egzaminów.