Sprawdź się
Uczniowie używają do doświadczeń elementu oporowego w kształcie walca, podłączając go do źródła napięcia o stałej wartości. Nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności element ten pękł wzdłuż na pół, a druga połowa wypadła z obwodu. Jak zmieni się natężenie prądu płynącego teraz przez przepołowiony element?
Odp.: Natężenie prądu {#zmniejszy się} / {zwiększy się} {#2} / {3} / {4} razy.
Przez gruby metalowy przewodnik podłączony do źródła o stałym napięciu płynie prąd o tak dużym natężeniu, że silnie rozgrzewa go. Czy wartość natężenia tego prądu ulega zmianie?
- tak, maleje, bo rośnie opór przewodnika
- tak, maleje, bo maleje opór przewodnika
- tak, rośnie, bo maleje opór przewodnika
- tak, rośnie, bo rośnie opór przewodnika
- nie, bo z prawa Ohma wynika, że natężenie prądu jest zawsze proporcjonalne do przyłożonego napięcia
Zbudowano dwa obwody do doświadczalnego wyznaczania oporu przewodników takie, jak na rysunku. Opór wewnętrzny woltomierzy jest tak duży, że można go uznać za nieskończony, a amperomierzy tak mały, iż można przyjąć, że jest równy zero. Który z obwodów należy użyć, by otrzymać dokładniejsze wyniki doświadczeń?
- oba obwody pozwolą otrzymać dokładne wyniki
- dokładniejszy wynik da zastosowanie obwodu a)
- dokładniejszy wynik da zastosowanie obwodu b)
- wybór układu powinien zależeć od wielkości badanego oporu
Akumulator samochodowy o napięciu 12 V potrafi dostarczyć do odbiornika prąd o natężeniu 600 A. Żarówka w reflektorze ma oporność 10 . Ile takich równolegle połączonych żarówek można włączyć jednocześnie, by nie przekroczyć granicznego natężenia prądu?
Odp.: ............
Dziewięć kolumn oświetleniowych połączono szeregowo do źródła prądu. Pierwsza z nich składa się z jednej żarówki, druga z dwóch, trzecia z trzech itd. Numer kolumny oznacza jednocześnie liczbę wkręconych w nią jednakowych żarówek. W każdej kolumnie żarówki połączone są szeregowo, aby każda z nich świeciła jednakowo jasno. Napięcie na końcach pierwszej kolumny wynosi 1 V. Jaka jest wartość napięcia na całym szeregu dziewięciu kolumn?
Odp.: ............ V
Podczas doświadczenia w szkolnej pracowni fizycznej wyznaczano opór elektryczny przewodnika. Odczytane z mierników wartości zebrano w tabeli poniżej.
Nr pomiaru | Napięcie na końcach przewodnika [V] | Natężenie prądu przepływającego przez przewodnik [A] |
|---|---|---|
1 | 11 | 0,5 |
2 | 18 | 1 |
3 | 27 | 1,5 |
4 | 30 | 15 |
5 | 55 | 2,5 |
6 | 60 | 3 |
Ile wynosił opór badanego elementu? Podczas obliczeń zwróć uwagę, czy wszystkie pomiary są wiarygodne.
Odp.: ............ Ω
Uczniowie zbudowali obwód do wyznaczania oporu przewodników przedstawiony na rysunku. Opór badanego elementu obliczali dzieląc wskazania woltomierza przez wskazania amperomierza. Jeżeli uczniowie uwzględnią fakt, że opór woltomierza nie jest nieskończony a amperomierza zerowy, będą mogli stwierdzić, iż:
- rzeczywisty opór przewodnika jest większy, niż obliczony
- rzeczywisty opór przewodnika jest mniejszy, niż obliczony
- rzeczywisty opór przewodnika jest taki sam, jak obliczony
- w zależności od wartości badanego oporu wynik obliczony będzie mniejszy lub większy od rzeczywistego
Z drutu oporowego utworzono okrąg i podłączono go do źródła napięcia o wartości 10 V, tak jak na rysunku. Jakie napięcie wskaże woltomierz podłączony do punktu A i ujemnego bieguna źródła (oznaczonego krótszą kreską)?
Odp.: ............ V