Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dlaczego śmiejemy się, czytając, bądź oglądając Zemstę?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zapoznaje się z pojęciem komizmu i sposobem jego realizacji w Zemście Aleksandra Fredry,

  • zna podział komizmu na: komizm sytuacji, komizm postaci i komizm języka.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi wymienić elementy komiczne w Zemście Aleksandra Fredry.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, dyskusja, praca analityczna z tekstem Zemsta, nauczanie sytuacyjne, praca ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze Zemsty Aleksandra Fredry oraz Słowniki terminów literackich pod red. Janusza Sławińskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Sprawdzenie listy obecności.

2. Zapisanie tematu lekcji.

3. Skojarzenia uczniów związane z pojęciem: komizm (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

1. Jakie słowa pochodzą od słowa komizm?

Komizm - komedia, komiczny, komik, komediant, komediantka.

2. Praca ze Słownikiem terminów literackich:

Komizm - zespół cech budzących wesołość, śmieszność, zabawność.

3. Zastanówcie się, co was śmieszy w Zemście Aleksandra Fredry (wprowadzenie nowych pojęć):

a) komizm sytuacji - cytaty i przykłady:

  • testament Papkina,

  • pisanie listu przez Dyndalskiego,

  • kłótnia Cześnika z Rejentem o mur,

  • zrzucenie Papkina ze schodów,

b) komizm postaci:

  • Cześnik, Rejent - komizm oparty na kontraście charakterów,

  • Papkin - kontrast między jego słowami a czynami,

c) komizm słowa (języka) - cytaty i przykłady:

  • Niech cię czarci chwycą / z taką pustą mózgownicą!

  • Mocium panie- cymbał pisze!

  • Hej! Gerwazy! Daj gwintówkę! / niechaj strącę tę makówkę!

c) Faza podsumowująca

  • dyskusja podsumowująca na temat: Czy humor Fredry jest zgryźliwy?

  • podsumowanie lekcji,

  • utrwalenie poznanych pojęć,

  • podanie zadania domowego.

5. Bibliografia

1. Fredro A., Zemsta, Greg, Kraków 2003.

2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wybierz cytaty z Zemsty Aleksandra Fredry, które na stałe weszły do języka potocznego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to piąta lekcja (ostatnia) z cyklu pięciu zajęć poświęconych analizie Zemsty Aleksandra Fredry – przeznaczona dla klasy pierwszej gimnazjum.

R3jE1cWZTLTzw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.30 KB w języku polskim
R1Njn3ZMDFGkH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim