Dlaczego śmiejemy się, czytając, bądź oglądając "Zemstę"?
Dlaczego śmiejemy się, czytając, bądź oglądając Zemstę?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z pojęciem komizmu i sposobem jego realizacji w Zemście Aleksandra Fredry,
zna podział komizmu na: komizm sytuacji, komizm postaci i komizm języka.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi wymienić elementy komiczne w Zemście Aleksandra Fredry.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, dyskusja, praca analityczna z tekstem Zemsta, nauczanie sytuacyjne, praca ze słownikiem.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze Zemsty Aleksandra Fredry oraz Słowniki terminów literackich pod red. Janusza Sławińskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Zapisanie tematu lekcji.
3. Skojarzenia uczniów związane z pojęciem: komizm (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
1. Jakie słowa pochodzą od słowa komizm?
Komizm - komedia, komiczny, komik, komediant, komediantka.
2. Praca ze Słownikiem terminów literackich:
Komizm - zespół cech budzących wesołość, śmieszność, zabawność.
3. Zastanówcie się, co was śmieszy w Zemście Aleksandra Fredry (wprowadzenie nowych pojęć):
a) komizm sytuacji - cytaty i przykłady:
testament Papkina,
pisanie listu przez Dyndalskiego,
kłótnia Cześnika z Rejentem o mur,
zrzucenie Papkina ze schodów,
b) komizm postaci:
Cześnik, Rejent - komizm oparty na kontraście charakterów,
Papkin - kontrast między jego słowami a czynami,
c) komizm słowa (języka) - cytaty i przykłady:
Niech cię czarci chwycą / z taką pustą mózgownicą!
Mocium panie- cymbał pisze!
Hej! Gerwazy! Daj gwintówkę! / niechaj strącę tę makówkę!
c) Faza podsumowująca
dyskusja podsumowująca na temat: Czy humor Fredry jest zgryźliwy?
podsumowanie lekcji,
utrwalenie poznanych pojęć,
podanie zadania domowego.
5. Bibliografia
1. Fredro A., Zemsta, Greg, Kraków 2003.
2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wybierz cytaty z Zemsty Aleksandra Fredry, które na stałe weszły do języka potocznego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to piąta lekcja (ostatnia) z cyklu pięciu zajęć poświęconych analizie Zemsty Aleksandra Fredry – przeznaczona dla klasy pierwszej gimnazjum.