Do czego służy przecinek?
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DWxbakBUy
Przecinek to – obok kropki – najczęściej stosowany znak interpunkcyjny. Pełni wiele ważnych funkcji. Bez niego trudno byłoby zrozumieć niektóre zdania. Warto zapoznać się z zasadami jego stosowania.
Zaznacz kolorem niebieskim zdania pojedyncze, żółtym zdania złożone. Przyjrzyj się miejscom, w których wstawiono przecinki.
niebieski żółty
Pomidory pochodzą z Ameryki Środkowej i Południowej, a Aztekowie i Inkowie uprawiali je już 1800 lat temu.
Kolumb przywiózł je do Europy w 1498 roku, ale przez długi czas traktowano je jako rośliny ozdobne.
Dopiero około stu lat temu doceniono ich walory smakowe.
Istnieje około pięciu tysięcy odmian pomidorów, jednak połowę z nich stanowią odmiany sztucznie wyhodowane przez człowieka.
Pomidory mogą mieć różnorodne zabarwienie: białe, żółte, pomarańczowe, czerwone, różowe, zielonkawe, fioletowe lub czarne.
Pomidory można spożywać na surowo albo w postaci keczupu, sosu pomidorowego i przecieru.
Gdzie go postawić?
Przeczytaj zasady stosowania przecinka. Do każdej zasady dopasuj zdanie z tekstu z poprzedniego ćwiczenia.

Nie stawiamy przecinka przed spójnikami: albo, ani, bądź, czy, i, oraz, chyba że dany spójnik się powtarza.
Przykłady:
Goście przyszli punktualnie i zostali do wieczora.
Rodzice kupią Marcie wymarzoną hulajnogę albo wykupią jej roczny karnet na jazdę konną.
Ale:
Albo pójdę na basen, albo na zakupy.
Przepisz do zeszytu przepis na zupę pomidorową. Uzupełnij go przecinkami.
Zupa pomidorowa
Do dużego garnka wlej litr wody wrzuć marchewkę pietruszkę kawałek selera i kawałek pora. Gotuj wywar warzywny około pół godziny. Cztery duże pomidory sparz wrzątkiem obierz ze skórki posiekaj i przesmaż na maśle. Pomidory wlej do wywaru z warzyw i dodaj przyprawy: pieprz sól majeranek. Całość zmiksuj. Dodaj śmietanę posyp posiekaną natką pietruszki. Podawaj z makaronem ryżem lub groszkiem ptysiowym. Smacznego.
Już wiesz, że przed powtarzającymi się spójnikami stawiamy przecinki. Przepisz podane zdania do zeszytu i uzupełnij w nich znaki interpunkcyjne.
Na stole leżały pomidory i ogórki i papryka.
Albo zjem pizzę albo makaron z sosem pomidorowym.
W lodówce nie ma ani śmietany ani jogurtu.
Ułóż zdania z podanymi spójnikami. Zwróć uwagę na interpunkcję. Gotowe zdania zapisz tutaj lub w zeszycie.
albo, więc, ponieważ, i, lub, ale
Basia nie radzi sobie jeszcze ze stawianiem przecinków, a jutro oddaje pracę z historii. Pomóż jej i wstaw przecinki tam, gdzie dziewczynka je opuściła.
Niezwykły rejs
Magellan pierwszy opłynął kulę ziemską. Historię jego wyprawy {} dookoła świata (1519–1522) czyta się {} niczym scenariusz sensacyjnego filmu. W czasie tej niezwykłej podróży miały miejsce i bunty załogi ............ i podstępne morderstwa ............ i krwawe walki z mieszkańcami egzotycznych wysp ............ i publiczne egzekucje. Wyprawa trwała trzy lata {} bez dwóch tygodni. Spośród pięciu statków ............ które wzięły w niej początkowo udział ............ powrócił jeden – „Victoria”. W rejs dookoła świata wypłynęło {} dwustu siedemdziesięciu ludzi ............ przeżyło szesnastu.
Podczas wyprawy doszło do tego ............ że marynarze dziennie pili tylko szklankę brudnej ............ stęchłej wody ............ łapali szczury ............ których cena doszła do pół złotego dukata ............ a na koniec zaczęli zjadać bydlęce {} skóry do podwieszania żagli. Były one tak twarde ............ że musieli je moczyć w wodzie przez pięć dni ............ a potem piekli je w ogniu ............ żeby nadawały się do jedzenia.
Ekspedycja przyniosła znaczne {} korzyści materialne. Przywiezione przez „Victorię” korzenie z wysp Oceanu Spokojnego {} pokryły wszelkie koszty wyprawy.
Przyjrzyj się mapie, na której zaznaczono trasy wypraw Magellana. Przez jakie oceany i wokół jakich kontynentów płynęli żeglarze? Odpowiedz pełnymi zdaniami, pamiętając o poprawnej pisowni nazw własnych i o przecinkach. Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
