Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach
Analizując przykłady zawarte w tym materiale poznasz sposoby dodawania oraz odejmowania ułamków o jednakowych mianownikach. Dowiesz się też, jak dodawać i odejmować liczby mieszane. Rozwiązując ćwiczenia – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.
Dodawanie i odejmowanie ułamków
Agatka zaplanowała czterodniową wycieczkę rowerową. Pierwszego dnia pokonała długości trasy, drugiego dnia , a trzeciego tylko długości trasy.
Jaką część planowanej drogi pokonała Agatka w ciągu trzech dni?
Z rysunku widać, że Agatka przejechała długości całej trasy.
Zapiszmy obliczenia.
Jaką część planowanej drogi musi jeszcze pokonać Agatka?
Z rysunku widać, że Agatka musi przejechać jeszcze długości całej trasy.
Zapiszmy obliczenia.
Takie obliczenia wykonywaliśmy już w klasie czwartej, stosując następującą zasadę:
Dodając (odejmując) ułamki o jednakowych mianownikach, dodajemy (odejmujemy) liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

Jeśli w wyniku otrzymamy ułamek niewłaściwy, to należy wyłączyć z niego całości.

Jeśli w wyniku otrzymamy ułamek skracalny, należy go skrócić.

Odejmując ułamek od całości, możemy dla ułatwienia obliczeń zamienić całość na ułamek niewłaściwy.


Film dostępny pod adresem /preview/resource/RDQtBowGKWcZV
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy odejmować ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach.
Dodawanie i odejmowanie liczb mieszanych
Jacek organizował biwak dla harcerzy. Kupił kiełbasy, chleba oraz ziemniaków.
Ile ważyły wszystkie zakupione przez Jacka produkty?
.
Odp.: Wszystkie produkty ważyły .
O ile kilogramów więcej kupił Jacek kiełbasy niż ziemniaków?
.
Odp.: Jacek kupił o kiełbasy więcej niż ziemniaków.
O ile kilogramów więcej kupił Jacek kiełbasy niż chleba?
.
Odp.: Jacek kupił o kiełbasy więcej niż chleba.
Przedstawiony przykład przypomina, w jaki sposób dodajemy i odejmujemy liczby mieszane.
Dodając liczby mieszane, obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po wyłączeniu całości i skróceniu części ułamkowej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R16Mpe67dMBN6
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy dodawać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RnZCgEwFM0n3y
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy odejmować liczby mieszane.
Odpowiedź: Wynik tego działania to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Od sumy liczb i odjęto różnicę liczb i .
Odpowiedź: Wynik tego działania to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Do sumy liczb i dodano ich różnicę.
Odpowiedź: Wynik tego działania to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Tato kupił taśmę do uszczelniania okien. Do pierwszego okna zużył , do drugiego , a do trzeciego . Ile metrów taśmy zostało, jeśli w krążku były początkowo metry?
, , ,
Odp.: Zostało ............ m taśmy.
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: W słoju jest teraz 1. , 2. , 3. , 4. miodu.
Ze słoja, w którym było miodu, pszczelarz najpierw odlał , a następnie dolał . Ile miodu jest w słoju?
, , ,
Odp.: W słoju jest teraz ............ miodu.
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Na czytanie i oglądanie filmów Janek przeznacza codziennie 1. , 2. , 3. , 4. godziny.
Janek bardzo lubi czytać książki i oglądać filmy. Czytanie zajmuje mu codziennie godziny. Na filmy przeznacza o więcej. Ile czasu zajmują mu każdego dnia te dwie czynności?
, , ,
Odp.: Na czytanie i oglądanie filmów Janek przeznacza codziennie ............ .
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Mama mogłaby dolać 1. , 2. , 3. , 4. litra soku.
Do dziesięciolitrowego słoja, w którym było litra soku, mama dolała litra soku. Ile mogłaby jeszcze dolać, aby napełnić słój do połowy?
, , ,
Odp.: Mama mogłaby dolać ............ litra soku.
Równości uzupełnij liczbami , , , , , , , tak, aby były prawdziwe.