Dostępność grafiki - teksty alternatywne
Każda grafika - zdjęcie, obrazek ozdobny, ikona, logo, wykres, animacje - w materiale edukacyjnym i ćwiczeniowym przygotowanym w wersji elektronicznej w formacie łatwym do czytania i zrozumienia powinna posiadać tekst alternatywny. Dzięki temu osoby z niepełnosprawnością wzroku - niewidome i słabowidzące za sprawą używanego oprogramowania (programy czytające) zapoznają się z opisem elementów nietekstowych.
Tekstu alternatywnego nie zapisuje się w tekście łatwym.
Opis alternatywny do grafiki: – powinien być precyzyjny, spójny i zwięzły – powinien być „neutralny uczuciowo”, tzn. nie przedstawiać poglądów autora – nie powinien powielać już istniejących w materiale edukacyjnym i ćwiczeniowym informacji – powinien opisywać zarówno to, co znajduje się na zdjęciu jak i jego kontekst.
Podczas opisywania grafik nie należy używać takich zwrotów, jak: Na tym zdjęciu znajduje się . . . . Powinno się od razu napisać, co jest na zdjęciu.
Jeśli na grafice znajduje się jakiś tekst - należy uwzględnić go w opisie alternatywnym. Przykłady opisów alternatywnych:
Przykład 1.
Każdy może sprawdzić czy ma odpowiednią wagę.
Czy nie jest za chudy ani za gruby.
Służy do tego wskaźnik BMI.
Wskaźnik BMI to wskaźnik masy ciała. Wskaźnik pokazuje czy twoja waga jest odpowiednia do twojego wzrostu.
Tekst alternatywny: Chłopak siedzi w fotelu i myśli. Nad głową ma czerwony znak zapytania a obok jest chmurka
z napisem: Jestem chudy czy gruby?
Przykład 2.
Rodzice Ani co roku w jej urodziny mierzyli ją i zapisywali jej wzrost.
W jednym polu grafu zapisywali wiek.
W drugim polu wzrost Ani.
Strzałki pokazują, że w wieku 2 lat Ania miała 100 centymetrów.
W wieku 19 lat miała 180 centymetrów.
Graf pokazuje ile wzrostu miała Ania w różnym wieku.
Tekst alternatywny: Funkcja przedstawiona jako graf. Lewa część grafu przedstawia wiek Ani, prawa jej wzrost. W lewej części są podane następujące wartości: 2 lata, 6, 10, 14, 18, 19 lat. W prawej części są wartości od 90 do 180 cm. Wartości z lewej strony są połączone strzałką z odpowiednią wartością z prawej strony grafu. Na przykład 2 lata – 100 cm, 6 lat – 120 cm, 10 lat – 150 cm, 14 lat – 160 cm, 18 i 19 lat – 180 cm.
Przykład 3.
Elementy krajobrazu to:
ukształtowanie powierzchni
podłoże
roślinność i zwierzęta
działalność ludzi.
Tekst alternatywny: Na pierwszym planie zielona trawa na łące, potem grupy zielonych krzewów i drzew. Na horyzoncie pasmo gór. W górze błękitne niebo z białymi chmurami.
Przykład 4.
Jedzenie za dużej ilości pokarmów powoduje otyłość.
Otyłość może prowadzić do wielu chorób.
Zwracaj uwagę na to, czy zdrowo jesz. Na opakowaniach jedzenia możesz zobaczyć ile jest substancji odżywczych. Możesz przeczytać jakie to substancje.
Tekst alternatywny: Etykieta wartości odżywczych produktu w 100 mililitrach produktu, w porcji 250 mililitrów produktu i udział procentowy w porcji 250 mililitrów produktu. 100 ml daje wartość energetyczną 249 kilodżuli czyli 60 kilokalorii. Zawiera 3,2 grama tłuszczu w tym kwasy tłuszczowe nasycone, 4,7 grama węglowodanów w tym cukrów, 3 gramy białka i 0,10 grama soli. Pozostałe wielkości – proporcjonalnie.