Sprawdzanie dostępności treści
Dostępność treści materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych w tekście łatwym
do czytania i zrozumienia jest celem najważniejszym procesu ich tworzenia.
Zatem należy pamiętać, że: przed opublikowaniem tekst łatwy do czytania powinien podlegać sprawdzeniu dostępności treści przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Uwagi konsultanta/ów należy uwzględnić w ostatecznej wersji tekstu.
Uwaga!
Symbolem ETR można opatrzyć tekst wyłącznie skonsultowany przez co najmniej jedną osobę z niepełnosprawnością intelektualną. Jej imię i nazwisko należy zamieścić w informacji o publikacji (strona redakcyjna, stopka).
Jeżeli treść materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych jest sprawdzana przez uczniów – rówieśników planowanych odbiorców opracowań, proces konsultacji należy starannie przygotować i przeprowadzić. Nauczyciel – autor tekstu łatwego powinien wydrukować na pojedynczych kartkach przygotowany materiał, zapewnić spokojne, przyjazne miejsce konsultacji i omawiać poszczególne akapity, notując wszystkie uwagi ucznia. Należy pamiętać także o omawianiu wszystkich ilustracji, bezpośrednio po skonsultowaniu treści akapitu.
W zależności od objętości materiału a także umiejętności koncentracji ucznia/uczniów, stopnia zmęczenia i zainteresowania tematem, konsultacje można podzielić na dowolną liczbę części i przeprowadzać je przez kilka dni, najlepiej następujących po sobie.
Konsultując materiał ćwiczeniowy należy rozwiązać z uczniami wszystkie ćwiczenia zamieszczone w opracowaniu. Należy zwrócić szczególną uwagę na treści poleceń przed każdym ćwiczeniem – czy w jasny sposób opisują treść zadania do wykonania.
Jeżeli jakaś uwaga nie może być uwzględniona – ze względu na kontekst merytoryczny lub formalny (np. w ćwiczeniach), należy w jasny sposób wyjaśnić konsultantom dlaczego jej nie uwzględnimy.