Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Standardy informacji wideo
Pomocne w edukacji uczniów z różnymi potrzebami jest stworzenie wideo łatwego
do zrozumienia. Przy tworzeniu wideo łatwego do zrozumienia należy pamiętać o kilku zasadach:

1) Nagranie powinno być proste. To znaczy, że przekazywane informacje powinny być łatwe do zrozumienia.

2) Podczas nagrywania materiału wideo unikaj przyspieszeń i spowolnień.
Rozpraszają one uwagę uczniów, którzy mogą mieć trudność z odbiorem informacji.

3) Jeśli do prezentowanego materiału wideo nagrywasz głos pamiętaj, żeby mówić wyraźnie i niezbyt szybko. Mów tylko o tym, co pojawia się na ekranie. Na przykład: Jeśli mówisz o cukrach złożonych, pokaż tylko te produkty, w których one się znajdują - kasze lub ciemne pieczywo. Dzięki temu uczniowie będą mieli dostatecznie dużo czasu, żeby zrozumieć o czym mówisz.

4) Obraz nagrania powinien być wyraźny. Nie powinien być ani za jasny, ani zbyt ciemny. Nie powinien zawierać zbyt wielu szczegółów, które rozpraszają uwagę.

5) Nagranie obrazu i dźwięku powinno być wysokiej jakości.

6) Materiał wideo nie powinien być zbyt długi. Nie powinien trwać dłużej niż 20 lub maksymalnie 30 minut.

7) Jeśli zmieniasz miejsce nagrywania filmu, wyjaśnij gdzie znajduje się kolejne miejsce.

8) Materiał wideo, w którym nagrany jest głos, powinien zawierać napisy na dole. Ułatwią one odbiór informacji uczniom głuchym, słabosłyszącym lub pozostałym, jeśli osoba na nagraniu mówi niewyraźnie. Napisy nie mogą jednak rozpraszać uwagi uczniów.

Napisy w wideo łatwym do zrozumienia powinny:

a) być zgodne ze standardami tworzenia łatwej informacji tekstowej,

b) czcionka powinna być większa niż w zwykłych nagraniach,

c) pozostawać na ekranie tak długo, jak to możliwe. Dzięki temu uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną będą mieli wystarczająco dużo czasu by je przeczytać,

d) należy zachować odpowiedni kontrast pomiędzy napisami a tłem. Zaleca się, żeby na dole ekranu zrobić ciemny pasek, na którym będą wyświetlane białe litery. Pasek powinien być częściowo przezroczysty, żeby było widać pod nim nagrane wideo,

e) napisy powinny być w tym samym miejscu ekranu przez cały czas trwania filmu,

f) uczeń powinien móc wyłączyć napisy w każdym momencie trwania filmu. Powinien mieć podaną wyraźną instrukcję jak to zrobić.

Pod nagraniem wideo warto dodatkowo przygotować dokument tekstowy (transkrypcję) z treścią materiału wideo. Dzięki temu uczniowie będą mogli wydrukować tekst i przeczytać przed lub po obejrzeniu wideo.
Niektóre nagrania wideo mają audiodeskrypcję, czyli nagrany głos, który opisuje to,
co widać na ekranie. W ten sposób uczniowie niewidomi mogą zrozumieć, co dzieje się na ekranie.
Uczniom, którzy widzą, audiodeskrypcja może przeszkadzać. Dlatego ci uczniowie powinni mieć możliwość wyłączenia audiodeskrypcji w każdym momencie. Powinni mieć podaną wyraźną instrukcję mówiącą jak to zrobić.

Standardy informacji audio
Pomocne w edukacji uczniów z różnymi potrzebami jest stworzenie nagrania audio łatwego do zrozumienia. Tak przygotowany materiał może być korzystny dla większej grupy użytkowników, którzy nie mogą uzyskać dostępu do informacji opartej

na kanałach wizualnych.

Przy tworzeniu nagrania audio łatwego do zrozumienia należy pamiętać o kilku zasadach:

1) W czasie nagrania mów jasno i wyraźnie. Używaj zrozumiałych dla uczniów słów. Jeśli wprowadzasz nowe, trudne pojęcie, wyjaśnij jego znaczenie.

2) Rób pauzy w odpowiednich miejscach. Dzięki temu uczniowie będą mogli zrozumieć pierwszą część informacji, zanim usłyszą dalszy ciąg.

3) Dawaj zawsze wystarczająco dużo czasu na zrozumienie i wykorzystanie podanych informacji.

4) Upewnij się czy głos osoby, która mówi w twoim nagraniu jest przyjemny, to znaczy nie jest za niski i nie jest za wysoki.

5) Upewnij się, czy dźwięk ma dobrą głośność, to znaczy czy nie jest za głośny lub za cichy.

6) Sprawdź, czy w czasie nagrania nie ma żadnych zakłóceń ani hałasu w tle.

7) Powtarzaj ważne informacje.

Pod nagraniem audio warto dodatkowo przygotować dokument tekstowy (transkrypcję) z treścią nagrania audio. Dzięki temu uczniowie będą mogli wydrukować tekst i przeczytać przed lub po wysłuchaniu nagrania.