Standardy tekstu łatwego do czytania i zrozumienia dotyczą bardzo wielu obszarów spraw związanych z tworzeniem tekstu, jego organizacji i przygotowania do publikacji. Jest ich po prostu dużo. Stosowanie standardów wymaga nie tylko ich znajomości, lecz także praktyki. Czasami ta sama zasada może sprawiać problemy, gdy jest stosowana w materiale z jednego przedmiotu, a zupełnie łatwo stosuje się ją w innym obszarze wiedzy. Dlatego tak ważne jest częste praktykowanie tworzenia tekstów łatwych.

Poniżej ponownie przypominamy wszystkie standardy tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, stosowane w edukacji, opisane w rozdziale 3, zamieszczając przykłady przy tych, które mogą być trudne lub niejednoznacznie odbierane. Przykłady pochodzą z materiałów opracowanych w ramach projektu „Czytam i wiem”. Zamieszczamy także uściślające komentarze. Pomoże to utrwalić zasady i przybliży praktyczną stronę tworzenia tekstu.

Jak pisać
• Zawsze postaraj się dowiedzieć jak najwięcej o uczniach, dla których przygotowujesz opracowanie oraz o ich potrzebach.
• Zawsze używaj właściwego języka.
Nie używaj języka dla małych dzieci, jeśli informacja przeznaczona jest dla osób dorosłych, np. uczniów szkół branżowych i przysposabiających do pracy.
• Upewnij się, że uczniowie otrzymali całą potrzebną informację.
• Nie podawaj więcej informacji, niż potrzeba.

Zdania
• Pisz krótkimi zdaniami. Najlepiej pojedynczymi a nie złożonymi.

1

Osioł był bardzo zmęczony.
Nie miał siły dalej iść.
Poprosił konia o pomoc.
Koń nie chciał zabrać od osła bagażu. Koń był dla osła niemiły.
Osioł zmarł ze zmęczenia.

1
RMRdEMHTlskvJ

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Życzliwość, kompromis, współpraca, Katarzyna Kruś‑Kubaszewska

• Zwracaj się wprost do uczniów, używaj słowa „Ty”.

1

Z warzyw możesz zrobić marynaty. Marynata to gotowane warzywa w wodzie z octem i przyprawami.

1
RRVK2AzzBPVPr

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Jesień, Katarzyna Cichocka‑Balińska, Karolina Zajączkowska

1

Czasem twój organizm ma mało energii. Jesteś wtedy zmęczony i zdenerwowany. Dostałeś energię z niedobrych cukrów. Na przykład ze słodyczy.

1
R17zd32zqsgBl

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Pokarm - budulec i źródło energii, Dorota Kaczorowska

• Ostrożnie używaj zaimków, na przykład „on”, „to”.

1

Bajki filozoficzne kończą się morałem. Morał to rada jak należy postępować. Morał to też rada jak nie postępować.
To kilka mądrych słów na końcu bajki. Na przykład: Nie kradnij.

1
R17FwcTeuUrFl

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Życzliwość, kompromis, współpraca, Katarzyna Kruś‑Kubaszewska

• Tam gdzie możliwe, używaj zdań pozytywnych, a nie negatywnych.
W tekstach edukacyjnych warto informacje przekazywać w dwóch formach:
zdania pozytywnego i negatywnego.

1

Ostrożnie włóż wtyczkę do gniazdka. Powinieneś mieć suche ręce.
Nie dotykaj mokrymi rękami urządzeń elektrycznych!
Możesz zostać porażony prądem.

1
RnKhQdJ50rtTt

Komentarz: W tekstach edukacyjnych warto informacje przekazywać w dwóch formach: zdania pozytywne i negatywne. W przestrzeni publicznej i w miejscach praktyk uczniowie często będą się spotykać z formami negatywnymi (Nie dotykać!
Nie przeszkadzać! Nie deptać trawników!).

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
BHP w kuchni, Dorota Mróz

• Używaj strony czynnej, nie biernej.

1

Strona bierna
Grabie służą do:
• równania ziemi na grządkach
• usuwania opadłych liści.

Strona czynna
Za pomocą grabi możesz:
– równać ziemię na grządkach 
– usuwać opadłe liście.

1
R1RBPWjjlXPAQ

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Jesień, Katarzyna Cichocka‑Balińska, Karolina Zajączkowska

Wyrazy
• Posługuj się prostymi i łatwymi do zrozumienia wyrazami.
• Tłumacz trudne wyrazy związane z tematem. Podawaj przykłady.

1

Współpracować to znaczy robić coś razem.
Współpracować możesz z inną osobą
lub z grupą ludzi.
Współpracujesz na przykład kiedy:
– razem z kolegą rozwiązujesz zadanie
– dzielisz się podczas zabawy
– bawisz się w zgodzie z innymi dziećmi – uzgadniacie kompromis.

1
RKYCzQwYuAIsV

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Życzliwość, kompromis, współpraca, Katarzyna Kruś‑Kubaszewska

• W całym tekście używaj tych samych wyrazów na opisywanie tych samych rzeczy lub zjawisk.
• Nie używaj metafor. Jeśli materiał edukacyjny wymaga użycia metafory,
dobrze wyjaśnij jej znaczenie. Stosuj przykłady powszechnie znane.

1

Tekst oryginalny sonetu Stepy Akermańskie
Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowy burzanu.

Opracowanie w tekście łatwym do czytania i zrozumienia
Poeta Adam Mickiewicz jechał po stepie. Na stepie rośnie bardzo dużo roślin.
Są tam trawy, kwiaty i krzewy.
Poeta omijał krzewy.

1
R1NHb9R2H3zEt

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego: 
Jak i po co poeci piszą wiersze, Iwona Skrzypczyk‑Gałkowska

• Nie używaj słów zapożyczonych z innych języków, chyba że są bardzo dobrze znane w Polsce.

1

Nazwę programu Microsoft Word (czytaj majkrosoft łord) zapisujemy w skrócie MS Word.
MS Word służy do pisania tekstu i tworzenia dokumentów.
MS Word można używać na komputerze, laptopie, tablecie i w telefonie.

1
R1BeOd7wnC9Yu

Komentarz: W tekście nie tłumaczymy słów laptop i tablet ponieważ są one powszechnie znane i używane przez uczniów, nawet z najmłodszych klas

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Program Microsoft Word, Agata Kucharska‑Paczko

• Nie stosuj znaków specjalnych.
W materiałach edukacyjnych stosujemy wyjątki od tego standardu wynikające m.in. z podstawy programowej.

• Nie stosuj skrótów.

1

Każdy punkt ma swoje współrzędne: współrzędną x i współrzędną y.
Na przykład (3,-4).
Pierwszą współrzędną 3 trzeba zaznaczyć na osi X.
Drugą współrzędną -4 trzeba zaznaczyć na osi Y.
Miejsce gdzie przecinają się linie narysowane od współrzędnych, wyznacza punkt.

1
R2eRN3UE79giF

Komentarz 1: Użycie w tekście nawiasu przy określeniu współrzędnych ma charakter edukacyjny i wynika z podstawy programowej, której materiał dotyczy.

Komentarz 2: Powszechnie używany skrót Np. w tekście łatwym zawsze piszemy pełnymi wyrazami Na przykład.

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Funkcje, Katarzyna Prościńska

1

Doświadczenie z pryzmatem

Przed doświadczeniem musisz wiedzieć:
• kim był Isaac Newton (czytaj Izaak             Niuton)
• co to jest pryzmat.

1
RpVHgKwSZfmkE

Komentarz: Wyjątkiem od standardu niestosowania znaków specjalnych jest zapis fonetyczny obcych nazwisk i nazw umieszczany w nawiasie.

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Zjawisko rozszczepienia światła, Katarzyna Ceremuga

• Nie używaj procentów i dużych liczb.
W materiałach edukacyjnych stosujemy wyjątki wynikające wyłącznie z podstawy programowej.

1

1 jednostka astronomiczna jest równa odległości Ziemi od Słońca
1 jednostkę astronomiczną w skrócie zapisujemy 1au.
Odległość Ziemi od Słońca to około
149,5 miliona kilometrów.
1au = 149,5 mln km.

1
REcMhf2VdZzlH

Komentarz: Użycie w tekście dużych liczb ma charakter edukacyjny i wynika z podstawy programowej, której materiał dotyczy.

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Układ słoneczny, Katarzyna Prościńska

• Liczby zapisuj cyframi a nie słownie.

1

Dawno temu żyli 3 bracia: Lech,
Czech i Rus.
Bracia byli mądrzy i odważni.
Opiekowali się ludźmi ze swoich rodów. Ród to grupa kilku rodzin.

1
R1YkWTLnUYT69

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Legenda o Lechu, Czechu i Rusie, Magdalena Zduńczyk

1

W trzecim etapie eksperymentu wybierasz metodę badawczą.
Metoda badawcza to plan doświadczenia.
W tym etapie opisujesz:
– składniki doświadczenia
 – jakiego użyjesz sprzętu
 – czynności jakie musisz wykonać.

1
RhXSiSOfszItI

Komentarz: Wyjątkiem od zapisywania liczb cyframi jest zapis liczebników porządkowych. Pomaga to uczniom ze szczególnymi potrzebami odróżnić liczebniki porządkowe od głównych.

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Laboratorium. Doświadczenie i eksperyment. Joanna Świeczkowska

Jak zapisać tekst

• Stosuj format A4.

Komentarz: W zależności od potrzeb, głównie ilustracyjnych, można stosować format A4 w orientacji poziomej.

• Stosuj małą objętość tekstu (liczbę stron).

Komentarz: Zaleca się, żeby opracowane materiały edukacyjne miały od 12 do 16 stron. Pozwala to na omówienie prezentowanego tematu w ciągu jednej lekcji.

• Używaj dużej przejrzystej i wyraźnej czcionki, minimum 14 punktów, bezszeryfowej (np. Arial, Verdana, Calibri)

Komentarz: Każda z czcionek bezszeryfowych ma inną wielkość. Calibri jest najmniejsza, dlatego zaleca się zapis tekstu w materiale edukacyjnym czcionką o wielkości 16 pkt. Arial jest większy, dlatego czytelny jest tekst o wielkości 14 pkt. Największą czcionką jest Verdana.

• Nie stosuj ozdobnej czcionki cieniowanej lub obrysowanej.

• Nie pisz WYRAZÓW dużymi literami (wersalikami)

Komentarz: Uczniowie z niepełnosprawnością często odczytują wyrazy zapisane wersalikami jako skrót, literując słowo. Niektóre programy czytające dla osób niewidomych mogą również odczytywać taki wyraz literując.

• Ostrożnie używaj tła.
Jeśli musisz, tło ma być w kontrastowym do czcionki kolorze, jednorodne, bez deseni.

• Nie używaj kursywy.

Komentarz: Tekst napisany kursywą deformuje wygląd liter i utrudnia ich odczytanie przez uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

• Stosuj większe odstępy między wierszami (interlinia – minimum 1,15, najlepiej 1,3)

• Nie używaj przypisów.
Wszystkie odwołania, wyjaśnienia pisz w tekście głównym, zaraz po użyciu wyrazu/wyrażenia objaśnianego.

1

Ilość opadów mierzymy deszczomierzem.
Deszczomierz to mały pojemnik.
Do pojemnika wpada woda z deszczu
lub ze śniegu.
Ilość opadów mierzymy w milimetrach.

1
R1Lr4iG6gZTyj

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Pogoda i składniki pogody, Izabela Zimnicka

• Nie używaj skomplikowanej interpunkcji, czyli zbyt dużo przecinków,
kropek i innych znaków.

Komentarz: Z uwagi na charakter edukacyjny materiałów zaleca się zachowanie obowiązujących w języku polskim zasad interpunkcji.

• Używaj wypunktowań jeśli piszesz o większej liczbie spraw.

1

Prezydent ma swoje uprawnienia. Uprawnienia są zapisane w Konstytucji. Nazywają się tam prerogatywy.
Na przykład Prezydent:
– może podpisać ustawy lub ich nie              podpisać
– powołuje sędziów
– ogłasza termin wyborów do Sejmu            i Senatu.

1
R1ECsX6767SAA

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Jak zostać Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, Małgorzata Roguszewska

• Zadbaj o to, by materiał miał przejrzysty spis treści i wyraźne tytuły.

Komentarz: Zastosowanie podziału materiału na krótkie rozdziały z tytułami umożliwia w razie potrzeby korzystanie z materiału na więcej niż jednej lekcji.

• Tekst wyrównuj do lewej strony. Nie justuj tekstu!

Komentarz: Wyjustowany tekst zniekształca (rozciąga) wygląd liter i utrudnia ich odczytanie przez uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

• Nie przenoś wyrazów, rozdzielając je kreską na końcu wiersza.

• Rozpocznij i zakończ zdanie zawsze na tej samej stronie.

1

Tatry Zachodnie zbudowane są ze skał wapiennych.
W skałach wapiennych jest dużo jaskiń. Największa jaskinia w Polsce to Wielka Jaskinia Śnieżna

1
RtMehH3GTwOE5
1

Tatry Zachodnie mają piękne doliny.
Na przykład:
– Dolina Chochołowska
– Dolina Kościeliska.
Na zdjęciu obok jest Dolina Chochołowska.

1
R1BkqLOeZH22N

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Krajobraz wysokogórski w Polsce, Katarzyna Bulanda

• Podziel tekst na krótkie akapity z dużymi odstępami.

Komentarz: W materiałach edukacyjnych zaleca się podział strony A4 w orientacji pionowej na 3 akapity. Każdy akapit powinien mieć 4 do 6 wersów.
Czasami, zwłaszcza przy wypunktowaniach liczba wersów może być większa.
Wynika to wyłącznie z merytorycznej zawartości akapitów. Czasami merytoryczna zawartość opracowania wymaga umieszczenia na stronie 4 akapitów z mniejszą ilością tekstu w akapicie. Materiały, na przykład z informatyki lub matematyki, wymagają zastosowania dużych ilustracji, na szerokość całej strony A4. Są to na przykład zrzuty ekranu zawierające wiele ważnych szczegółów lub tabele i wykresy matematyczne. W przypadku zastosowania poziomej orientacji A4, na jednej stronie powinny być optymalnie 2 akapity. W tej orientacji w jednym wersie mieści się więcej tekstu.

• Wykresy i tabele stosuj tylko wtedy, kiedy są proste i dobrze objaśnione.
Przykład (Przykład zaczerpnięty z publikacji „Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy…”):

Jan Kowalski przez większość czasu pracuje przy komputerze. Zajmuje się również szkoleniami i przygotowaniem informacji łatwej do czytania i zrozumienia. To zajmuje mu jednak mniej czasu niż praca przy komputerze. Jan Kowalski uczestniczy również w konferencjach. Na to przeznacza najmniej czasu.

Zamiast powyższego tekstu:
Czas pracy Jana Kowalskiego dzieli się na:

Rs1PL3ANweyGC

• Przygotowując opracowany tekst do opublikowania, upewnij się, że ważne informacje są łatwe do znalezienia. Ważną informację lub trudne słowo wyróżnij pogrubieniem (bold). Główne myśli wyróżnij w punktach.

1

Zasady dbania o swoje zdrowie:

  1. Jedz zdrowe jedzenie.
    Stosuj się do zasad zdrowego żywienia.

1
RWiv9tAyme3Yo
1
  1. Wysypiaj się.
    Osoby wyspane lepiej się uczą i mało chorują.

1
R1QCjQPvl2rAp
1
  1. Ćwicz i uprawiaj sport.
    Kto ćwiczy jest szczupły.
    Ma więcej siły na naukę i zabawę.

1
R17gOPsu3yWS6

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Dbam o zdrowie, Marta Woźniak, Małgorzata Ciesielska

• Numeruj strony opracowania.

• Stosuj grafikę przy tekście – obrazki, zdjęcia, rysunki lub symbole.

Przykłady zastosowania standardów dotyczących grafiki
• Ilustracjami mogą być zdjęcia, rysunki lub symbole (piktogramy).
• Należy używać tego samego sposobu ilustrowania w całym dokumencie.

Komentarz: Materiały ćwiczeniowe w edukacji mogą wymagać ze względów merytorycznych i dydaktycznych użycia różnych rodzajów ilustracji w jednym opracowaniu.

• W całym dokumencie używa się tej samej ilustracji dla zobrazowania tego samego obiektu, sprawy czy sytuacji.
• Ilustracje powinny być odpowiednie dla osób, dla których przeznaczony jest tekst (nigdy nie używaj obrazków dla dzieci w tekście dla osób dorosłych).
• Ilustracje powinny być umieszczone przy tym fragmencie tekstu, który pomagają objaśnić.

Komentarz: Kiedy w jednym akapicie jest kilka różnych informacji, np. w wypunktowaniach, należy wybrać najważniejsze informacje i je zilustrować.

1

W przyrodzie występują też osady czyli: – rosa
– szron
– szadź
– gołoledź.
Rosa to kropelki wody.
Rosę możesz zobaczysz latem
na trawie i listkach.

1
RmA6IlTC2tIIV

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Pogoda i składniki pogody, Izabela Zimnicka

• Fotografie muszą być wyraźne i nie mogą zawierać zbyt wielu szczegółów.

1

Mroźna i śnieżna zima to trudny czas
dla ptaków.
Niektóre ptaki zostają zimą w Polsce. Bez pomocy ludzi jest im trudno znaleźć jedzenie.

1
Ruhxscts3mGZf

Przykład pochodzi z materiału edukacyjnego:
Pory roku. Zima. Marta Woźniak, Małgorzata Ciesielska