1780 – rozpoczyna naukę muzyki u Christiana Gottloba Neefego
1787– przyjeżdża na 2 tygodnie do Wiednia, aby uczyć się u Wolfganga Amadeusza Mozarta
1789 – studia filozoficzne, poznanie idei rewolucji francuskiej
1792 – 1793 – nauka u Józefa Haydna
1798 – rozpoczyna lekcje u Antonia Salieriego
1800 – prawykonanie I Symfonii C‑dur op. 21
1802 – Beethoven sporządza testament heiligenstadzki, będący reakcją na szybko postępującą głuchotę
1808 – prapremiera V Symfonii c‑moll op. 67, VI Symfonii F‑dur op. 68
1824 – publiczne wykonanie IX Symfonii d‑moll op. 125
1827 – Beethoven umiera w Wiedniu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RqGWeIr9RQO7u
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
6. Klasycyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:
h) odmienność późnej twórczości Ludwiga van Beethovena jako prekursora romantyzmu,
i) zmiany w cyklu sonatowym dokonane przez Ludwiga van Beethovena i ich przykłady;
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Ludwig van Beethoven). II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
omawiać dzieje życia Ludwiga van Beethovena;
charakteryzować wybrane dzieła symfoniczne kompozytora;
dostrzegać innowacyjne zabiegi dramaturgiczne w Symfoniach Beethovena.
Lata młodości i muzyczne początki
R1dlstRtDXXUG1
Ludwig van Beethoven zaliczany jest do grona klasyków wiedeńskichKlasycy wiedeńscyklasyków wiedeńskich. Jednak umniejsza to w rzeczywistości znaczenie jego twórczości, o której mówi się, że zapoczątkowała romantyzm. Wyjątkowość Beethovena polega na szczególnym stosunku do sztuki. Stała się ona dla niego wyrazem najgłębszych uczuć, stanowiła sposób walki z przeciwnościami losu (z postępującą głuchotą), a także była środkiem do wyrażania poglądów politycznych i filozoficznych. Jednak jego muzyka nie przyjęłaby takiego kształtu, gdyby nie burzliwe czasy oraz życie samego kompozytora.
Ludwig van Beethoven przyszedł na świat w 1770 r. w niemieckim Bonn, jako drugie dziecko Johanna i Marii Magdaleny. Bardzo wcześnie odkryto jego talent muzyczny. Pierwszych lekcji muzyki udzielał mu jego ojciec. Niestety, z powodu porywczej natury Johanna van Beethovena młody Ludwig był często brutalnie dyscyplinowany, co mogło skutkować uszkodzeniem narządu słuchowego i w konsekwencji późniejszą głuchotą kompozytora. W 1782 r. organista i kompozytor Christian Gottlob Neefe przyjął młodzieńca pod swoje skrzydła. Ludwig asystował swemu nauczycielowi podczas gry na organach, a później także go zastępował. W 1787 r. Beethoven przybył do Wiednia, aby zaprezentować swoje umiejętności muzyczne jednemu z największych ówcześnie żyjących kompozytorów – Wolfgangowi Amadeuszowi Mozartowi. Według przekazów Mozart był zachwycony jego talentem i miał mu przepowiadać wielką karierę. Los jednak nie był dla młodego Beethovena łaskawy. Musiał on przerwać pobyt w Wiedniu, aby wrócić do Bonn do chorej matki, która kilka miesięcy później zmarła. Po jej śmierci, a także z powodu alkoholizmu ojca, Beethoven przejął obowiązki głowy rodziny, sprawował opiekę nad dwoma młodszymi braćmi: Nikolausem Johannem i Kasparem Antonem Karlem. W tym okresie uczęszczał na wykłady filozofii Eulogiusa Schneridera, który przybliżył Beethovenowi założenia rewolucji francuskiej. Jej idea będzie kompozytorowi bardzo bliska i znajdzie wyraz w późniejszej twórczości. W 1792 r. Beethoven na zawsze opuścił swoje rodzime miasto, aby osiąść w Wiedniu. Tam pobierał lekcje kompozycji u Józefa Haydna, a także Antonia Salieriego.
R1ExIaTjwOhQJ1
Beethoven szybko zyskał rozgłos jako znakomity pianista i kompozytor. Jednak, w odróżnieniu od Haydna czy Mozarta, nie został zatrudniony jako muzyk na żadnym oficjalnym stanowisku na dworze. Stał się tym samym pierwszym kompozytorem, który uprawiał wolny zawód. Środki do życia pozyskiwał głównie dzięki wsparciu finansowemu przychylnych mu mecenasów, m.in. Josepha Franza Maximiliana Lobkowitza czy Karla Aloisa Lichnowsky’ego.
R1ZzA1e0dSd2x1
Mimo rozwoju kariery, Beethoven musiał znowu zmierzyć się z przeciwnościami losu – zaczął tracić słuch. W 1802 r. odwiedził kurort leczniczy pod Wiedniem w miejscowości Heiligenstadt. Tam przeżył załamanie, ponieważ dowiedział się, że jego stan zdrowia jest nieuleczalny. Mimo śladów depresji, która uwidacznia się w testamencie heiligenstadzkimTestament heiligenstadzkitestamencie heiligenstadzkim, postanawia przeciwstawić się swojemu losowi. Jest to kolejny znaczący moment w życiu Beethovena, który oddziaływał na jego całą twórczość.
Apogeum twórczości oraz ostatnie lata
RQ634aNNtPXYI1
Apogeum kariery Beethoven przeżywał ok. 1815 r. Wystąpił też po raz ostatni w roli pianisty. Chociaż sam Beethoven nigdy się nie ożenił, to chciał założyć rodzinę. Po śmierci swego brata przejął opiekę nad bratankiem Karlem, po burzliwym procesie z jego matką. Był to czas, w którym też coraz bardziej tracił słuch. Ok. roku 1818 stał się całkowicie niesłyszący, co jednak nie powstrzymało go od komponowania. W 1819 roku Beethoven został zmuszony do założenia zeszytów konwersacyjnych, za pomocą których porozumiewał się ze swoim najbliższym otoczeniem. W tym czasie napisał swoje największe i najznamienitsze dzieła, które wprowadziły muzykę już w nową epokę – romantyczną. Ostatnie utwory Beethovena to m.in. Sonata fortepianowa c‑moll op. 111, IX Symfonia d‑moll: op. 125 z tekstem Ody do radości Friedricha Schillera, Kwartet smyczkowy B‑dur Wielka Fuga op. 133, Kwartet smyczkowy F‑dur op. 135. Po długiej chorobie kompozytor zmarł w 1827 r. Na jego pogrzeb przybyło ok. 20 000 osób.
32 sonaty fortepianowe (m.in. Appassionata, Hemmerklavier, Księżycowa, Patetyczna, Waldsteinowska)
10 sonat skrzypcowych (np. Kreutzerowska, Wiosenna)
5 sonat wiolonczelowych
wariacje fortepianowe (np. 33 wariacje na temat walca Diabellego op. 120)
5 koncertów fortepianowych (C‑dur, B‑dur, c‑moll, G‑dur, Es‑dur)
Koncert skrzypcowy D‑dur op. 61
18 kwartetów smyczkowych (m.in. Wielka Fuga op. 133)
opera Fidelio
uwertury (Egmont, Coriolan)
msze (np. Missa solemnis D‑dur)
oraz wiele innych
Dramatyzm w twórczości symfonicznej Beethovena
Beethoven pisał utwory we wszystkich ówcześnie znanych gatunkach i formach muzycznych. Jego zmysł dramaturgiczny osiągnął największą pełnię w dziełach opartych na cyklu sonatowym. Szczególne znaczenie zyskało jego Dziewięć Symfonii. Warto tutaj wymienić zwłaszcza symfonie: III, V, VI oraz IX.
III Symfonia Es‑dur Eroica op. 55, zwana inaczej Bohaterską, stanowi dzieło wyjątkowe. Napisana została pod silnym wpływem wydarzeń politycznych. Pierwotnie dedykowana Napoleonowi Bonaparte, którego idee rewolucyjne równości i braterstwa Beethoven popierał. Gdy Napoleon koronował się na cesarza, kompozytor zmienił dedykację, wpisując na stronie tytułowej słowa: ku uczczeniu pamięci wielkiego Człowieka. Całe dzieło przesiąknięte jest jedną ideą poetycką – heroizmem. Beethoven z tego względu wprowadził do cyklu symfonicznego Marsz żałobny w części 2, który prawdopodobnie był zainspirowany bohaterską śmiercią angielskiego generała Sir Ralpha Abercomby'ego w 1801 r.
R11lM8YTM0meB
V Symfonia c‑moll op. 67 uznana została przez krytyka muzycznego E. T. A. Hoffmanna za dzieło wprowadzające muzykę w okres romantyzmu oraz za idealny wzorzec muzyki absolutnej. Utwór interpretuje się w sposób symboliczny. Według legendy Beethoven miał powiedzieć o czterodźwiękowym motywie rozpoczynającym Symfonię: Tak puka przeznaczenie do wrót. Ten motyw, który nazywany bywa motywem losu, występuje we wszystkich częściach dzieła i stanowi spoiwo integrujące poszczególne części w całość. Interesująca jest rola, jaką nadaje Beethoven rytmowi. Już nie melodia, tylko wyrazisty rytm zyskuje znaczenie tematyczne. V Symfonię uznaje się za wyraz beethovenowskiego buntu wobec przeciwności losu, jako bunt wobec postępującej głuchocie. Ze względów dramaturgicznych istotna jest także idea od mroku do światła. Symfonia rozpoczyna się w mrocznej tonacji c‑moll, aby w części ostatniej zakończyć się w fanfarowym C‑dur, co ma symbolizować przezwyciężenie losu.
RFwSmPMhvKCc5
VI Symfonia F‑dur Pastoralna op. 68 jest utworem, który dał początek symfonice programowej. Beethoven przedstawił w niej wyidealizowany obraz natury. Sam kompozytor twierdził, że bardziej chodziło o oddanie uczuć podczas pobytu na wsi, niż o malarstwo dźwiękoweMalarstwo dźwiękowemalarstwo dźwiękowe. Jednak motywy naśladujące śpiew ptaków czy odgłosy burzy, są dla słuchacza rozpoznawalne. Symfonia posiada pięć części zamiast czterech, a każda z nich opatrzona jest tytułem (Obudzenie się pogodnych uczuć po przybyciu na wieś, Scena nad strumieniem, Wesoła zabawa wieśniaków, Burza, Pieśń pastuszka – radosne i dziękczynne uczucia po burzy).
RgxjzzCqkftcH1
R1PtQNqXKR9bh
Twórczość Ludwiga van Beethovena
R1eyYmknV0LgB1
RjMsCQZLyRhvd1
IX Symfonia d‑moll op. 125 stanowi zwieńczenie twórczości symfonicznej Beethovena. Kompozytor dokonał rewolucyjnego posunięcia. Do gatunku instrumentalnego wprowadził głos ludzki: chór oraz solistów, krzyżując symfonię z kantatą. IX Symfonia stanowi wyraz poglądów Beethovena, przedstawia ideę równości i braterstwa. Do warstwy tekstowej utworu kompozytor użył Ody do radości F. Schillera. Soliści i chór występują dopiero w części ostatniej. Na uwagę zasługuje także przesunięcie scherza na drugie miejsce.
R1d9eEBqzXuvm
Dla Elizy
Oczywiście nie sposób wspomnieć o wszystkich istotnych dziełach Beethovena. Na zakończenie należy wymienić jeszcze jeden utwór, zajmujący szczególne miejsce w literaturze muzycznej – mowa o bagateli zatytułowanej Dla Elizy. Ta kompozycja fortepianowa nie została nigdy przez kompozytora wydana. Występuje bez opusu, ale opatrzona jest oznaczeniem WoO 59 (Werk ohne Opuszahl, czyli dzieło bez numeru opusowego). Utwór, chociaż powstał w 1810 r., został odkryty dopiero w 1865 r. przez Ludwiga Nohla. Tytuł Dla Elizy pochodzi od odkrywcy. Do dzisiaj spór jest nierozstrzygnięty, komu tak naprawdę Beethoven poświęcił tę bagatelęBagatelabagatelę. Niestety, oryginalny manuskrypt zaginął. Podejrzewa się, że prawdziwą odbiorczynią dedykacji mogła być: Theresa Malfatti lub Elisabeth Röckel. Niemniej prezentuje on inną stronę natury kompozytora. Utwór cechuje intymność oraz delikatność, co uzyskiwane jest za pomocą rozłożonych akordów oraz ażurowej faktury fortepianowej.
Ra0P4xV2EPuuO1
Zadania
R13jbnOCpgIql
Ćwiczenie 1
R15PzZa6XObGF
Ćwiczenie 2
RZEhIQ1BVB9Sj
Ćwiczenie 3
RsjRRVHBh60eU
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj tytuł symfonii Beethovena do jej źródła inspiracji. III Symfonia Es-dur op. 55 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą V Symfonia c-moll op. 67 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą VI Symfonia F-dur op. 68 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą IX Symfonia d-moll op. 125 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą
Przyporządkuj tytuł symfonii Beethovena do jej źródła inspiracji. III Symfonia Es-dur op. 55 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą V Symfonia c-moll op. 67 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą VI Symfonia F-dur op. 68 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą IX Symfonia d-moll op. 125 Możliwe odpowiedzi: 1. idea braterstwa i równości, 2. walka z przeciwnościami losu, 3. działalność Napoleona Bonaparte, 4. inspiracja naturą
Przyporządkuj tytuł symfonii Beethovena do jej źródła inspiracji.
walka z przeciwnościami losu, działalność Napoleona Bonaparte, inspiracja naturą, idea braterstwa i równości
III Symfonia Es-dur op. 55
V Symfonia c-moll op. 67
VI Symfonia F-dur op. 68
IX Symfonia d-moll op. 125
R1YTBi9knxNck
Ćwiczenie 5
ROA8ZFKML2Ng5
Ćwiczenie 6
R1LH0SrUlhuGe
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Na podstawie partytury 45 Symfonii fis‑moll Pożegnalnej Józefa Haydna, 40 Symfonii g‑moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz IX Symfonii d‑moll op. 125 Ludwiga van Beethovena omów, jak zmieniał się aparat wykonawczy w symfoniach klasyków wiedeńskich.
RAn9NCEdEkJjD
Słownik pojęć
Bagatela
Bagatela
Z francuskiego oznacza drobiazg. Utwór instrumentalny, zazwyczaj przeznaczony na fortepian. Nie posiada ściśle określonej budowy i cechuje się lekkim charakterem.
Klasycy wiedeńscy
Klasycy wiedeńscy
Termin zaczął być popularny w XIX w. Odnosi się do grupy trzech kompozytorów: Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena. Byli oni najwybitniejszymi reprezentantami stylu klasycznego w muzyce, tworzyli w Wiedniu. Znali się, jednak nigdy nie tworzyli formalnie grupy kompozytorskiej ani nie spotkali się w trójkę.
Malarstwo dźwiękowe
Malarstwo dźwiękowe
Jest to takie użycie środków melodycznych, rytmicznych itd., aby oddać zjawiska ze świata zewnętrznego, np. śpiew ptaków, odgłosy bitwy.
Testament heiligenstadzki
Testament heiligenstadzki
List do braci (Carla i Johanna) sporządzony przez Beethovena w 1802 r. podczas pobytu w miejscowości Heiligenstadt. Kompozytor opisał w nim swoje zmagania z postępującą głuchotą. Stanowi on credo Beethovena, który postanawia przeciwstawić się losowi i spełnić swoją misję jako artysta. List nigdy nie został wysłany.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R1ExIaTjwOhQJ1
RgxjzzCqkftcH1
R1eyYmknV0LgB1
Biblioteka muzyczna
R1ZzA1e0dSd2x1
Rj0sUrNLtq9GY1
Ra0P4xV2EPuuO1
RgpXeckmuqRzv1
RFwSmPMhvKCc5
R1PtQNqXKR9bh
R1d9eEBqzXuvm
RxsvlE2HfQGqG
Rr8Ixy0fND8I1
R11lM8YTM0meB
Bibliografia
Encyklopedia muzyki. Andrzej Chodkowski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Beethoven. Klasyk chmurny i zbuntowany. [w:] Danuta Gwizdalanka: Historia muzyki 2., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006.
George R. Marek: Beethoven. Biografia geniusza. Wyd. II. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1976.