W codziennych czynnościach wielokrotnie mamy do czynienia z mieszaniem się substancji. Jest to jedno z tych zjawisk w dziedzinie chemii, które jesteśmy w stanie zaobserwować na co dzień. Mieszanie różnych substancji opiera się między innymi na zjawisku dyfuzji czy rozpuszczaniu jednych substancji w drugich. Podczas zmian stanów skupienia również dochodzi do mieszania różnych substancji ze sobą. Zastanów się ile razy, np. wczoraj, doszło wokół Ciebie do mieszania się substancji lub Ty samodzielnie wymieszałeś substancje ze sobą.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
właściwości materiimateriamaterii w różnych stanach skupienia,
definicję mieszania,
kryteria, na podstawie których klasyfikuje się mieszaniny,
zasady bezpieczeństwa w szkolnej pracowni chemicznej.
Nauczysz się
wymieniać przykłady dyfuzji spotykane w życiu codziennym,
opisywać zjawisko dyfuzji w różnych stanach skupienia,
proponować obserwacje wynikające z przeprowadzonego doświadczenia chemicznego.
formułować wnioski na podstawie doświadczenia chemicznego.
DyfuzjadyfuzjaDyfuzja to zjawisko samorzutnego wnikania cząsteczek jednej substancji pomiędzy cząsteczki drugiej substancji. Dochodzi do niej zarówno w gazach i cieczach, jak i ciałach stałych. Na proces ten istotny wpływ ma również temperatura. Im wyższa, tym szybciej poruszają się drobiny i szybciej zachodzi dyfuzja. Obejrzyj animację, w której przedstawiono badanie procesu dyfuzji w różnych ośrodkach a następnie wykonaj ćwiczenia.
bg‑cyan
1. Animacja – dyfuzja w gazach, cieczach i ciałach stałych
R1V2OKYCojLcr1
Animacja przedstawia w jaki sposób zachodzi zjawisko dyfuzji. Zjawisko zostało omówione dla gazów, cieczy oraz ciał stałych. Dodatkowo przedstawiono doświadczenie badające wpływ temperatury na szybkość dyfuzji w cieczach.
Animacja przedstawia w jaki sposób zachodzi zjawisko dyfuzji. Zjawisko zostało omówione dla gazów, cieczy oraz ciał stałych. Dodatkowo przedstawiono doświadczenie badające wpływ temperatury na szybkość dyfuzji w cieczach.
Animacja Dyfuzja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Małgorzata Ambroziak, Daria Kiszkowiak, licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Małgorzata Ambroziak, Daria Kiszkowiak, licencja: CC BY-SA 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób zachodzi zjawisko dyfuzji. Zjawisko zostało omówione dla gazów, cieczy oraz ciał stałych. Dodatkowo przedstawiono doświadczenie badające wpływ temperatury na szybkość dyfuzji w cieczach.
Podczas zjawiska dyfuzji drobiny: Możliwe odpowiedzi: 1. poruszają się przechodząc od ośrodka o ich niskim stężeniu do ośrodka o ich wysokim stężeniu., 2. poruszają się przechodząc od ośrodka o ich wysokim stężeniu do ośrodka o ich niskim stężeniu., 3. poruszają się niezależnie od stężenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
ROXXTaRPr3yhb
Zaznacz, w których z poniższych czynności doszło do zjawiska dyfuzji w cieczach. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyciśnięcie soku z cytryny do herbaty, 2. Zaparzenie torebki herbaty w gorącej wodzie, 3. Wprowadzenie kropli atramentu do wody, 4. Wrzucenie wstążki magnezowej do piasku, 5. Otworzenie puszki z tuńczykiem, 6. Rozpylenie w mieszkaniu odświeżacza do powietrza
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RBwEHDBVuJsDq
W ośrodku o jakim stanie skupienia najszybciej zachodzi zjawisko dyfuzji? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. w gazach, 2. w cieczach, 3. w ciałach stałych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑white
Z mieszaniem oraz zjawiskiem dyfuzji nierozerwalnie związany jest proces rozpuszczania substancji. Rozpuszczanie zatem to proces mieszania się co najmniej dwóch substancji, w wyniku czego powstaje roztwór. Z życia codziennego wiemy, że niektóre substancje chętnie rozpuszczają się w innych, w niektóre praktycznie w ogóle. Z czego to wynika?
sprawdzenie rozpuszczalności w wodzie następujących substancji: cukru spożywczego, mąki pszennej, oleju rzepakowego, siarki oraz azotanu potasu
Doświadczenie 1
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na sprawdzeniu rozpuszczalności w wodzie następujących substancji: cukru spożywczego, mąki pszennej, oleju rzepakowego, siarki oraz azotanu potasu. Wybierz hipotezę, zweryfikuj ją, zapisz obserwacje i wnioski.
RmPKrsPOTRTSs
Problem badawczy:
Czy w tej samej objętości wody można rozpuścić jednakową masę cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej?. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1: W tej samej objętości wody można rozpuścić jednakową masę cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej.
Hipoteza 2: W tej samej objętości wody nie można rozpuścić jednakowej masy cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej.
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
4 zlewki;
4 pręciki szklane;
4 łyżeczki;
woda destylowana;
cukier spożywczy;
mąka pszenna,;
siarka;
sól kuchenna. Instrukcja:
1. Do czterech zlewek o jednakowej objętości należy wlać taką samą objętość wody (około 50 cm3)
2. Następnie do każdej zlewki należy wsypać po 3 g następujących substancji:
do zlewki 1. – cukru spożywczego,
do zlewki 2. – mąki pszennej,
do zlewki 3. – siarki,
do zlewki 4. – soli kuchennej.
3. Zawartość wszystkich zlewek należy mieszać w identyczny sposób za pomocą pręcików szklanych.
4. Obserwować proces rozpuszczania poszczególnych substancji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na sprawdzeniu rozpuszczalności w wodzie następujących substancji: cukru spożywczego, mąki pszennej, oleju rzepakowego, siarki oraz azotanu() potasu.
Problem badawczy:
Czy w tej samej objętości wody można rozpuścić jednakową masę cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej?
Hipoteza:
W tej samej objętości wody nie można rozpuścić jednakowej masy cukru spożywczego, mąki pszennej, siarki oraz soli kuchennej.
Co było potrzebne:
zlewki;
pręciki szklane;
łyżeczki;
woda destylowana;
cukier spożywczy;
mąka pszenna,;
siarka;
sól kuchenna.
Przebieg doświadczenia:
Do czterech zlewek o jednakowej objętości wlano taką samą objętość wody (około ). Następnie do każdej zlewki wsypano po następujących substancji:
do zlewki – cukru spożywczego,
do zlewki – mąki pszennej,
do zlewki – siarki,
do zlewki – soli kuchennej.
Zawartość wszystkich zlewek mieszano w identyczny sposób za pomocą pręcików szklanych i obserwowano proces rozpuszczania poszczególnych substancji.
1
Polecenie 4
R1Or2SGuIQe7F
Obserwacje:
(Uzupełnij)
Wnioski:
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacje: Pamiętaj, że obserwacje to wszystkie zmiany, jakie jesteśmy w stanie zauważyć za pomocą zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku oraz węchu).
Wnioski: Co wynika z obserwowanych przez Ciebie zmian? Nawiąż swoją odpowiedź do sformułowanego pytania w problemie badawczym.
Obserwacje: zlewka – powstał klarowny, bezbarwny roztwór zlewka – powstała gęsta zawiesina zlewka – na dnie zlewki osiadł żółty osad zlewka – powstał klarowny, bezbarwny roztwór
RtqVQ1WozVu1R
4 zlewki: 1. woda i cukier spożywczy, 2. woda i mąka, 3. woda i siarka, 4. woda i sól kuchenna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wnioski: Cukier spożywczy i chlorek sodu dobrze rozpuszczają się w wodzie. Natomiast mąka pszenna i siarka praktycznie nie rozpuszczają się w wodzie.
Różnice w rozpuszczalności substancji wynikają z ich różnej budowy. W rozpuszczalnikach polarnych, takich jak woda, dobrze rozpuszczają się substancje jonowe (takie jak chlorek sodu, czyli sól kuchenna) oraz takie, które zawierają w swojej budowie fragmenty polarne, takie jak np. grupy hydroksylowe (jak w przypadku cukru spożywczego). Pozostałe substancje nie są polarne, dlatego bardzo trudno rozpuszczają się w wodzie. Podczas rozpuszczania różnych substancji pamiętajmy o zasadzie „podobne rozpuszcza się w podobnym”.
1
Polecenie 4
Odpowiedz, od czego zależy rozpuszczalność związków w wodzie.
R1S318AGXkGXa
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, czym różnią się wykorzystane w doświadczeniu substancje.
Rozpuszczalności substancji wynikają z ich budowy. W rozpuszczalnikach polarnych, takich jak woda, dobrze rozpuszczają się substancje jonowe (takie jak chlorek sodu, czyli sól kuchenna) oraz takie, które zawierają w swojej budowie fragmenty polarne, takie jak np. grupy hydroksylowe (jak w przypadku cukru spożywczego). Pozostałe substancje nie są polarne, dlatego bardzo trudno rozpuszczają się w wodzie. Podczas rozpuszczania różnych substancji pamiętajmy o zasadzie „podobne rozpuszcza się w podobnym”.
Ważne!
Pamiętaj, aby nie mylić procesu rozpuszczania z procesem roztwarzania. W wyniku rozpuszczania nie powstaje żadna nowa substancja chemiczna – jest to zatem zjawisko fizyczne. Natomiast roztwarzanie to połączenie procesu rozpuszczania z reakcją chemiczną. W jego wyniku powstaje nowa substancja o innych właściwościach fizycznych i chemicznych. Na przykład w wyniku wprowadzenia sodu do wody obserwujemy roztwarzanie ciała stałego i wydzielanie bezbarwnego, bezwonnego gazu. Równanie reakcji można przedstawić następująco:
W wyniku reakcji chemicznej powstał zatem wodorotlenek sodu oraz wydzielił się wodór.
Czy podczas zmian stanów skupienia może dojść do mieszania substancji?
1
Polecenie 5
Wyobraź sobie, że gotujesz wodę w garnku lub czajniku. Po pewnym czasie nad naczyniem kuchennym unosi się para wodna, a następnie woda zaczyna wrzeć. Określ, z jakimi innymi substancjami się ona zmiesza.
R1DpnEAkZWEKy
Zdjęcie przedstawia czarny garnek z gotującą się wodą. W wodzie znajdują się jajka, a garnek stoi na kuchence gazowej.
Garnek z gotującą się wodą.
Źródło: Three-shots, dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.
Wyobraź sobie, że gotujesz wodę w garnku lub czajniku. Po pewnym czasie nad naczyniem kuchennym unosi się para wodna, a następnie woda zaczyna wrzeć. Określ, z jakimi innymi substancjami się ona zmiesza?
R1eNHnnYSDvRS
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jaki stan skupienia mają drobiny wody podczas wrzenia?
Woda podczas ogrzewania zmienia stan skupienia z ciekłego na gazowy, czyli dochodzi do parowania, przez cały czas ogrzewania, nie tylko podczas wrzenia. Drobiny pary wodnej wydostają się z czajnika i mieszają z drobinami powietrza, czyli między innymi cząsteczkami azotu, tlenu i tlenku węgla().
1
Polecenie 6
Teraz wyobraź sobie, że wrzucasz kostki suchego lodu (zestalonego tlenku węgla()) do kolorowego napoju. Uzasadnij, czy wtedy również zachodzi zjawisko dyfuzji?
R1WcWjNYhitiU
Na zdjęciu przedstawiono okrągłe szklane naczynie z bezbarwną cieczą na dnie i mlecznobiałym dymem wydobywającym się z naczynia. Po prawej stronie naczynia została włożona wykałaczka z nabitymi plasterkami limonki i cytryny.
Suchy lód wrzucony do napoju.
Źródło: Sumit Surai, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Teraz wyobraź sobie, że wrzucasz kostki suchego lodu (zestalonego tlenku węgla()) do kolorowego napoju. Uzasadnij, czy wtedy również zachodzi zjawisko dyfuzji?
R19YADkuyoava
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jak nazywa się proces przejścia suchego lodu ze stanu stałego w stan gazowy? Czy drobiny lodu i powietrza mieszają się ze sobą podczas tego procesu?
Nad kolorowymi napojami pojawiają się kłęby gazu. Suchy lód zmienił zatem stan skupienia ze stałego na gazowy. Zachodzi zjawisko sublimacji, czyli bezpośredniego przejścia substancji ze stanu stałego w stan gazowy, z pominięciem stanu ciekłego. Suchy lód to zestalony tlenek węgla(), który w wyniku sublimacji przechodzi w gazowy tlenek węgla(). Cząsteczki dwutlenku węgla mieszają się zatem z drobinami powietrza. Dochodzi do zjawiska dyfuzji.
Polecenie 7
RONtJsOkUugIf
Łączenie par. Wybierz i zaznacz wszystkie te czynności, w wyniku których doszło do zjawiska dyfuzji, będącego wynikiem zmiany stanu skupienia substancji.. Wrzucenie kostki lodu do gazowanego napoju.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Wkraplanie atramentu do wody.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Redukowanie sosu na patelni.*. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Rozpylenie odświeżacza do powietrza.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Wprowadzenie sodu do wody.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Podniesienie pokrywki garnka z gotującym się makaronem, a następnie ponowne przykrycie garnka.**. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi
Łączenie par. Wybierz i zaznacz wszystkie te czynności, w wyniku których doszło do zjawiska dyfuzji, będącego wynikiem zmiany stanu skupienia substancji.. Wrzucenie kostki lodu do gazowanego napoju.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Wkraplanie atramentu do wody.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Redukowanie sosu na patelni.*. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Rozpylenie odświeżacza do powietrza.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Wprowadzenie sodu do wody.. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi. Podniesienie pokrywki garnka z gotującym się makaronem, a następnie ponowne przykrycie garnka.**. Możliwe odpowiedzi: Zaznacz tylko poprawne odpowiedzi
*Redukcja sosu polega na stopniowym odparowaniu wody, w celu naturalnego zagęszczenia sosu. ** Na pokrywce widoczne są krople cieczy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik
dyfuzja
dyfuzja
zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny innej substancji; dyfuzja zachodzi z różną szybkością i prowadzi do równomiernego rozmieszczenia drobin
materia
materia
wszystko co nas otacza; materia składa się z drobin, czyli ma budowę nieciągłą – ziarnistą
osmoza
osmoza
zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu, do momentu wyrównania stężeń
Ćwiczenia
Pokaż ćwiczenia:
RylPb7N3hnePe1
Ćwiczenie 1
Otwierając butelką z wodnym roztworem amoniaku do naszych nosów dociera charakterystyczny, ostry zapach. Jakie zjawisko jest za to odpowiedzialne? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Destylacja, 2. Dekantacja, 3. Dyfuzja, 4. Sublimacja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDCr32jngH8Zn1
Ćwiczenie 2
Przeanalizuj ilustrację, przedstawiającą uporządkowanie cząsteczek w danym stanie skupienia, a następnie dopasuj stan skupienia (ciecz, gaz, ciało stałe) do odpowiedniego modelu organizacji cząstek w tym stanie.
Przeanalizuj ilustrację, przedstawiającą uporządkowanie cząsteczek w danym stanie skupienia, a następnie dopasuj stan skupienia (ciecz, gaz, ciało stałe) do odpowiedniego modelu organizacji cząstek w tym stanie.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
R7KJ9v6SZ47hg1
Ćwiczenie 2
Połącz stan skupienia z odpowiednim opisem położenia cząsteczek. gaz Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczki są rozmieszczone stosunkowo luźno, mogą jednak ze sobą oddziaływać, 2. cząsteczki są rozmieszczone daleko od siebie, oddziaływania pomiędzy nimi są słabe, 3. cząsteczki są upakowane ciasno, mogą ze sobą oddziaływać ciecz Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczki są rozmieszczone stosunkowo luźno, mogą jednak ze sobą oddziaływać, 2. cząsteczki są rozmieszczone daleko od siebie, oddziaływania pomiędzy nimi są słabe, 3. cząsteczki są upakowane ciasno, mogą ze sobą oddziaływać ciało stałe Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczki są rozmieszczone stosunkowo luźno, mogą jednak ze sobą oddziaływać, 2. cząsteczki są rozmieszczone daleko od siebie, oddziaływania pomiędzy nimi są słabe, 3. cząsteczki są upakowane ciasno, mogą ze sobą oddziaływać
Połącz stan skupienia z odpowiednim opisem położenia cząsteczek. gaz Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczki są rozmieszczone stosunkowo luźno, mogą jednak ze sobą oddziaływać, 2. cząsteczki są rozmieszczone daleko od siebie, oddziaływania pomiędzy nimi są słabe, 3. cząsteczki są upakowane ciasno, mogą ze sobą oddziaływać ciecz Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczki są rozmieszczone stosunkowo luźno, mogą jednak ze sobą oddziaływać, 2. cząsteczki są rozmieszczone daleko od siebie, oddziaływania pomiędzy nimi są słabe, 3. cząsteczki są upakowane ciasno, mogą ze sobą oddziaływać ciało stałe Możliwe odpowiedzi: 1. cząsteczki są rozmieszczone stosunkowo luźno, mogą jednak ze sobą oddziaływać, 2. cząsteczki są rozmieszczone daleko od siebie, oddziaływania pomiędzy nimi są słabe, 3. cząsteczki są upakowane ciasno, mogą ze sobą oddziaływać
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPYCcrvD8NFOY2
Ćwiczenie 3
Dlaczego dyfuzja w cieczach zachodzi wolniej niż w gazach? Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ponieważ drobiny w stanie gazowym mają mniejszą energię niż drobiny w stanie ciekłym, więc poruszają się wolniej., 2. Ponieważ drobiny w stanie gazowym mają większą energię niż drobiny w stanie ciekłym, więc poruszają się szybciej., 3. Ponieważ drobiny w stanie gazowym mają większą energię, niż drobiny w stanie ciekłym, więc poruszają się wolniej., 4. Ponieważ drobiny w stanie gazowym mają mniejszą energię, niż drobiny w stanie ciekłym, więc poruszają się szybciej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
OsmozaosmozaOsmoza jest szczególnym przypadkiem dyfuzji. Zjawisko to zachodzi między innymi w komórkach naszego ciała. W wyniku tego procesu dochodzi do przenikania cząsteczek wody z ośrodka (roztworu) o niższym stężeniu danej substancji chemicznej do ośrodka (roztworu) o jej wyższym stężeniu. Proces zachodzi poprzez błonę półprzepuszczalną.
R192GdmeLz8iC
Korzystając z podanych terminów, uzupełnij poniższy rysunek tak, aby przedstawiał on schemat procesu osmozy zachodzący przez błonę półprzepuszczalną.
Korzystając z podanych terminów, uzupełnij poniższy rysunek tak, aby przedstawiał on schemat procesu osmozy zachodzący przez błonę półprzepuszczalną.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Osmoza jest szczególnym przypadkiem dyfuzji. W wyniku tego procesu dochodzi do przenikania cząsteczek wody z ośrodka (roztworu) o niższym stężeniu danej substancji chemicznej do ośrodka (roztworu) o jej wyższym stężeniu. Proces zachodzi poprzez błonę półprzepuszczalną.
R1I5knkHHrFYt
Spośród poniższych, wybierz i zaznacz przykłady zjawiska osmozy zachodzącego w organizmach żywych. Możliwe odpowiedzi: 1. transport wody z korzeni rośliny do jej liści, 2. transport jonów przez pompę wapniową, 3. odwadnianie komórek bakterii poprzez traktowanie ich roztworem soli, 4. transport glukozy przez błonę komórkową
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 5
Poniżej przedstawiono schemat pewnego doświadczenia chemicznego. Przeanalizuj schemat, a następnie sformułuj problem badawczy, jaki można postawić w tym doświadczeniu. Podaj obserwacje i wnioski, jakie otrzymano w doświadczeniu.
R4XORkgtRhM62
Ilustracja przedstawia dwie zlewki z wodą, do obu z nich dodawany jest atrament. Ta po prawej stronie jest dodatkowo ogrzewana.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KimB1CSI4XK
Problem badawczy: (Uzupełnij)
Obserwacje: (Uzupełnij)
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jakie będą skutki podgrzania zawartości drugiej zlewki.
Przykładowa odpowiedź:
Problem badawczy: Czy temperatura wpływa na zjawisko dyfuzji w cieczach?
Obserwacje: Atrament dodany do zlewki z gorącą wodą rozprzestrzenia się w jej objętości szybciej, niż w zlewce z zimną wodą.
Wnioski: Temperatura ma wpływ na zjawisko dyfuzji. Im wyższa temperatura, tym dyfuzja zachodzi szybciej.
RWffxlSmaTHru2
Ćwiczenie 5
Do dwóch zlewek z wodą dodano po kropli atramentu. Woda w jednej ze zlewek miała wyższą temperaturę niż druga. Wskaż, jak można sformułować pytanie badawcze w tym doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. Czy można rozdzielić mieszaninę wody i atramentu poprzez dekantację?, 2. Czy atrament rozpuszcza się w wodzie?, 3. Czy temperatura wpływa na zjawisko dyfuzji w cieczach?, 4. Czy można rozdzielić mieszaninę wody i atramentu poprzez dyfuzję?, 5. Czy temperatura wpływa na zjawisko dyfuzji w gazach?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 6
R18VleTAN6bqc
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że w jeżeli wprowadzimy, np. manganian() potasu do gorącej wody to szybciej nastąpi wymieszanie substancji, niż podczas wprowadzenia do zimnej wody.
Brakujący czynnik: temperatura
Wpływ czynników na dyfuzję: wzrost temperatury, stężenia reagentów, ciśnienia oraz mieszanie przyspiesza dyfuzję, a ich zmniejszenie lub zaprzestanie mieszania zmniejsza prędkość dyfuzji.
RwFqMzOkmT4hS3
Ćwiczenie 7
Complete the text below by selecting the correct word. A larger surface area through which diffusion can happen 1. increases, 2. decreases the diffusion rate.
Complete the text below by selecting the correct word. A larger surface area through which diffusion can happen 1. increases, 2. decreases the diffusion rate.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8
R1NBNbJ0Qe3tW3
What is diffusion? Choose the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. Method of separation of substances with different boiling points., 2. Active movement of particles, requiring energy from respiration., 3. The movement of particles from low concentration to high concentration., 4. Method of separation of substances of different densities., 5. The movement of particles from high concentration to low concentration.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
concentration
concentration
R1I4wOlD6iRoT
Nagranie
Nagranie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie
podział
Ćwiczenie 9
R1JZh7fFGFPq43
Was passiert mit geschnittenen Tomatenstücken, die mit Salz bestreut sind? Wähle die richtige Antwort. Możliwe odpowiedzi: 1. Sie gewinnen durch Osmose Wasser, 2. Sie verlieren Wasser durch aktiven Transport, 3. Sie verlieren Wasser durch Osmose
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
verlieren
verlieren
R1Ci4SjbMFyXP
Nagranie
Nagranie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.