Działania arytmetyczne, planimetria, stereometria, skala i obliczenia procentowe - zadania
Polecenie 1
Zapoznaj się z fiszkami przed rozpoczęciem rozwiązywania ćwiczeń.
R12haUcxs0KXc
Kolejność wykonywania działań Możliwe odpowiedzi: 1.
działania w nawiasach, potęgowanie i pierwiastkowanie, mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie.
Kolejność wykonywania działań Możliwe odpowiedzi: 1.
działania w nawiasach, potęgowanie i pierwiastkowanie, mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z podanymi zagadnieniami przed rozpoczęciem rozwiązywania ćwiczeń.
Kolejność wykonywania działań.
działania w nawiasach,
potęgowanie i pierwiastkowanie,
mnożenie i dzielenie,
dodawanie i odejmowanie.
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.
Jeżeli dwa ułamki mają ten sam mianownik, to wtedy dodajemy/odejmujemy je sumując/odejmując liczniki.
Jeżeli ułamki mają różne mianowniki, to żeby je dodać lub odjąć, to należy je wcześniej sprowadzić do wspólnego mianownika.
Graniastosłup
Wzór na objętość: , gdzie - pole podstawy i - wysokość graniastosłupa.
Wzór na pole powierzchni całkowitej: , gdzie - pole powierzchni bocznej.
Skala
Skala mapy oznacza, że myślnik ;, czyli myślnik . Oznacza to, że na mapie, odpowiada w rzeczywistości.
Procent
Procent oznacza jedną setną część całości, tzn. .
Zapoznaj się z podanymi zagadnieniami przed rozpoczęciem rozwiązywania ćwiczeń.
R1NOiQ07OtyGF1
Ćwiczenie 1
Ile spośród trzech danych wyrażeń arytmetycznych ma wartość ? 1. 2. 3. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cZjEXgQkBF81
Ćwiczenie 2
Dokończ poniższe zdanie, wybierając odpowiedź spośród podanych. Jeżeli liczbę w wyrażeniu zastąpimy liczbą , to wartość tego wyrażenia Możliwe odpowiedzi: 1. nie zmieni się., 2. zmniejszy się o ., 3. zmniejszy się o ., 4. zwiększy się o .
nie zmieni się
zmniejszy się o
zmniejszy się o
zwiększy się o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVwdNL3emQQkN1
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Aby otrzymać liczbę trzeba podnieść do kwadratu liczbę: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Lv6fNzRluJj2
Ćwiczenie 4
Najwyższa temperatura w pewnej miejscowości wynosiła , a najniższa . Ile wynosiła różnica między najwyższą, a najniższą temperaturą w tej miejscowości? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnSJxS4QGSERg21
Ćwiczenie 5
Czy odcinki o długościach: , i mogą być bokami trójkąta? Uzupełnij poniższą odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: 1. Tak, 2. , 3. Nie, 4. oraz oraz , ponieważ 1. Tak, 2. , 3. Nie, 4. oraz oraz .
Czy odcinki o długościach: , i mogą być bokami trójkąta? Uzupełnij poniższą odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: 1. Tak, 2. , 3. Nie, 4. oraz oraz , ponieważ 1. Tak, 2. , 3. Nie, 4. oraz oraz .
Wybierz z listy poprawną odpowiedź oraz jej uzasadnienie.
, Tak, Nie, 4+3>6 oraz 3+6>4 oraz 4+6>3
Czy odcinki o długościach: , i mogą być bokami trójkąta? ........................................................................ ponieważ ........................................................................
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1544asG7428F2
Ćwiczenie 6
W której odpowiedzi, dla wszystkich podanych godzin, wskazówki zegara ustawiają się pod kątem ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , , , , 2. , , 3. , , 4.
O każdej z tych godzin
Tylko o I. i II.
Tylko o III. I IV.
Tylko o II.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
Na podstawie poniższego rysunku trójkątów uzupełnij zdania.
R1cyGDVe6BdVg
Rysunek przedstawia dwa trójkąty prostokątne ABC i BDE, krótsza przyprostokątna trójkąta BDE leży na dłuższej przyprostokątnej trójkąta ABC. Przeciwprostokątna trójkąta ABC ma długość 5 cm, a krótsza przyprostokątna ma długość 3 cm. Oba te trójkąty są przystające
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RarwMIyBYtQuu
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Obwód trójkąta wynosi Tu uzupełnij. Pole trójkąta wynosi Tu uzupełnij.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Obwód trójkąta wynosi Tu uzupełnij. Pole trójkąta wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Bryłę przedstawioną na rysunku sklejono z prostopadłościanu i sześcianu. Korzystając z poniższej grafiki, rozwiąż Ćwiczenia 8 i 9.
RRVuuhYUMWuyT1
Rysunek bryły sklejonej z prostopadłościanu i leżącego na nim sześcianu. Sześcian ma krawędzie równe 4 cm. Podstawą prostopadłościanu jest kwadrat o boku 4 cm, wysokość prostopadłościanu jest równa 8 cm. Sześcian przylega do ściany bocznej prostopadłościanu w taki sposób, że bok sześcianu znajduje się na tej samej płaszczyźnie co podstawa prostopadłościanu.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RugmWDwiXSd5H2
Ćwiczenie 8
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Z dwóch takich brył można zbudować prostopadłościan., 2. Z dwóch takich brył można zbudować sześcian., 3. Z dwóch takich brył można zbudować graniastosłup prawidłowy trójkątny.
Z dwóch takich brył można zbudować prostopadłościan.
Z dwóch takich brył można zbudować graniastosłup o podstawie sześciokąta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1NiNnm5blo5D1
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Objętość bryły przedstawionej na rysunku wynosi Tu uzupełnij. Pole powierzchni bryły przedstawionej na rysunku wynosi Tu uzupełnij.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Objętość bryły przedstawionej na rysunku wynosi Tu uzupełnij. Pole powierzchni bryły przedstawionej na rysunku wynosi Tu uzupełnij.
Uzupełnij zdania.
Objętość bryły przedstawionej na rysunku wynosi ............ .
Pole powierzchni bryły przedstawionej na rysunku wynosi ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że objętość prostopadłościanu wyraża się wzorem , gdzie , , są długościami krawędzi prostopadłościanu, a jego pole powierzchni jest sumą pól wszystkich ścian tego prostopadłościanu. Pamiętaj, że sześcian jest szczególnym przypadkiem prostopadłościanu.
RzQPFrP1Hd4Cg2
Ćwiczenie 10
Prostokątna działka narysowana w skali ma wymiary i . Jakie wymiary będzie miała ta działka na planie w skali ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. i , 2. i , 3. i , 4. i
i
i
16 cm i
i
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11
W tabeli zamieszczono liczby szkół podstawowych w Polsce i liczby uczących się w nich uczniów w wybranych latach.
Rok szkolny
Liczba szkół podstawowych
Liczba uczniów w tysiącach
Źródło: Rocznik Statystyczny RP, 2012
R1Z4p1oM1w2e1
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. O ile mniej szkół podstawowych było w Polsce w roku szkolnym niż w roku szkolnym ? Odpowiedź: W roku szkolnym było o Tu uzupełnij mniej szkół niż w roku .O ilu uczniów więcej uczyło się w polskich szkołach podstawowych w roku szkolnym niż w roku szkolnym ? Podaj wynik zaokrąglony do tysięcy. Odpowiedź: W latach uczyło o Tu uzupełnij tysięcy uczniów więcej niż w latach .
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. O ile mniej szkół podstawowych było w Polsce w roku szkolnym niż w roku szkolnym ? Odpowiedź: W roku szkolnym było o Tu uzupełnij mniej szkół niż w roku .O ilu uczniów więcej uczyło się w polskich szkołach podstawowych w roku szkolnym niż w roku szkolnym ? Podaj wynik zaokrąglony do tysięcy. Odpowiedź: W latach uczyło o Tu uzupełnij tysięcy uczniów więcej niż w latach .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12
RLKDaoCo1I2Wm3
Bożena, Halina i Justyna podliczyły, ile mają pieniędzy w swoich portmonetkach. Okazało się, że mają razem . Bożena ma tej kwoty, a Halina . Ile pieniędzy ma Justyna? Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Justyna ma Tu uzupełnij .
Bożena, Halina i Justyna podliczyły, ile mają pieniędzy w swoich portmonetkach. Okazało się, że mają razem . Bożena ma tej kwoty, a Halina . Ile pieniędzy ma Justyna? Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Justyna ma Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zacznij od obliczenia ile pieniędzy ma Bożena i Halina. W tym celu zamień odpowiednie procenty na ułamki i pomnóż je przez łączną kwotę z portmonetek. Aby dowiedzieć się ile pieniędzy ma Justyna, odejmij od łącznej kwoty pieniądze Bożeny i Haliny.
3
Ćwiczenie 13
R1Qz1TC0zDrJZ3
Pierwszego dnia Barnaba przeczytał książki. W drugim dniu przeczytał pozostałej liczby stron. Trzeciego dnia skończył lekturę, czytając ostatnie stron. Oblicz, ile stron liczyła książka Barnaby. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Książka liczy Tu uzupełnij stron.
Pierwszego dnia Barnaba przeczytał książki. W drugim dniu przeczytał pozostałej liczby stron. Trzeciego dnia skończył lekturę, czytając ostatnie stron. Oblicz, ile stron liczyła książka Barnaby. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Książka liczy Tu uzupełnij stron.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zakładając, że oznacza liczbę wszystkich stron w książce, należy rozwiązać równanie .