Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia co oznaczają poszczególne cyfry w liczbie dziesiętnej.
Pozycja cyfry po przecinku liczby dziesiętnej jest ważna.
Tabela przedstawia zapis liczby dziesiętnej z postaci ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny i odwrotnie.
Zapis słowny
Ułamek dziesiętny (ułamek zwykły o mianowniku , , , ) lub liczba mieszana
Liczba dziesiętna (zapis z przecinkiem)
siedemnaście setnych
trzy i sześć dziesiątych
pięćset dziesięciotysięcznych
lub końcowe zera możemy opuścić
Przykład 1
Liczby dziesiętne można zapisać w postaci ułamków zwykłych.
.
Przy zamianie liczb dziesiętnych na ułamki zwykłe staramy się doprowadzić ułamki zwykłe do postaci nieskracalnej.
.
Przykład 2
Ułamek zwykły, który da się rozszerzyć do ułamka o mianowniku , , , , możemy zapisać w postaci liczby dziesiętnej.
.
Przykład 3
Gdy porównujemy liczby dziesiętne, porównujemy kolejno: całości, części dziesiąte, części setne itd.
; bo
; bo .
Jeśli liczby dziesiętne mają różną liczbę miejsc po przecinku, to możemy rozszerzyć jedną z liczb tak, aby obie miały taką samą liczbę miejsc po przecinku.
; bo .
; bo .
R1Hvnm5F9uIlT1
Ćwiczenie 1
Poniżej przedstawiono liczby dziesiętne oraz ich opis słowny. Połącz w pary liczbę z odpowiednim opisem. trzy dziesiąte Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. trzydzieści trzy setne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. dwa i dwadzieścia setnych Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. dwadzieścia i dwadzieścia cztery tysięczne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. trzy setne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. dwa i dwanaście setnych Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Poniżej przedstawiono liczby dziesiętne oraz ich opis słowny. Połącz w pary liczbę z odpowiednim opisem. trzy dziesiąte Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. trzydzieści trzy setne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. dwa i dwadzieścia setnych Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. dwadzieścia i dwadzieścia cztery tysięczne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. trzy setne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. dwa i dwanaście setnych Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary liczbę dziesiętną z odpowiednim opisem słownym.
<span aria-label="dwa kropka dwa zero" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>20</mn></math></span>, <span aria-label="dwadzieścia kropka zero dwa cztery" role="math"><math><mn>20</mn><mo>,</mo><mn>024</mn></math></span>, <span aria-label="dwa kropka jeden dwa" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>12</mn></math></span>, <span aria-label="zero kropka trzy trzy" role="math"><math><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>33</mn></math></span>, <span aria-label="zero kropka zero trzy" role="math"><math><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>03</mn></math></span>, <span aria-label="zero kropka trzy" role="math"><math><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>3</mn></math></span>
trzy dziesiąte
trzydzieści trzy setne
dwa i dwadzieścia setnych
dwadzieścia i dwadzieścia cztery tysięczne
trzy setne
dwa i dwanaście setnych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DWT5j2e34Ud1
Ćwiczenie 2
Kliknij w lukę aby rozwinąć listę, a następnie wybierz cyfrę, która w liczbie jest cyfrą: jedności 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. setek 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. dziesiątek 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. części setnych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. części tysięcznych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. części dziesiątych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Kliknij w lukę aby rozwinąć listę, a następnie wybierz cyfrę, która w liczbie jest cyfrą: jedności 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. setek 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. dziesiątek 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. części setnych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. części tysięcznych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. części dziesiątych 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Przeciągnij i upuść cyfrę, która w liczbie jest cyfrą:
, , , , , ,
a) jedności ............
b) setek ............
c) dziesiątek ............
d) części setnych ............
e) części tysięcznych ............
f) części dziesiątych ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HZWSFk4aC741
Ćwiczenie 3
Zamień ułamek zwykły na liczbę dziesiętną, a liczbę dziesiętną na ułamek zwykły. Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Zamień ułamek zwykły na liczbę dziesiętną, a liczbę dziesiętną na ułamek zwykły. Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12n2bbIm16tk1
Ćwiczenie 4
Przekształć liczby dziesiętne w postać nieskracalnych ułamków zwykłych Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Przekształć liczby dziesiętne w postać nieskracalnych ułamków zwykłych Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16pshTHWD0lN1
Ćwiczenie 5
Przekształć liczby dziesiętne w postać nieskracalnych ułamków zwykłych lub licz mieszanych. Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Przekształć liczby dziesiętne w postać nieskracalnych ułamków zwykłych lub licz mieszanych. Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego odejmowania liczb dziesiętnych.
RgWjLpI43ysdA2
Ćwiczenie 9
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVvJqTHwKrCCq2
Ćwiczenie 10
Oblicz w pamięci i wpisz w wyznaczone pole wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz w pamięci i wpisz w wyznaczone pole wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUL6TPuPyoAa42
Ćwiczenie 11
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4
Dodawanie lub odejmowanie liczb dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie lub odejmowanie liczb naturalnych. Pamiętamy jednak, że musimy dodać lub odjąć całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd. Wobec tego liczby trzeba zapisać tak, by przecinek drugiej liczby był pod przecinkiem pierwszej liczby.
RucnCjAuUyEHL1
Przykłady dodawania sposobem pisemnym. Przykład pierwszy: 13,452 + 56,134 =69,586. Czynniki dodawania zapisane są w taki sposób, że cyfra 5 znajduje się pod cyfrą 1, cyfra 6 znajduje się pod cyfrą 3, przecinek znajduje się pod przecinkiem, cyfra 1 znajduje się pod cyfrą 4, cyfra 3 znajduje się pod cyfrą 5, a cyfra 4 znajduje się pod cyfrą 2 . Cyfry wyniku zapisane są w analogiczny sposób, czyli cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra jedności pod cyfrą jedności i tak dalej. Przykład drugi: 123,6 +24,345 = 147,945. W tym działaniu również zapisano cyfry całości pod całościami, części dziesiętne pod częściami dziesiętnymi, części setne pod częściami setnymi, części tysięczne pod częściami tysięcznymi, itd. Przecinek jednej liczby jest zapisany pod przecinkiem drugiej liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5
Odejmując liczby i trzeba rozszerzyć liczbę .
RZRcb6VWlUDaL1
Przykład odejmowania sposobem pisemnym: 98,49 -56,134 =42,356. Odejmując te liczby należy dopisać 0 na końcu liczby 98,49. Otrzymamy zapis: 98,490 -56,134 =42,356.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWl0U8VQj2Xxf2
Ćwiczenie 12
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RMdeH0pt1i4q62
Ćwiczenie 13
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Warszawskie metro ma dwie linie. Pierwsza z nich przebiega przez dzielnice: Ursynów (pierwsza stacja na osiedlu Kabaty), Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany (ostatnia stacja – Młociny), ma i stacji. Linia ta łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta. Druga linia warszawskiego metra przebiega przez dzielnice: Wola, Śródmieście i Praga, ma i stacji.
Metro w Wiedniu jest jednym z najstarszych systemów metra w Europie. W obecnym kształcie zaczęło funkcjonować i rozwijać się od roku, jednak zalążki linii U4 i U6 powstały już w Obecnie jest linii, które ciągle są wydłużane.
Tabela przedstawia zestawienie linii wiedeńskiego metra.
Linia
Trasa
Długość trasy
Liczba stacji
U1
Oberlaa ↔ Leopoldau
U2
Seestadt ↔ Karlsplatz
U3
Ottakring ↔ Simmering
U4
Hütteldorf ↔ Heiligenstadt
U6
Siebenhirten ↔ Floridsdorf
RD4SPndx7uCk01
Ćwiczenie 14
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsza linia warszawskiego metra jest o krótsza od drugiej linii., 2. Łączna długość linia warszawskiego metra wynosi .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1b6jQtHYuCYr1
Ćwiczenie 15
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Ich łączna długość wynosi1. , 2. , 3. , 4. .Ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Jest krótsze o 1. , 2. , 3. , 4. .
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Ich łączna długość wynosi1. , 2. , 3. , 4. .Ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra? Odpowiedź: Jest krótsze o 1. , 2. , 3. , 4. .
Przeciągnij i upuść.
, , ,
a) Jaka jest łączna długość dwóch najstarszych linii Wiedeńskiego Metra? ............
b) O ile kilometrów Warszawskie Metro jest krótsze od Wiedeńskiego Metra? ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wieża telewizyjna CN znajduje się w Toronto w Kanadzie. Ma ona wysokość . W niej, na wysokości , znajduje się obrotowa restauracja wykonująca pełny obrót co minuty, zaś na wysokości umieszczono kawiarnię, w której jednorazowo może być gości. Panoramę Toronto możemy podziwiać w Sky Pad – galerii obserwacyjnej położonej na wysokości .
Fernsehturm to wieża telewizyjna stojąca w centrum Berlina. Pierwotna wysokość wieży wynosiła metrów, ale w roku zainstalowano nową antenę i obecnie wieża mierzy metrów. Wewnątrz kuli, na wysokości metra nad ziemią, znajduje się taras widokowy. Nad tarasem, na wysokości metra, położona jest restauracja z obrotowym pierścieniem, w którym umieszczone są stoliki. Obecnie pierścień dokonuje pełnego obrotu wokół osi w ciągu pół godziny (pierwotnie pełny obrót trwał pełną godzinę).
RiehbpTQKfCL92
Ćwiczenie 16
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. O ile metrów jest wyższa wieża CN od wieży Fernsehturm? Odpowiedź: Jest wyższa o 1. , 2. , 3. , 4. .O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto? Odpowiedź: Jest położona niżej o 1. , 2. , 3. , 4. .
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. O ile metrów jest wyższa wieża CN od wieży Fernsehturm? Odpowiedź: Jest wyższa o 1. , 2. , 3. , 4. .O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto? Odpowiedź: Jest położona niżej o 1. , 2. , 3. , 4. .
Przeciągnij i upuść.
, , ,
a) O ile metrów jest wyższa Wieża CN od wieży Fernsehturm? ..............
b) O ile metrów niżej położona jest obrotowa restauracja w Berlinie niż w Toronto? ..............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRRrBE12UwTiQ1
Ćwiczenie 17
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Taras widokowy w Toronto jest położony o wyżej niż taras widokowy w Berlinie., 2. Restauracja na wieży CN wykonuje pełny obrót w czasie o minuty krótszym niż restauracja na wieży Fernsehturm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxwaEQnphyAnI1
Ćwiczenie 18
Najdłuższy na świecie kolejowy tunel to Tunel Lötschberg w Szwajcarii o długości . Najdłuższym drogowym tunelem jest Tunel Lærdal w Norwegii. Ma on długość . Oblicz, o ile kilometrów jest dłuższy tunel kolejowy od drogowego? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych przez 10, 100, 1000,…
Już wiesz
Mnożenie liczb dziesiętnych przez
Rj8SJtjoXvIPK1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy pomnożyć liczbę dziesiętną przez liczbę 10 .
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy pomnożyć liczbę dziesiętną przez liczbę 10 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy pomnożyć liczbę dziesiętną przez liczbę 1000 .
Już wiesz
Dzieląc liczby dziesiętne przez , , , …, czasami musimy dopisać zera z lewej strony liczby lub opuścić niepotrzebne zera z jej prawej strony.
R1VU2s7uvWNVj1
Ilustracja przedstawia przykłady dzielenia liczb: 3,45 dzielone przez 10 =0,345, 7,89 dzielone przez 100 =0,0789, 20 dzielone przez 100 =0,20=0,2 , 1890 dzielone przez 1000 =1,890=1,89 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W tabeli podane są ceny biletów komunikacji miejskiej w Łodzi.
TARYFA MIEJSKA (Łódź) Bilety czasowe (miejskie)
Bilet
Ulgowy
Normalny
-minutowy
-minutowy
R1Lo1Gv4uautR1
Ćwiczenie 19
Kasia kupiła dziesięć -minutowych biletów ulgowych. Ile Kasia zapłaciła za bilety? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbBGe1GrdvITJ1
Ćwiczenie 20
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Za kupimy dziesięć ulgowych biletów minutowych., 2. Dziesięć minutowych biletów normalnych kosztuje ., 3. Za kupimy dziesięć ulgowych biletów minutowych., 4. Dziesięć minutowych biletów normalnych kosztuje .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 21
RzoIUq9eT2paW2
Uzupełnij pola na ilustracji. Wpisz odpowiednie liczby w luki.
Uzupełnij pola na ilustracji. Wpisz odpowiednie liczby w luki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RROeTujSfyTIN
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy pomnożyć ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy pomnożyć ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy pomnożyć ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy pomnożyć ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy pomnożyć ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy pomnożyć ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
R1GKJYh3WtHpm2
Uzupełnij pola na ilustracji. Wpisz odpowiednie liczby w luki.
Uzupełnij pola na ilustracji. Wpisz odpowiednie liczby w luki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14l5BXj4Kd15
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Po pomnożeniu liczby przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Po podzieleniu liczby otrzymanej w poprzednim podpunkcie przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Liczbę otrzymamy mnożąc liczbę otrzymaną w poprzednim podpunkcie przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Po podzieleniu liczby przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Po pomnożeniu liczby przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Po pomnożeniu liczby przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Po podzieleniu liczby otrzymanej w poprzednim podpunkcie przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Liczbę otrzymamy mnożąc liczbę otrzymaną w poprzednim podpunkcie przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Po podzieleniu liczby przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Po pomnożeniu liczby przez liczbę otrzymamy liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Aby z liczby otrzymać liczbę należy podzielić ją przez liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby pomnożyć liczbę dziesiętną przez , , , , należy przesunąć w prawo przecinek odpowiednio o jedno, dwa, trzy, …, miejsca.
Przykład 6
.
Aby podzielić liczbę dziesiętną przez , , , …, należy przesunąć w lewo przecinek odpowiednio o jedno, dwa, trzy, …, miejsca.
.
Mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych
Już wiesz
Dzielenie liczb dziesiętnych
RAyd0AzBz06s5
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy podzielić liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną sposobem pisemnym.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy podzielić liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną sposobem pisemnym.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy podzielić liczbę dziesiętną przez liczbę naturalną sposobem pisemnym.
R1JNczEYm6UMq2
Ćwiczenie 23
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRfnyMpReuicG2
Ćwiczenie 24
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 7
Gdy mnożymy liczby dziesiętne, najpierw mnożymy liczby bez przecinków, a potem w wyniku oddzielamy przecinkiem tyle cyfr z prawej strony, ile było w obu czynnikach razem.
.
2
Ćwiczenie 25
Wykorzystaj dane z rysunku i oblicz, ile trzeba zapłacić za
pomidorów,
jabłek,
cytryn.
ROA1Bk4kyoej31
Rysunek cytryn, pomidorów i jabłek z podanymi cenami. Cena cytryn 3,99 zł za kilogram. Cena pomidorów 3,50 zł za kilogram. Cena jabłek 2,29 zł za kilogram
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R127NsQbXeTqb
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Za pomidorów trzeba zapłacić Tu uzupełnij złotych i Tu uzupełnij groszy.Za jabłek trzeba zapłacić Tu uzupełnij złotych i Tu uzupełnij groszy.Za cytryn trzeba zapłacić Tu uzupełnij złotych i Tu uzupełnij groszy.
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Za pomidorów trzeba zapłacić Tu uzupełnij złotych i Tu uzupełnij groszy.Za jabłek trzeba zapłacić Tu uzupełnij złotych i Tu uzupełnij groszy.Za cytryn trzeba zapłacić Tu uzupełnij złotych i Tu uzupełnij groszy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 26
Państwo Kowalscy otrzymali powiadomienie o nowych miesięcznych opłatach za swoje mieszkanie o powierzchni . Oblicz, ile złotych miesięcznie państwo Kowalscy będą płacić za mieszkanie.
Koszty zarządu
Centralne ogrzewanie
Ciepła woda
Zimna woda i ścieki
Wywóz nieczystości
RdCAR177t9sRx
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Państwo Kowalscy będą płacić miesięcznie za mieszkanie 1. , 2. , 3. , 4. .
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Państwo Kowalscy będą płacić miesięcznie za mieszkanie 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVEHbHU53wz1b3
Ćwiczenie 27
Państwo Kowalscy chcą w pokoju położyć panele podłogowe. Podłoga ma wymiary . Panele podłogowe o klasie ścieralności mają grubość . Jedno opakowanie paneli podłogowych to . Metr kwadratowy paneli kosztuje . Uzupełnij poniższe luki w zdaniach. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Pole powierzchni na której będą położone panele to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Państwo Kowalscy muszą kupić co najmniej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. opakowań.Państwo Kowalscy zapłacą za panele 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Państwo Kowalscy chcą w pokoju położyć panele podłogowe. Podłoga ma wymiary . Panele podłogowe o klasie ścieralności mają grubość . Jedno opakowanie paneli podłogowych to . Metr kwadratowy paneli kosztuje . Uzupełnij poniższe luki w zdaniach. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Pole powierzchni na której będą położone panele to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Państwo Kowalscy muszą kupić co najmniej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. opakowań.Państwo Kowalscy zapłacą za panele 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFLOKSDVpKghF3
Ćwiczenie 28
Oblicz w pamięci i wpisz w wyznaczone pole wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz w pamięci i wpisz w wyznaczone pole wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1S02YWwAIKDM3
Ćwiczenie 29
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz sposobem pisemnym. Wpisz wynik w puste pole. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Gdy dzielimy liczby dziesiętne, to przesuwamy przecinki w dzielnej i dzielniku o tyle samo miejsc, aby dzielnik był liczbą naturalną.
W ilorazie umieszczamy przecinek nad przecinkiem w dzielnej.
Przykład 8
.
RdDkkQ4RtjnG71
Przykład dzielenia sposobem pisemnym: 121,8 dzielone 14 . Nad cyfrą 1 w dzielnej zapisano cyfrę 8, pod dzielną zapisano liczbę 112 (czyli 8 razy 14) a następnie odjęto tą liczbę od dzielnej. Otrzymano wynik 9, do wyniku dopisano kolejną cyfrę dzielnej, czyli 8 . Nad przecinkiem w dzielnej postawiono przecinek w wyniku, czyli po cyfrze 8. Nad cyfrą 8 w dzielnej zapisano cyfrę 7, a pod liczbą 98 zapisano liczbę 98 (czyli 14 razy siedem). Różnica obu liczb daje 0, więc wynikiem tego dzielenia pisemnego jest liczba 8,7 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF2JrgeodXAB72
Ćwiczenie 30
Odległość drogowa z Katowic do Gdańska wynosi , a na mapie wynosi ona . Oblicz, w jakiej skali sporządzona jest ta mapa. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 31
ReCPD0iXErcJv
W równoległoboku o polu jeden z boków ma długość . Jaką długość ma wysokość prostopadła do tego boku? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że pole równoległoboku wyraża się wzorem , gdzie to długość boku równoległoboku, a to długość wysokości, która jest prostopadła do tego boku.
R10YozLAXaFeB2
Ćwiczenie 32
Pani Kasia zapłaciła za litra benzyny. Oblicz, ile złotych kosztuje litr tej benzyny. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Łączenie działań na liczbach dziesiętnych
Już wiesz
R1TOkmnMcRkI2
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
R1WNZzvB5b3qf3
Ćwiczenie 33
Oblicz. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf4mQQGMAJ0fX3
Ćwiczenie 34
Wykonaj wskazane obliczenia. Wpisz wyniki w odpowiednie miejsca. Różnicę liczb i podziel przez sumę liczb i . Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Sumę liczb i podziel przez różnicę liczb i . Odpowiedź: Suma wynosi Tu uzupełnij.Różnicę liczb i zwiększ razy. Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Iloraz liczb i zmniejsz cztery razy. Odpowiedź: Iloraz wynosi Tu uzupełnij.
Wykonaj wskazane obliczenia. Wpisz wyniki w odpowiednie miejsca. Różnicę liczb i podziel przez sumę liczb i . Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Sumę liczb i podziel przez różnicę liczb i . Odpowiedź: Suma wynosi Tu uzupełnij.Różnicę liczb i zwiększ razy. Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Iloraz liczb i zmniejsz cztery razy. Odpowiedź: Iloraz wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 35
RyDp9yoCBg8pr
Samolot leciał godzinę minut z prędkością , a następnie godziny z prędkością . Oblicz, ile kilometrów łącznie przeleciał ten samolot. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że droga samolotu wyraża się wzorem , gdzie to prędkość poruszania się samolotu, a to czas poruszania się samolotu.