Działania na ułamkach zwykłych
Skracanie i rozszerzanie ułamków
Poniższa animacja przybliży czym jest rozszerzanie i skracanie ułamków zwykłych Zapoznaj się z nią, aby rozwiązać ćwiczenia znajdujące się w dalszej części materiału.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R14aeo7Iw9DYp
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy podzielić pewną całość na części i jak możemy określić wielkości tych części względem całości, na przykładzie kostki Rubika.
Dwa jednakowe kwadraty podzielono na równe części: jeden na , a drugi na części.
Uzupełnij brakujący licznik lub mianownik.
a) ............ b) ............
c) ............ d) ............
e) ............ f) ............
g) ............ h) ............
Liczby mieszane i ułamki niewłaściwe
Zamieniając liczbę mieszaną na ułamek, trzeba tylko obliczyć licznik ułamka.
Łatwiejsze obliczenia wykonujemy w pamięci i zapisujemy krótko zamianę:
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym zamiany liczb mieszanych na ułamki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RXEslICEsGDmd
Animacja przedstawia dwa sposoby zamiany liczby mieszanej na ułamek.
Zamieniając ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną, wykorzystujemy wynik dzielenia licznika przez mianownik tego ułamka.
ponieważ
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RZEKDWJvAuLA3
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych
Zapoznaj się z poniższą animacją dotyczącą dodawania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RKevxU9usOIl1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy dodawać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach.
Wynikiem dodawania ułamków o tych samych mianownikach jest ułamek o tym samym mianowniku, którego licznik jest sumą liczników składników. Zobacz przykład.
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RIW83pHABJhYi
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy odejmować ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach.
Wynikiem odejmowania dwóch ułamków o tych samych mianownikach jest ułamek o tym samym mianowniku, którego licznik jest różnicą licznika odjemnej i odjemnika.
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym odejmowania liczb mieszanych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RNm2gZcZInt50
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy odejmować liczby mieszane.
Aby dodać do siebie ułamki o różnych mianownikach, trzeba je najpierw sprowadzić do tego samego mianownika i postępować tak, jak w przykładzie .
Aby odjąć dwa ułamki o różnych mianownikach, trzeba je najpierw sprowadzić do tego samego mianownika i postępować tak, jak w przykładzie .
Staramy się, żeby wspólny mianownik ułamków był najmniejszą wspólną wielokrotnością mianowników.
Wspólny mianownik jest iloczynem liczb i .
to najmniejsza wspólna wielokrotność liczb i .
Wspólny mianownik to , bo jest podzielne przez .
Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
Mnożenie ułamków zwykłych
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym mnożenia ułamków.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RjVyvS1op1gn8
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy mnożyć ułamki zwykłe.
Wynikiem mnożenia dwóch ułamków jest ułamek, którego licznik jest iloczynem liczników, a mianownik iloczynem mianowników mnożonych ułamków.
Jeżeli jeden z czynników jest liczbą mieszaną lub oba są liczbami mieszanymi, zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , ,
a) ............ b) ............
c) ............ d) ............
e) ............ f) ............
g) ............ h) ............
Dzielenie ułamków zwykłych
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym dzielenia ułamków przez liczby naturalne.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RRw6zEXPBSzYf
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy dzielić ułamki zwykłe przez liczby naturalne.
Dzieląc ułamek przez liczbę naturalną, wystarczy pomnożyć tę liczbę przez mianownik ułamka, a licznik pozostawić ten sam.
Aby podzielić dwa ułamki zwykłe, mnożymy pierwszy z tych ułamków przez odwrotność drugiego.
Jeżeli dzielna lub dzielnik są liczbami mieszanymi, zanim wykonamy dzielenie, zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
W pewnych sytuacjach, dzieląc ułamki zwykłe, warto dzielić licznik dzielnej przez licznik dzielnika, a mianownik dzielnej przez mianownik dzielnika. Na przykład:
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , ,
a) ............ b) ............
c) ............ d) ............
e) ............ f) ............
g) ............ h) ............
i) ............ j) ............
Mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , ,
a) ............ b) ............
c) ............ d) ............
e) ............ f) ............
g) ............ h) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
Łączenie działań na ułamkach zwykłych
Poniższa animacja przybliża kolejność wykonywania działań. Zapoznaj się z nią, aby bez problemu rozwiązywać ćwiczenia znajdujące się w dalszej części materiału.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RJ5RAhCnYVVtg
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
b) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
c) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
d) 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Przeciągnij i upuść.
, , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Obliczanie ułamka danej liczby
Aby obliczyć ułamek danej liczby (lub ułamek z danej liczby), należy pomnożyć ułamek przez tę liczbę.
Na przykład: liczby wynosi , ponieważ .
Oblicz w pamięci.
Odpowiedź: Dla gości pozostaje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. tortu.
Kacper ma złotych, a Beata tej kwoty. O ile złotych mniej ma Beata?
Odpowiedź: Beata ma mniej o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
W sklepie „Wszystko po ” Brunon kupił przedmiotów. Rozdał kolegom zakupionych rzeczy. Ile kosztowały prezenty podarowane przez Brunona kolegom?
Odpowiedź: Prezenty kosztowały 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) Wujek Henryk zjadł swego urodzinowego tortu ważącego . Ile kilogramów tortu pozostaje dla gości wujka Henryka?
Odpowiedź: Dla gości pozostaje ............ tortu.
b) Kacper ma złotych, a Beata tej kwoty. O ile złotych mniej ma Beata?
Odpowiedź: Beata ma mniej o ............ zł.
c) W sklepie „Wszystko po ” Brunon kupił przedmiotów. Rozdał kolegom zakupionych rzeczy. Ile kosztowały prezenty podarowane przez Brunona kolegom?
Odpowiedź: Prezenty kosztowały ............ zł.
Tomek przespał czwartą część doby, jedną dziewiątą reszty doby spędził na odrabianiu pracy domowej. Ile czasu Tomek spędził na odrabianiu pracy domowej? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Zaznacz poprawną odpowiedz. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Podsumowanie
Zapoznaj się z poniższym schematem, w którym zebrane zostały wszystkie wiadomości z tej lekcji.

Ułamki:
Podział ułamków:
Ułamek właściwy
Nad kreską ułamkową mamy licznik, pod kreską ułamkową mamy mianownik. W ułamku właściwym licznik jest mniejszy od mianownika, a cały ułamek jest mniejszy od jeden.
Ułamek niewłaściwy
Nad kreską ułamkową mamy licznik, pod kreską ułamkową mamy mianownik. W ułamku niewłaściwym licznik jest większy od mianownika, a cały ułamek jest większy od jeden.
Liczba mieszana
To pewna całość wraz z ułamkiem, na przykład .
Zagadnienia związane z ułamkami:
Ułamek z liczby
Ułamek, czyli pewną część z liczby możemy wyrażać nie tylko za pomocą procentów, ale również za pomocą ułamków, na przykład , czyli z liczby to .
Proporcje (mnożenie na krzyż)
Przykład: Jeśli ułamek o liczniku równym i o mianowniku równym przyrównamy do ułamka o liczniku równym i o mianowniku równym , to, aby obliczyć , korzystamy z proporcji. T taka równość jest zatem tożsama z równością , czyli licznik ułamka z lewej strony równania pomnożyliśmy przez mianownik ułamka z prawej strony równania i przyrównaliśmy go do iloczynu licznika ułamka z prawej strony równania do mianownika z lewej strony równania.
Wspólny mianownik dwóch ułamków
Wspólny mianownik dwóch ułamków o różnych mianownikach otrzymujemy, znajdując wspólną wielokrotność obu ułamków. Może być to najmniejsza wspólna wielokrotność, ale nie musi. Liczniki ułamków przemnażamy odpowiednio przez taką samą liczbę, przez jaką przemnożyliśmy mianownik tego ułamka, aby zachować równość. Przykład: .
Działania na ułamkach:
Dodawanie:
ułamków o takim samym mianowniku, na przykład ,
ułamków o różnych mianownikach, na przykład
ułamka i liczby, na przykład .
Odejmowanie:
ułamków o takim samym mianowniku, na przykład ,
ułamków o różnych mianownikach, na przykład
ułamka i liczby, na przykład .