Działania na ułamkach zwykłych
Przypomnijmy, jak wykonujemy dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.
Na swoje urodziny Ania przygotowała dwie, jednakowej wielkości pizze. Zuzia, koleżanka Ani zjadła dwa kawałki z pierwszej pizzy i jeden kawałek drugiej. Obliczmy, jaką część jednej pizzy zjadła Zuzia. Zuzia poczęstowała się dwoma kawałkami z pierwszej pizzy, która była podzielona na osiem części oraz jednym kawałkiem drugiej pizzy, która była podzielona na sześć równych części.
Aby obliczyć jaką część pizzy zjadła Zuzia musimy dodać do siebie te dwa ułamki. Najpierw jednak skrócimy pierwszy ułamek przez dwa a następnie sprowadzimy obydwa ułamki do wspólnego mianownika. Będzie nim liczba.
A teraz dodamy do siebie liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawimy bez zmian.
Zuzia zjadła pizzy.
Policzymy teraz jaka część z obydwu pizz przygotowanych przez Anię pozostała jeszcze dla innych gości. Aby obliczyć, jaka część obydwu pizz pozostała musimy od dwóch pizz odjąć części pizzy, którą zjadła Zuzia.
Podobnie jak przy dodawaniu, aby odjąć od siebie dwa ułamki sprowadzamy je najpierw do wspólnego mianownika, a następnie odejmujemy liczniki. Wspólnym mianownikiem będzie . Czyli mamy dwadzieścia cztery dwunaste
po wyłączeniu całości otrzymamy .
Pozostało jeszcze pizzy.
Spróbujmy teraz od trzy i jedna czwarta odjąć jeden i dwie trzecie. Nie możemy odjąć od siebie całości, a dopiero potem zająć się ułamkami, ponieważ jedna czwarta jest mniejsza od dwóch trzecich.
ponieważ
Musimy odejmowanie zapisać w postaci:
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.
Odejmowanie liczb mieszanych.
Oblicz w pamięci.
Oblicz w pamięci.
Połącz w pary.
<span aria-label="pięć początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, cztery początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, minus, początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>4</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, dwa, mianownik, pięć, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, siedem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>4</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>7</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dziesięć, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mn>10</mn><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, minus, jeden początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, trzy, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>
Liczba jest wynikiem działania
Na działce rosną róże i tulipany. Uprawa róż zajmuje całej działki, a działki zajmują tulipany. Jaką część powierzchni całej działki zajmują kwiaty?
Od sumy liczb i odejmij .
Suma trzech liczb wynosi . Druga z nich to , a pierwsza jest o mniejsza od drugiej. Znajdź trzecią liczbę.
W pierwszej klasie gimnazjum przeprowadzono wśród uczniów ankietę na temat spędzania wolnego czasu. Spośród ankietowanych lubi oglądać filmy, a uczniów preferuje długie spacery. Czy są w klasie osoby, które wybrały obie formy spędzania wolnego czasu? Jeśli tak, to jaka to część wszystkich uczniów?
Tomek opowiedział kolegom, jak zazwyczaj wydaje swoje kieszonkowe:
Na słodycze przeznaczam kieszonkowego, kieszonkowego wydaję na karnet na siłownię. Na zakup gazet wydaję kwoty, za wstęp na pływalnię płacę złotych, kwoty przeznaczam na zakup karmy dla kota. Na kosmetyki zostaje mi kieszonkowego.
Czy Tomek powiedział prawdę?
Oblicz w pamięci.
Połącz w pary.
<span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, dwa początek ułamka, dwa, mianownik, siedem, koniec ułamka, razy, początek ułamka, siedem, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>7</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>7</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, trzy, mianownik, siedem, koniec ułamka, razy, dwa" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>7</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, cztery, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, siedem, mianownik, dwanaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>4</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>7</mn><mn>12</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, jeden początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, dwa, mianownik, jedenaście, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>2</mn><mn>11</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, razy, początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, początek ułamka, pięć, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>5</mn><mn>6</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka, razy, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>
Oblicz w pamięci.
Połącz w pary.
<span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, szesnaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>16</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzydzieści dwa, podzielić na, początek ułamka, osiem, mianownik, dziewięć, koniec ułamka" role="math"><math><mn>32</mn><mo>:</mo><mfrac><mn>8</mn><mn>9</mn></mfrac></math></span>
Liczba jest wynikiem działania
Janek, idąc do szkoły, pokonuje metry. Długość drogi Julka do szkoły stanowi trzecią część długości drogi Janka. A zatem Julek ma do szkoły
Ania poprosiła mamę o na bilet do kina. Ile złotych kieszonkowego dostaje Ania, jeżeli cena biletu stanowi kieszonkowego Ani?
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Ile razy iloczyn liczb i jest większy od ilorazu tych liczb?
W klasie pierwszej gimnazjum jest uczniów. Liczba dziewcząt stanowi liczby wszystkich uczniów klasy. Ile jest dziewcząt, a ilu chłopców w tej klasie? Jaki jest stosunek liczby chłopców do liczby dziewcząt?
W sklepie warzywnym było pomarańczy. Pierwszego dnia sprzedano wszystkich pomarańczy, drugiego pozostałych, a trzeciego dnia resztę.
Ile kilogramów pomarańczy sprzedano każdego dnia?
Jaki był zysk ze sprzedaży pomarańczy, jeżeli pierwszego i drugiego dnia cena brutto była o groszy wyższa od ceny netto, a trzeciego dnia cena brutto była o groszy wyższa od ceny netto?
Jaki jest stosunek zysku ze sprzedaży pomarańczy do ceny ich zakupu w hurtowni, jeżeli cena netto wynosiła za kilogram?
Poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy, co to są ułamki egipskie. Przedstaw ułamek jako sumę ułamków egipskich.