Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawowe zagadnienia z inżynierii mechanicznej

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Działanie i zastosowanie dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających

GALERIA GRAFIK

4

Spis treści

1. Dźwignice1. Dźwignice
2. Zawiesia2. Zawiesia
3. Ćwiczenia3. Ćwiczenia

1

Dźwignice

11
Dźwig przegubowy duży
RUepfoLt4ElYb
Animacja przedstawia dźwig przegubowy duży podczas przenoszenia elementów z jednego miejsca na drugie. Dźwig podczas animacji przejeżdża na szynach krótki odcinek. Najpierw unosi podłużny metalowy element, następnie obraca się i przejeżdża kawałek dalej, a na końcu opuszcza metalowy element na ziemię. Dźwig przegubowy to wysoka metalowa konstrukcja. Podstawę dźwigu stanowią dźwigary. Są one ułożone na kształt dwóch odwróconych liter V. Łączą się one ze sobą w górnej części tworząc podstawę dla reszty dźwigu. Od tego miejsca dźwig to pojedyncza wysoka konstrukcja. Składa się ona z wysięgnika, czyli długiego metalowego ramienia, na którego końcu znajduje się drugie ramię. W dolnej części wysięgnika znajduje się przeciwwaga. Jest to ciężki element stanowiący przeciwwagę dla przenoszonego przez dźwig elementu. Przeciwwaga łączy się z wysięgnikiem stężeniami. Po drugiej stronie wysięgnika umiejscowiona jest kabina operatora.
Dźwig przegubowy mały
R1JU4d8bchltv
Animacja przedstawia dźwig przegubowy mały podczas przenoszenia elementów z jednego miejsca na drugie. Najpierw unosi podłużny metalowy element, następnie obraca się, a na końcu opuszcza metalowy element na ziemię. Dźwig przegubowy mały to metalowa konstrukcja. Składa się ona z wysięgnika, czyli długiego metalowego ramienia, na którego końcu znajduje się drugie ramię. W dolnej części wysięgnika znajduje się przeciwwaga. Jest to ciężki element stanowiący przeciwwagę dla przenoszonego przez dźwig elementu. Przeciwwaga łączy się z wysięgnikiem stężeniami. Na animacji przedstawiony jest wysięg maksymalny i minimalny. Są to odległości, na które może sięgnąć ramię dźwigu. Dalej przedstawiona jest wysokość podnoszenia. Zaznaczona jest ona żółtą strzałką, która obejmuje odległość od przenoszonego przez dźwig elementu do zakończenia wysięgnika.
Dźwig bramowy
R1XTwd1EmuckS
Animacja przedstawia dźwig bramowy. Przejeżdża on na szynach krótki odcinek. Najpierw unosi podłużny metalowy element za pomocą trawersy, następnie przejeżdża kawałek dalej, a na końcu opuszcza metalowy element na ziemię. Następnie przedstawiona jest budowa dźwigu bramowego. Jest to dźwig składający się z ramy nośnej. Ma ona wygląd dwóch równoległych do siebie konstrukcji, które mogą przesuwać się po szynach za pomocą mechanizmu jezdnego, oraz łączącej je u góry, prostopadłej do nich i równoległej do ziemi, kolejnej konstrukcji. Ta łącząca konstrukcja nazywa się belką pomostową. Przy ramie nośnej znajduje się kabina operatora. Na belce pomostowej znajduje się wózek jezdny z wózkami kablowymi. Wózek jezdny to prostokątny element, który ma możliwość przemieszczania się po belce pomostowej. Wózki kablowe to kable ułożone w fale, które prostują się im wózek jezdny jest dalej przesunięty. W dolnej części wózka znajduje się trawersa, która zakończona jest hakami. Trawersa umożliwia przenoszenie określonych elementów z jednego miejsca na drugie. Blisko jednego z końców belki pomostowej znajduje się napęd elektryczny.
Dźwig półbramowy
RTl8nGuQ4N36l
Animacja przedstawia dźwig półbramowy. Dźwig podczas animacji przejeżdża na szynach krótki odcinek. Najpierw unosi podłużny metalowy element za pomocą trawersy, następnie przejeżdża kawałek dalej, a na końcu opuszcza metalowy element na ziemię. Następnie przedstawiona jest budowa dźwigu półbramowego. Dźwig może się przesuwać w przód i w tył za pomocą mechanizmu jezdnego. Dźwig ma wygląd dwóch prostopadłych do siebie konstrukcji. Jedna jest prostopadła do ziemi, a druga równoległa. Ta pierwsza to rama nośna, a druga to belka pomostowa. Na ramie nośnej znajduje sią kabina operatora. Belka pomostowa opiera się drugim końcem o ścianę, na której znajduje się tor jezdny. Na tym końcu również znajduje się mechanizm jezdny oraz u góry napęd elektryczny. Na belce pomostowej znajduje się wózek jezdny z wózkami kablowymi. Wózek jezdny to prostokątny element, który ma możliwość przemieszczania się po belce pomostowej. Wózki kablowe to kable ułożone w fale, które prostują się im wózek jezdny jest dalej przesunięty. W dolnej części wózka znajduje się trawersa, która zakończona jest hakami. Trawersa umożliwia przenoszenie określonych elementów z jednego miejsca na drugie.
Suwnica w hali
RsFrf7Yt4D0JQ
Animacja przedstawia suwnicę w hali. Suwnica podczas animacji przejeżdża na szynach krótki odcinek. Najpierw unosi podłużny metalowy element za pomocą zblocza, następnie przejeżdża kawałek dalej, a na końcu opuszcza metalowy element na ziemię. Suwnica składa się z podłużnej konstrukcji, nazywanej belką pomostową, na której końcach znajdują się mechanizmy jezdne. Suwnica umieszczona jest na dwóch ściankach, po których może przesuwać się w przód i w tył za pomocą mechanizmów jezdnych. Na środku suwnicy znajduje się wózek jezdny. Na jego końcu znajduje się skierowane w dół zblocze, czyli hak umożliwiający transport elementów. Wzdłuż belki pomostowej znajdują się wózki kablowe. Wózki kablowe to rolki z prowadnicami dla kabli, które prostują się im wózek jezdny jest dalej przesunięty.
Dźwig mostowy (portowy)
R1UWKjHrT6mgs
Animacja przedstawia dźwig mostowy. Dźwig podczas animacji unosi kontener i przemieszcza go bliżej swojego środka ciężkości. Dźwig mostowy składa się z długiego wysięgnika, który jest równoległy do podłoża. Przemieszcza się po nim wózek jezdny, który służy do przymocowania danego elementu, np. kontenera, w celu jego przemieszczenia. Za wózkiem jezdnym znajduje się kabina operatora. Cała konstrukcja dźwigu opiera się na dźwigarach. Są to wysokie metalowe konstrukcje prostopadłe do podłoża. W tylnej części wysięgnika znajduje się przeciwwaga.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Zawiesia

RjZC4dG6KjGqp1
Galeria zatytułowana zawiesia zawiera piętnaście grafik. Każda z nich oznaczona jest numerem, na który można kliknąć i wyświetli się wtedy ich opis. W opisach znajdują się odtwarzacze audio, które pozwalają na odsłuchanie opisu. Treść nagrań jest tożsama z opisami. Znacznik pierwszy: Zblocze z hakiem pojedynczym. Grafika przedstawia zblocze z hakiem pojedynczym. Składa się ono z krążka, na którym zawieszone są liny nośne. Do krążka przymocowane są z obu stron metalowe prostokątne elementy. Skierowane są one w dół. Na ich końcu znajduje się pojedynczy hak. Zastosowanie: do podwieszania zawiesi z lin stalowych, pasów syntetycznych lub włókiennych. Udźwig: od jednej do pięciuset ton i więcej. Obsługa: ręczna. Znacznik drugi: Zblocze z hakiem podwójnym. Grafika przedstawia zblocze z hakiem podwójnym. Składa się ono z krążka, z którego spodniej części wystaje podwójny hak. Haki skierowane są w przeciwne sobie strony. Zastosowanie: do podwieszania zawiesi z lin stalowych, pasów syntetycznych lub włókiennych. Udźwig: od jednej do pięciuset ton i więcej. Obsługa: ręczna. Znacznik trzeci: Zawiesie z pasów. Grafika przedstawia zawiesie z pasów. Składa się z czterech pasów, na których końcach znajdują się haki. Haki są przymocowane do pasów za pomocą ogniw. Podobne ogniwa przytwierdzają pasy do pojedynczego owalnego dużego ogniwa. Dzięki temu pasy zawieszone są na jednym ogniwie. Zastosowanie: do podwieszania na hakach. Udźwig: od jednej do dziesięciu ton. Obsługa: ręczna. Znacznik czwarty: Zawiesie z lin stalowych. Grafika przedstawia zawiesie z lin stalowych. Składa się z czterech stalowych lin, na których końcach znajdują się haki. Haki są przymocowane do lin za pomocą ogniw. Liny przytwierdzone są do większego ogniwa po dwa. Następnie dwa ogniwa przymocowane są do pojedynczego ogniwa. Dzięki temu liny zawieszone są na jednym ogniwie. Zastosowanie: do podwieszania na hakach. Udźwig: od jednej do pięciuset ton i więcej. Obsługa: ręczna. Znacznik piąty: Zawiesie łańcuchowe. Grafika przedstawia zawiesie łańcuchowe. Składa się z czterech łańcuchów, na których końcach znajdują się haki. Łańcuchy przytwierdzone są u góry do jednego dużego ogniwa. Obok zawiesia znajdują się grafiki przybliżające wygląd haka i elementy, do których przytwierdzone są łańcuchy. Hak składa się z wygiętego pręta, przypominającego literę C. Na końcu pręta znajduje się zapięcie haka uniemożliwiające wypadnięcie zaczepionego elementu. Elementy, za pomocą których łańcuchy są przytwierdzone do łączącego je ogniwa mają kształt ósemki. Łańcuchy środkowe podczepione są bezpośrednio pod ten element, a łańcuchy zewnętrzne zaczepione są do elementów odstających w bok od dolnej części ósemki. Zastosowanie: do wielopunktowego podwieszania ładunków. Udźwig: od jednej do pięćdziesięciu ton i więcej (w zależności od kąta pracy). Obsługa: ręczna. Znacznik szósty: Zawiesie samozaciskowe do blach. Grafika przedstawia zawiesie samozaciskowe do blach. Jest to owalny element, który w dolnej części posiada wgłębienie. Służy ono do zaczepiania innych elementów, które mają zostać przetransportowane. Na jednej ze ścianek zawiesia znajduje się drążek. Strzałka wskazuje, że można go przechylać do góry. Skutkuje to zamknięciem otworu w dolnej części zawiesia. Zawiesie u góry posiada owalne ogniwo, które umożliwia przymocowanie go do innego elementu. Zastosowanie: do montowania na zawiesiach. Udźwig: od jednej do dziesięciu ton. Znacznik siódmy: Zawiesie chwytne do kształtowników. Grafika przedstawia zawiesie chwytne do kształtowników. Jest to owalny element, który w dolnej części posiada wgłębienie. Służy ono do zaczepiania innych elementów, które mają zostać przetransportowane. Po prawej stronie elementu znajduje się okrągły uchwyt, dzięki któremu można zawiesie przymocować do innego elementu. Zastosowanie: do montowania na zawiesiach. Udźwig: od jednej do dziesięciu ton. Obsługa: ręczna. Znacznik ósmy: Zawiesie trawersowe. Grafika przedstawia zawiesie trawersowe. Jest to element w kształcie litery H. Na dwóch równoległych stalowych ramionach, na ich końcach znajdują się haki. Jest ich w sumie cztery. Na głównym ramieniu na środku, od górnej części znajduje się element umożliwiający przymocowanie zawiesi do innego elementu. Zastosowanie: do montowania na suwnicach i zawiesiach. Udźwig: od jednej do dziesięciu ton. Obsługa: ręczna. Znacznik dziewiąty: Zawiesie podciśnieniowe. Grafika przedstawia zawiesie podciśnieniowe. Jest to element składający się z długiej stalowej belki, na której rozmieszczone są prostopadle krótsze belki. Na ich końcach znajdują się płaskie przyssawki. Od nich odchodzą rurki, które prowadzą do prostokątnej skrzynki umiejscowionej w górnej części głównej belki. Zastosowanie: do montowania na zawiesiach. Udźwig: od jednej do pięciu ton. Obsługa: zdalna. Znacznik dziesiąty: Zawiesie elektromagnetyczne. Grafika przedstawia zawiesie elektromagnetyczne. Jest to skrzynka posiadająca z jednej strony długi uchwyt. W górnej części widoczny jest uchwyt w kształcie odwróconej litery U służący do zaczepienia zawiesia do innego elementu. Zastosowanie: do montowania na zawiesiach. Udźwig: od jednej do pięciu ton. Obsługa: zdalna. Obsługa uchwytów magnetycznych polega na włączaniu obwodu elektrycznego w elektromagnesie uchwytu, dzięki czemu generowane jest pole magnetyczne, które umożliwia transportowanie elementów zbudowanych z materiałów paramagnetycznych (stal). Ze względu na typ uchwytu takie zawiesie nie służy do transportu elementów z materiałów diamagnetycznych (drewno, aluminium, tworzywa sztuczne). Znacznik jedenasty: Uchwyt spawany. Grafika przedstawia dwa uchwyty spawane. Jest to element metalowy w kształcie ogniwa ze spłaszczonym jednym z łuków. Dodatkowo uchwyt spawany jest wyposażony w grubą wygiętą blachę, którą przekłada się przez ogniwo od strony wypłaszczenia i tak spawa do transportowanego urządzenia. Uchwyt taki z reguły stosuje się jako element eksploatacyjny. Zastosowanie: spawanie do maszyny, konstrukcji stalowej. Udźwig: od jednej do piętnastu ton. Obsługa: ręczna Znacznik dwunasty: Trawersa elektromagnetyczna. Grafika przedstawia trawersę elektromagnetyczną. Jest to urządzenie w kształcie grubej płyty z wbudowanymi do wnętrza elementami magnetycznymi. Od góry posiada element sterujący i spawane trzy uchwyty do których za pomocą szakli są zamocowane trzy łańcuchy transportowe spięte na drugim końcu jednym ogniwem, dając tym bezpośrednią możliwość podczepiania na hak zblocza. Zastosowanie: podnoszenie kęsów i bloków hutniczych. Udźwig: od pięciu do trzydziestu ton. Obsługa: zdalna. Znacznik trzynasty: Trawersa. Grafika przedstawia trawersę. Jest to element wykonany z ażurowej konstrukcji spawanej w formie grubej prostokątnej płyty, z zamontowanymi od spodu kilkunastoma hakami. Od góry trawersa jest wyposażona w cztery spawane uchwyty z doczepionymi do nich czterema zawiesiami łańcuchowymi zblokowanymi po dwa za pomocą ogniw, a każda z par jest spięta na stałe kolejnym ogniwem, które jest zakładane na hak zblocza. Zastosowanie: do podnoszenia elementów wymagających zastosowania kilku punktów podwieszenia. Udźwig: od jednej i dwóch dziesiątych do dziesięciu ton. Obsługa: ręczna. Znacznik czternasty: Uchwyt śrubowy. Grafika przedstawia uchwyt śrubowy. Jest to element metalowy wykonany w kształcie litery U, wyposażony w śrubę, która przykręcona przytrzymuje transportowany element. Uchwyt ten jest wyposażony w górnej części w szaklę, do której mocuje się linę transportową, a dalej cały układ na hak zblocza. Zastosowanie: do podnoszenia, ciągnięcia blach, kształtowników. Udźwig: od półtorej do pięciu ton. Obsługa: ręczna Znacznik piętnasty, ostatni: Zawiesie syntetyczne. Grafika przedstawia zawiesie syntetyczne. Jest to pas wykonany z włókien HMPE zakończony pętlami po jednej na każdym z końców. Jedna pętla służy do założenia na hak zblocza, druga do zamontowania na ładunku. Zastosowanie: do podwieszania na hakach. Udźwig: od pół do dwudziestu ton. Obsługa: ręczna.
Zawiesia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązane ćwiczenia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści