Rp9fmtEVLkxKb1

Eksperymenty w muzyce - fortepian preparowany J. Cage’a

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1849 – początek modernizmu w muzyce

1912‑1992 – lata życia Johna Cage`a

1946‑1948Sonaty i Interludia Johna Cage`a, w których pierwszy raz użyto fortepianu preparowanego

1952 – premiera 4’33” Johna Cage`a

md52bcd5ea38abd98_0000000000021
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RjLnrKCoAaE3C1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
md52bcd5ea38abd98_0000000000024

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

2) wymienia środki wykonawcze muzyki XX i XXI wieku i opisuje: fortepian preparowany, fale Martenota, organy Hammonda, syntezator (Mooga), zastosowanie taśmy magnetofonowej, instrumenty elektroakustyczne i elektroniczne;

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in..

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

md52bcd5ea38abd98_0000000000030
Nauczysz się

określać cechy twórczości Johna Cage’a;

wymieniać elementy eksperymentalne stosowane przez kompozytora;

definiować pojęcie performance’u jako działania artystycznego;

identyfikować utwory artysty i wskazywać ich cechy.

md52bcd5ea38abd98_0000000000043

Zerwanie z tradycją i droga do nowoczesności

Muzyką współczesną potocznie określamy dzieła powstałe na końcu XIX w. oraz XX i XXI wieku, lecz w przypadku XX‑wiecznych kompozycji właściwym jest używanie terminu awangarda, bądź muzyka modernistyczna, a nawet eksperymentalna, która całkowicie odbiega od kanonu poprzednich epok. Odejście to pozwoliło nadać dziełom indywidualnego charakteru, do którego wykreowania potrzebne były nowe środki kompozytorskie i wykonawcze. Moderniści wzorowali się na futuryzmieFuturyzmfuturyzmie i życiu codziennym, odbiegając od romantycznej fascynacji kulturą ludową i naturą. Takie postrzeganie muzyki nie spotkało się z aplauzem publiczności, która nie rozumiała zmian towarzyszących muzyce awangardowej. Kompozytorzy natomiast uważali, że sztuka nie powinna być skierowana do mas, co wyraża się w słowach Arnolda Schönberga, Jeśli sztuka, to nie dla wszystkich, jeśli zaś dla wszystkich - to nie jest to sztuka. (D. Gwizdalanka, Przemiany kultury muzycznej XX wieku. Kraków 2011, s. 36.)

Polecenie 1

Wysłuchaj Drei Klavierstücke Op. 11 Arnolda Schönberga i Etiudę Op. 10 Nr 12 Fryderyka Chopina i na ich podstawie odpowiedz, czy modernizm był rewolucją w muzyce. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Rlwlnddj8OgOm
Utwór muzyczny Drei Klavierstücke Op. 11 Arnolda Schönberga. Kompozycja ma zmienne tempo: raz wolne raz szybkie. Cechuje ją liryczna melodia, ekspresyjne ozdobniki i atonalność. Dynamika utworu jest zmienna.
R1Lq7OQUlbva3
Utwór muzyczny Etiuda op.10 nr 12 autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Alana Schillera. Kompozycja ma bardzo szybkie tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją dynamiczny i dramatyczny charakter.
RcowGFAyPxTYD
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
md52bcd5ea38abd98_0000000000054

John Cage – kompozytor ciszy

John Cage (ur. 5 września 1912 w Los Angeles, zm. 12 sierpnia 1992 w Nowym Jorku) był amerykańskim przedstawicielem muzyki awangardowej. Skończył studia na kalifornijskim Pomona College, gdzie rozwijał grę na fortepianie i sztukę kompozytorską. Inspiracji szukał podczas swoich licznych podróży po krajach azjatyckich i polinezyjskich. Interesował się malarstwem, pisarstwem i filozofią, a w szczególności buddyzmem. W swoich dziełach wykorzystywał elementy jazzuJazzjazzu, muzyki poważnej, elektronicznejMuzyka elektronicznaelektronicznej, rockaRockrocka. Głosił pogląd, że prawdziwą, stałą częścią muzyki jest czas, a inne jej czynniki są zmienne. Kompozytor szczególną rolę przypisywał ciszy, nieistniejącej według niego w naturze. Było to natchnieniem do napisania 4’33”, którego partytura składała się wyłącznie z pauzPauzapauz. Utwór można uznać za performancePerformanceperformance – muzycy byli poinstruowani, by pozostać w ciszy na 4 minuty i 33 sekundy, a publiczność była zaangażowana w działanie.

R1Ed2U6x5a7NA
film utwór 4 " 33. utwór ten jest najsłynniejszym, wręcz rewolucyjnym utworem Johna Cage' a. Pracował nad nim pięć lat. Dlaczego, tak długo? Bo za partyturą, w której napisane jest, że żaden z instrumentów nie gra żadnej nuty, stoją głębokie przemyślenia twórcy i idea, którą skwitował zdaniem: Cisza nie istnieje - wszystko jest muzyką. Prapremiera Four minutes, thirty three seconds odbyło się w piątek 29 sierpnia 1952 roku w Maverick Concert Hall w Woodstock w stanie Nowy Jork. Był to koncert Benefit Artists Welfare Fund. Wykonawcą kilku kompozycji Cage'a, a także utworów współczesnych Feldmana Bouleza i Wolffa był młody pianista David Tudor. nie obyło się bez skandalu, bo publiczność nie była przygotowana na ciszę w utworze, który miał partyturę. Pianista zasiadł do fortepianu, rozłożył manuskrypt ( który później zaginął) i wyjął stoper, by dokładnie odmierzać części kompozycji. Opuścił pokrywę klawiatury i siedział bez ruchu 30 sekund. Sygnalizując koniec pierwszej części, podniósł pokrywę by po chwili znowu ją opuścić. I tak we wszystkich trzech częściach utworu. kiedy Tudor zakończył i wstał publiczność była tak, zirytowana, że zamiast oklasków wszczęła wrzawę i żywe dyskusje. Nie zrozumieli przesłania wspominał potem John Cage nazywając swe dzieło Cztery trzydzieści trzy. Nie istnieje nic takiego jak cisza, sądzili że to cisza, bo nie potrafili słuchać, a przestrzeń była pełna niespodziewanych dźwięków. W pierwszej części można było usłyszeć szum wiatru dochodzący spoza budynku. W części drugiej krople deszczu zaczęły bębnić po dachu, a w trzeciej sama publiczność zaczęła wydawać różne interesujące dźwięki kręcąc się na siedzeniach, szepcząc, a nawet wychodząc. Film prezentuje przebieg odtwarzania tego utworu bez gry na fortepianie. Muzyk siada przy fortepianie i postępuje zgodnie z wcześniejszym opisem.
Polecenie 2

Na podstawie 4’33” Johna Cage`a napisz, jaką rolę pełni cisza w muzyce.

Re4XVQcTxzOxr
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
md52bcd5ea38abd98_0000000000008
md52bcd5ea38abd98_0000000000066

Eksperymenty Cage`a

John Cage był kompozytorem, który eksperymentował nie tylko z samą formą muzyki, lecz także ze środkami wykonawczymi, które jej towarzyszą. Do jego największych osiągnięć należy spreparowanie fortepianu, które polega na wkładaniu między jego struny śrub, szmatek, kawałków gumy i filcu, a nawet pominięcie mechanizmu klawiszowego i wprawianie strun w drgania za pomocą pałki, palców, paznokci. Dzięki takim rozwiązaniom fortepian mógł całkowicie zmieniać swoją barwę, a nawet naśladować instrument perkusyjny. Dało to początek technice preparacjiPreparacjapreparacji, która później przełożyła się na inne instrumenty np. gitarę, harfę, tubę. Innym przykładem eksperymentów Cage`a jest wykorzystanie w swoich kompozycjach sztućców kuchennych, kanistrów samochodowych, a nawet szumu odbiorników radiowych nastawionych na przypadkową częstotliwość. Kompozytor uważał, że wszystko jest dźwiękiem, wszystko może tworzyć muzykę.

R11sqRrrcEvNd
Ilustracja przedstawia fragment fortepianu, który między strunami ma umieszczone dwa widelce. Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Sonata II na fortepian preparowany autorstwa Johna Cage. Źródło: 25 Year Retrospective Concert NYC May 15, 1958. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje się dziwnym, zróżnicowanym dynamicznie i kolorystycznie brzmieniem.
Fortepian preparowany Neumanna, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja); John Cage, „Sonata II na fortepian preparowany”, online-skills, CC BY 3.0
Rx8lSjyA3b89s1
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 3

Napisz, jaką rolę pełniły eksperymenty Johna Cage`a i jak wpłynęły na muzykę awangardową.

R1WlOtdZjGzDK
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
md52bcd5ea38abd98_0000000000150

Zadania

R1cSFVF3HgA1I
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst o brakujące słowa. Muzyką współczesną potocznie określamy dzieła powstałe na końcu XIX w. oraz XX i XXI wieku, lecz w przypadku XX-wiecznych kompozycji właściwym jest używanie terminu awangarda, bądź muzyka Tu uzupełnij, a nawet eksperymentalna, która całkowicie odbiega od kanonu poprzednich epok. Odejście to pozwoliło nadać dziełom indywidualnego charakteru, do którego wykreowania potrzebne były nowe środki kompozytorskie i Tu uzupełnij. Moderniści wzorowali się na Tu uzupełnij i życiu codziennym, odbiegając od Tu uzupełnij fascynacji kulturą ludową i naturą.
R1CYYntVDO6J4
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Według Cage`a, jedyna stała część muzyki., 2. Nurt w muzyce, który całkowicie zrywał z dorobkiem poprzednich epok., 3. Instrument strunowy szarpany, który może być poddany technice preparacji., 4. Region, który był celem podróży Cage`a.
R1WxpyZWQ9oMB
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. John Cage ukończył Juilliard School of Music w Nowym Jorku, 2. Jednym z zainteresowań Cage`a był buddyzm., 3. John Cage jest przedstawicielem impresjonizmu., 4. Fortepian preparowany jest wynikiem eksperymentów Cage`a.
RppjQ2TBaa6kF
Ćwiczenie 4
Do terminów dobierz właściwe definicje. Preparacja Możliwe odpowiedzi: 1. Przerwa między dźwiękami, mająca określoną wartość rytmiczną., 2. Termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością., 3. Zabieg stosowany niekiedy w muzyce współczesnej w celu uzyskania nowych jakości brzmieniowych z tradycyjnych instrumentów muzycznych — przez wprowadzanie do nich obcych przedmiotów., 4. Awangardowy kierunek literacko-artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, występujący z hasłami tworzenia nowych form sztuki i nowego stylu życia, zgodnego z rytmem przemian XX-wiecznej cywilizacji. Fururyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Przerwa między dźwiękami, mająca określoną wartość rytmiczną., 2. Termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością., 3. Zabieg stosowany niekiedy w muzyce współczesnej w celu uzyskania nowych jakości brzmieniowych z tradycyjnych instrumentów muzycznych — przez wprowadzanie do nich obcych przedmiotów., 4. Awangardowy kierunek literacko-artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, występujący z hasłami tworzenia nowych form sztuki i nowego stylu życia, zgodnego z rytmem przemian XX-wiecznej cywilizacji. Pauza Możliwe odpowiedzi: 1. Przerwa między dźwiękami, mająca określoną wartość rytmiczną., 2. Termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością., 3. Zabieg stosowany niekiedy w muzyce współczesnej w celu uzyskania nowych jakości brzmieniowych z tradycyjnych instrumentów muzycznych — przez wprowadzanie do nich obcych przedmiotów., 4. Awangardowy kierunek literacko-artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, występujący z hasłami tworzenia nowych form sztuki i nowego stylu życia, zgodnego z rytmem przemian XX-wiecznej cywilizacji. Performance Możliwe odpowiedzi: 1. Przerwa między dźwiękami, mająca określoną wartość rytmiczną., 2. Termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością., 3. Zabieg stosowany niekiedy w muzyce współczesnej w celu uzyskania nowych jakości brzmieniowych z tradycyjnych instrumentów muzycznych — przez wprowadzanie do nich obcych przedmiotów., 4. Awangardowy kierunek literacko-artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, występujący z hasłami tworzenia nowych form sztuki i nowego stylu życia, zgodnego z rytmem przemian XX-wiecznej cywilizacji.
RxqQjG5jwsR2n
Ćwiczenie 5
Wskaż, utwór Cage'a, który składa się wyłącznie z pauz. Możliwe odpowiedzi: 1. Sonata II z cyklu Sonaty i interludia na fortepian preparowany, 2. 4’33”, 3. Krajobraz wyobrażony
RgiiaN2WXBijp
Ćwiczenie 6
Wskaż nurty uprawiane przez Johna Cage. Możliwe odpowiedzi: 1. Performance, 2. Impresjonizm, 3. Aleatoryzm, 4. Eksperymentalizm
R19RwvdE4PXkD
Ćwiczenie 7
Określ nazwę poniższego działania na instrumencie.
Polecenie 4

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma dla stylu Cage’a synteza muzyki i performance’u.

R1TvmBz8vcjr1
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
md52bcd5ea38abd98_0000000000174

Słownik pojęć

Futuryzm
Futuryzm

(łac. futurus – przyszły), awangardowy kierunek literacko‑artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, występujący z hasłami tworzenia nowych form sztuki i nowego stylu życia, zgodnego z rytmem przemian XX‑wiecznej cywilizacji.

Jazz
Jazz

jeden z nurtów muzyki współczesnej, powstały pod koniec XIX w. w kręgu Murzynów amerykańskich, łączący tradycje muzyczne euro‑amerykańskie z afrykańskimi.

Muzyka elektroniczna
Muzyka elektroniczna

muzyka, której materiałem są dźwięki wytwarzane i przekształcane przez urządzenia elektroniczne i utrwalane na taśmie magnetycznej.

Pauza
Pauza

przerwa między dźwiękami, mająca określoną wartość rytmiczną, tzn. określony czas trwania; także znak graficzny na pięciolinii, oznaczający taką przerwę między dźwiękami.

Performance
Performance

termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która, w odróżnieniu od happeningu, jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji.

Preparacja
Preparacja

zabieg stosowany niekiedy w muzyce współczesnej w celu uzyskania nowych jakości brzmieniowych z tradycyjnych instrumentów muzycznych — przez wprowadzanie do nich obcych przedmiotów.

Rock
Rock

gatunek muzyki rozrywkowej powstały w połowie XX wieku w Stanach Zjednoczonych i ogólna nazwa szeregu stylów muzycznych, wywodzących się z rock and rolla oraz rhythm and bluesa i bluesa. Sama nazwa „rock” jest skrótem od „rock and roll”, choć można uznawać owe dwa pojęcia za odmienne od siebie gatunki muzyczne.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

https://encyklopedia.pwn.pl/

md52bcd5ea38abd98_0000000000184

Biblioteka muzyczna

Rlwlnddj8OgOm
Utwór muzyczny Drei Klavierstücke Op. 11 Arnolda Schönberga. Kompozycja ma zmienne tempo: raz wolne raz szybkie. Cechuje ją liryczna melodia, ekspresyjne ozdobniki i atonalność. Dynamika utworu jest zmienna.
R1Lq7OQUlbva3
Utwór muzyczny Etiuda op.10 nr 12 autorstwa Fryderyka Chopina w wykonaniu Alana Schillera. Kompozycja ma bardzo szybkie tempo. Wykonywana jest na fortepianie. Cechuje ją dynamiczny i dramatyczny charakter.
R11sqRrrcEvNd
Ilustracja przedstawia fragment fortepianu, który między strunami ma umieszczone dwa widelce. Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny. 1. Sonata II na fortepian preparowany autorstwa Johna Cage. Źródło: 25 Year Retrospective Concert NYC May 15, 1958. Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje się dziwnym, zróżnicowanym dynamicznie i kolorystycznie brzmieniem.
Fortepian preparowany Neumanna, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja); John Cage, „Sonata II na fortepian preparowany”, online-skills, CC BY 3.0
md52bcd5ea38abd98_0000000000188

Bibliografia

Chomioski J., Wilkowska‑Chomioska K., Historia muzyki, cz. 1, PWM 1989

Jerzy Kutnik, John Cage. Przypadek paradoksalny. Wydawnictwo Folium, Lublin 1993; Wydawnictwo Akademickie WSSP, Lublin 2012

Jerzy Kutnik, Gra słów. Muzyka poezji Johna Cage’a. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 1997