Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Energia życia”

BIOLOGIA, III etap edukacyjny

Temat: Energia życia.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.4) [uczeń] przedstawia fotosyntezę, oddychanie tlenowe oraz fermentację mlekową i alkoholową jako procesy dostarczające energii; wymienia substraty i produkty tych procesów oraz określa warunki ich przebiegu.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcia: katabolizm, anabolizm, substrat, produkt;

dokonuje podziału oddychania komórkowego na tlenowe i beztlenowe;

określa warunki przebiegu procesów – fotosyntezy, oddychania tlenowego, fermentacji;

wyjaśnia znaczenie procesów dostarczających energii dla organizmu;

wymienia funkcje chloroplastu i mitochondrium;

wymienia procesy dostarczające energii;

wymienia substraty i produkty procesów – fotosyntezy, oddychania tlenowego, fermentacji;

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

doskonali umiejętności obserwacji i samodzielnego wnioskowania;

podaje przykłady fermentacji (mlekowa, etanolowa);

potrafi porównać proces fotosyntezy i oddychania tlenowego;

rozwija umiejętności właściwej organizacji pracy;

wskazuje i nazywa organella komórkowe w których zachodzą procesy fotosyntezy i oddychania tlenowego;

wyjaśnia znaczenie procesu fotosyntezy i oddychania dla organizmów;

Kompetencje kluczowe

  • kompetencje informatyczne

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przypomnienie wiadomości o budowie komórki roślinnej, zwierzęcej i bakteryjnej.

Krótka pogadanka na temat udziału energii w podtrzymywaniu podstawowych funkcji życiowych organizmów.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel w rozmowie kierowanej określa procesy dostarczające energii: fotosyntezę, oddychanie tlenowe, fermentację.

Nauczyciel prezentuje modele/schematy budowy komórki roślinnej i zwierzęcej.

Uczniowie wskazują organella komórkowe w których zachodzi proces fotosyntezy i oddychania tlenowego.

Nauczyciel odtwarza ilustrację interaktywną „Fotosynteza i oddychanie tlenowe”. Uczniowie odtwarzają ilustrację na swoich komputerach.

W trakcie burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem opracowują propozycję tabeli, w której zestawione zostaną najważniejsze cechy procesu fotosyntezy i oddychania tlenowego (substraty, produkty, miejsce przebiegu procesu, rola światła, przykłady organizmów). Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, encyklopedia, Internet).

Na podstawie zebranych informacji uczniowie określają warunki przebiegu obu procesów, wykazują związek między fotosyntezą a oddychaniem tlenowym.

Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną „Fermentacja”. Omawia proces fermentacji jako przykład oddychania beztlenowego.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia doświadczenia i obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Wszystkie zielone rośliny przeprowadzają proces fotosyntezy. To jeden z podstawowych procesów biochemicznych w trakcie którego, dzięki pochłanianej energii słonecznej, produkowane są związki chemiczne zasobne w energię oraz tlen. Warunkiem syntezy związków organicznych jest obecność dwutlenku węgla i wody, udział chlorofilu i światła.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem doświadczenia jest obserwacja zielonej rośliny przeprowadzającej fotosyntezę oraz stwierdzenie w jej tkankach cukru, który jest produktem procesu fotosyntezy.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Uczniowie przygotowują i rozpoczynają doświadczenie podczas zajęć w klasie. Obserwacje kontynuują w kolejnych dniach. Uczniowie mają do dyspozycji: małe rośliny w doniczkach, duże słoje, szalki Petriego, płyn Lugola, alkohol etylowy.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. W dużym szklanym słoju umieszczają roślinę w doniczce. Intensywnie ją podlewają, zamykają słój. Słój z rośliną ustawiają w dobrze oświetlonym miejscu w ciągu dnia. W kolejnych dniach obserwują zmiany. Po upływie kilku dni uczniowie odcinają z rośliny zielony liść, umieszczają go na szalce w alkoholu, na kilkanaście godzin. Następnego dnia uczniowie osuszają liście i nanoszą krople płynu Lugola. Obserwują barwienie się liścia na ciemnoniebieski kolor, co świadczy o obecności skrobi.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie zapisują swoje obserwacje, wyjaśniają zaobserwowane zjawiska (wzrost rośliny w słoiku, parowanie i skraplanie wody, obecność skrobi w zielonych liściach). Uczniowie wyciągają wnioski.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie wymieniają poznane procesy dostarczające energii. Dokonują podziału procesów na anaboliczne i kataboliczne.

Zadanie domowe

Korzystając z dostępnych źródeł informacji odpowiedz na pytanie: Który z procesów – oddychanie tlenowe czy beztlenowe (fermentacja) dostarcza więcej energii?

Środki dydaktyczne

  • zasoby multimedialne: ilustracja interaktywna „Fotosynteza i oddychanie tlenowe”

  • zasoby multimedialne: prezentacja multimedialna „Fermentacja”

  • modele/ schematy budowy komórki zwierzęcej, roślinnej, bakteryjnej

  • encyklopedia, podręcznik

  • komputery połączone z Internetem

  • małe rośliny w doniczkach

  • duże słoje

  • szalki Petriego

  • płyn Lugola

  • alkohol etylowy

  • notatnik, długopis

Metody nauczania

  • ćwiczenia laboratoryjne

  • dyskusja

  • dyskusja dydaktyczna - burza mózgów

  • obserwacja

  • pokaz

  • rozmowa kierowana

Formy pracy

  • indywidualna

  • praca w parach

  • zbiorowa

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.

Rei62ArZBp9fE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.00 KB w języku polskim
R1LvQtBLKpH84

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.36 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3