Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZHhLB9Ejihm61

Epoki w dziejach muzyki - muzyka XX wieku

Źródło: online skills, cc0.

Ważne daty

1865 – premiera Tristana i Izoldy Ryszarda Wagnera

1885 – powstanie Bagateli bez tonacji Franciszka Liszta

lata 90. XIX wieku – pierwsze próby kompozytorskie Claude’a Debussy’ego

1910 – prawykonanie Symfonii Tysiąca Gustawa Mahlera

pierwsze dekady XX wieku – współistnienie: impresjonizmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, witalizmu, futuryzmu, dodekafonii, neoklasycyzmu, surrealizmu

II połowa XX wieku – okres tzw. II awangardy (serializm, muzyka elektroniczna i konkretna, aleatoryzm)

lata sześćdziesiąte – sonoryzm

lata siedemdziesiąte – postmodernizm, muzyka repetytywna, nowy romantyzm

m18e95ed2221367d5_0000000000030
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R19nneJrTeI1c1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m18e95ed2221367d5_0000000000033

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

m18e95ed2221367d5_0000000000039
Nauczysz się

omawiać przemiany języka muzycznego, jakie zaszły na przełomie XX w.;

przedstawiać główne kierunki stylistyczne i techniczne XX w. i potrafić je scharakteryzować;

rozwijać zmysł estetyczny, projektując plakat;

formułować samodzielne, przejrzyste i logiczne wypowiedzi na temat kierunków muzycznych XX w.

m18e95ed2221367d5_0000000000056

Przemiany języka muzycznego – ku nowej muzyce

Kiedy kompozytorzy zaczęli zdawać sobie sprawę z wyczerpywania się możliwości systemu tonalnego dur‑moll, który był siłą porządkującą muzykę od baroku (od ok. 1600 r.), rozpoczęli poszukiwania nowego porządku dźwiękowego. Proces ten przebiegał w dwóch kierunkach:

  1. mnożenia ilości dźwięków w oktawie,

  2. ograniczenia ilości dźwięków w oktawie.

Do twórców wybierających pierwszą z możliwych dróg należeli m. in. przedstawiciele romantycznej generacji wielkich indywidualności – Ryszard Wagner i Franciszek Liszt. Zaczęli oni dodawać do podstawowych dźwięków skal durowych (majorowych) i molowych (minorowych) pozostałe dźwięki systemu równomiernie temperowanego, stopniowo rozsadzając jego właściwości. Za symboliczną datę rozpoczynającą ów proces poszukiwań uważa się rok premiery dramatu muzycznego Ryszarda Wagnera Tristan i Izolda (1865 r.). W instrumentalnym wstępie do tego dzieła trudno odnaleźć typowe tonacyjne relacje harmoniczne.

R1W9Uc3C6m4Ry1
Utwór muzyczny: Ryszard Wagner – Tristan i Izolda, introdukcja (t. 1-42). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Podobny przykład odnaleźć można w fortepianowej twórczości Franciszka Liszta. Komponując rok przed śmiercią, w roku 1885, Bagatelę, dodał do tytułu znaczący komentarz: Bagatela bez tonacji. Dla słuchaczy jest to wyraźna wskazówka, że proces przemian i poszukiwań nowego systemu tonalnego rozpoczął się w II połowie XIX wieku.

RZkEtthm63mZb
Utwór muzyczny: Bagatela bez tonacji. Wykonawca: Olivier Gardon (Franciszek Liszt). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Proces ten doprowadził w konsekwencji do wykorzystywania mikrointerwalikiMikrointerwalikamikrointerwaliki w muzyce, a amerykański kompozytor Charles Ives na przełomie XIX i XX w. twierdził, że za 100 lat cała muzyka będzie oparta na mikrotonowości.

Druga grupa twórców, którzy wybrali drogę ograniczania ilości dźwięków, sięgnęła po skale, jakie używane były w minionych epokach (skale modalneSkale modalneskale modalne średniowiecza i renesansu, pentatonikaPentatonikapentatonika) oraz po skale używane w muzyce ludowej. Osiągnęli w ten sposób archaiczny klimat, osadzając swoją muzykę w wielowiekowej tradycji. Spośród kompozytorów używających takie skale wymienić można: Claude’a Debussy’ego, Leoša Janačka, Karola Szymanowskiego, a później np. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Tego typu dwutorowe poszukiwania prowadziły do różnorodności stylistycznej, jaka zapanowała w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Tworzyli jeszcze przecież kompozytorzy romantyczni – powstawały choćby monumentalne symfonieSymfoniasymfonie Gustawa Mahlera i wspaniałe dzieła operoweOperaoperowe Giacomo Pucciniego. Jednocześnie, już w ostatnich latach XIX w., na scenie muzycznej pojawił się Claude Debussy, a spoglądając na panoramę zjawisk w pierwszych dekadach XX w., podkreśla się różnorodność stylistyczną, współistnienie rozmaitych nurtów, prądów, haseł, stylów indywidualnych etc.

m18e95ed2221367d5_0000000000070

Różnorodność zjawisk w kulturze muzycznej XX wieku

ReTqylXxHeuq7
Ilustracja interaktywna przedstawia: Wykonanie „Symfonii Tysiąca” Gustawa Mahlera w USA. Na czarno białym zdjęciu widać scenę i muzyków. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Prawykonanie „Symfonii Tysiąca” Gustawa Mahlera, utworu, który wymaga ponad 1000-osobowego składu wykonawczego, miało miejsce 12 września 1910 r. w Monachium. Typowo romantyczna, monumentalna symfonia w sposób symboliczny domknęła romantyczne poszukiwania, a po jej wykonaniu twórcy coraz częściej zaczęli skłaniać się ku mniejszym obsadom: kameralnym i solowym.
Wykonanie „Symfonii Tysiąca” Gustawa Mahlera w USA, dwutygodnik.com, CC BY 3.0
R889m6F9B7wQj
Ilustracja interaktywna przedstawia: Charles Ives. Kolorowa ilustracja mężczyzna w kapeluszu, ubrany w ciemny płaszcz. Dookoła meżczyzny trąbki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W Stanach Zjednoczonych w pierwszych latach XX w. Charles Ives eksperymentował z techniką kolażu muzycznego – nakładał na siebie różne elementy – autocytaty, fragmenty popularnych piosenek, chorałów protestanckich, muzykę innych kompozytorów. Wprowadzał także do muzyki elementy dowolności – to wykonawca dokonuje wyboru, czy w częściach skrajnych „Sonaty fortepianowej Concord” doda brzmienie fletu i altówki. Charles Ives wyprzedził pomysły kompozytorów europejskich.
Charles Ives, npr.org, CC BY 3.0
R13cNW4PGjEyS
Ilustracja interaktywna przedstawia: Paryż. Widok na miasto z lotu ptaka. Widać wieżę Eiffla. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jednym z europejskich głównych ośrodków przemian na początku XX w. był Paryż. To tu, już w ostatnich latach XIX w., swą działalność rozpoczął Claude Debussy, którego twórczość utożsamiana jest z impresjonizmem i symbolizmem. Muzyka Debussy’ego, swą wyszukaną kolorystyką i rozmyciem konturów formalnych nawiązywała do techniki malarskiej nazywanej impresjonizmem; teksty swych utworów wokalno-instrumentalnych wybierał kompozytor spośród poezji symbolistów. 2. W latach dwudziestych XX w. we Francji twórcy próbowali także połączyć elementy muzyki dawnej, szczególnie klasycznej (o jasnej, czytelnej konstrukcji formalnej), z nowoczesnym językiem muzycznym. Jednym z twórców, który w tym czasie przebywał we Francji i zainteresował się tym stylem – neoklasycyzmem, był Igor Strawiński. Elementy neoklasyczne odnaleźć można także w twórczości Grupy Sześciu (sześciorga francuskich twórców skupionych wokół przywódców ideowych Jeana Cocteau i Erica Satie). 3. Za sprawą wyjazdów na studia do Paryża, do Nadii Boulanger, neoklasycyzm przeniknął także do muzyki polskiej XX w.
Paryż, online-skills, CC BY 3.0
RPhE5YxN5ka0p
Ilustracja interaktywna przedstawia: Wiedeń. Czarno-biała fotografia zrobiona zimą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Drugim ważnym ośrodkiem europejskim w pierwszych dekadach XX w. był Wiedeń. Działał tam początkowo związany z ekspresjonizmem Arnold Schoenberg, który wraz z uczniami – Albanem Bergiem i Antonem Webernem – tworzyli grupę nazywaną Drugimi Klasykami Wiedeńskimi. Arnold Schoenberg wypracował technikę komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, nazwaną dodekafonią., 2. Technika ta zakładała odejście od jakichkolwiek powiązań z systemem tonalnym dur-moll i wprowadzenie elementu racjonalizacji do procesu twórczego. Choć zasada ta początkowo porządkowała wysokości dźwięków, z czasem jej zasady przeniesiono na inne elementy dzieła muzycznego: rytm, poziomy dynamiczne, środki artykulacyjne. Taka racjonalizacja przebiegu muzycznego nazwana została serializmem i po raz pierwszy znalazła zastosowanie w „Czterech etiudach rytmicznych” Oliviera Messiaena (1949–1950).
Wiedeń, online-skills, CC BY 3.0
RRd2fw7ui4z6G
Ilustracja interaktywna przedstawia: Eksperymentalne Studio Polskiego Radia. Zdjęcie jest czarno-białe i przedstawia pokój pełen studyjnych sprzętów. Po prawej stronie jest okno. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W pierwszych dekadach XX w., we Włoszech, manifestowali futuryści. Włoski poeta Tommaso Marinetti, próbując zastąpić hałasem sztukę muzyczną twierdził wręcz, że ryczący samochód jest piękniejszy niż Nike z Samotraki. Pewne echa tych pomysłów pojawiły się w powojennej kulturze muzycznej. Obok kompozycji serialnych, całkowicie uporządkowanych, pojawiły się także utwory, które jako materię muzyczną wykorzystywać zaczęły: 1. nagrane na taśmę dźwięki z otaczającej nas rzeczywistości (odpowiednio przetwarzane w radiowych studiach eksperymentalnych) – muzyka konkretna oraz 2. generowane sztucznie na specjalnej aparaturze – muzyka elektroniczna., 2. Wyeksponowanie czynnika barwowego, brzmieniowego zaobserwować można także w innym kierunku – sonoryzmie. Kierunek ten w szczególny sposób zainspirował polskich kompozytorów i na pewnym etapie swojej twórczości sonorystyczne kompozycje tworzyli m.in. Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar i Grażyna Bacewicz., 3. Za sprawą manifestów amerykańskiego kompozytora, Johna Cage’a, do muzyki po II wojnie światowej wprowadzono także element przypadku – muzyka aleatoryczna. Otwierając dzieło muzyczne na wielorakość wykonań zmieniano zapis muzyczny, rezygnując niekiedy z tradycyjnych metod notacyjnych i zaopatrując kompozycje w szereg znaków graficznych wraz z legendą pozwalającą na ich właściwe odczytanie, by ostatecznie oczekiwać interpretacji utworu muzycznego z powierzonych wykonawcom grafik. Aleatoryzm przybierał także inne postaci – wykonawca mógł np. dowolnie ułożyć pozostawione przez kompozytora karty, co więcej, mógł wybierać także taką liczbę kart, którą uzna za stosowne., 4. Nie wszyscy kompozytorzy akceptowali tak dalece posuniętą możliwość ingerencji wykonawcy w ostateczny kształt dzieła muzycznego. Polski twórca, Witold Lutosławski, przeciwny takim praktykom, wprowadził aleatoryzm kontrolowany, ograniczając dowolność wykonania, dookreślając możliwe ostateczne wersje kompozycji.
Eksperymentalne Studio Polskiego Radia, culture.pl, CC BY 3.0

Wysłuchaj poniższych utworów

R1YHpY5zhgP4E1
Utwór muzyczny: Claude Debussy „Kwartet smyczkowy”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RZ3861odjtKtn1
Utwór muzyczny: Kazimierz Serocki „A piacere”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem
RVluRoK1wKiNc1
Utwór muzyczny: Zygmunt Bargielski „Suita pieśni i tańców na akordeon”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
m18e95ed2221367d5_0000000000072

Zakończenie

Wiek XX był okresem różnorodnych, fascynujących eksperymentów, które funkcjonując równolegle, prowadziły sztukę muzyczną w rozmaitych kierunkach. Muzyka w XX‑wiecznej Polsce, podporządkowana początkowo krzewieniu postaw patriotycznych, za sprawą Karola Szymanowskiego zaczęła nadrabiać zaległości wobec Zachodu. Po II wojnie światowej, wraz z nasileniem nacisków polityki kulturalnej państwa (socrealizm), proces przemian uległ zahamowaniu. Po śmierci Józefa Stalina (1953 r.), a następnie po wydarzeniach Polskiego Października (1956 r.) nastąpiła odwilż w polskiej kulturze muzycznej i twórcy przyswajać zaczęli techniki i style powszechne w muzyce zachodniej. Rozbłysły wówczas talenty Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, twórców, których muzyka we współczesnym świecie jest symbolem polskiej kultury.

m18e95ed2221367d5_0000000000156

Zadania

R1R6ZgFNq91Pr
Ćwiczenie 1
Ro5kmP7E4pMID
Ćwiczenie 2
RawsFrqHO0UGm
Ćwiczenie 3
R4feHNmFZbmm0
Ćwiczenie 4
Zestaw nazwiska kompozytorów ze stylami i technikami, w jakich tworzyli. Serializm. Możliwe odpowiedzi: 1. Olivier Messiaen, 2. Arnold Schoenberg, 3. Witold Lutosławski, 4. Claude Debussy, 5. Krzysztof Penderecki. Symbolizm. Możliwe odpowiedzi: 1. Olivier Messiaen, 2. Arnold Schoenberg, 3. Witold Lutosławski, 4. Claude Debussy, 5. Krzysztof Penderecki. Sonoryzm. Możliwe odpowiedzi: 1. Olivier Messiaen, 2. Arnold Schoenberg, 3. Witold Lutosławski, 4. Claude Debussy, 5. Krzysztof Penderecki dodekafonia. Możliwe odpowiedzi: 1. Olivier Messiaen, 2. Arnold Schoenberg, 3. Witold Lutosławski, 4. Claude Debussy, 5. Krzysztof Penderecki. Aleatoryzm kontrolowany. Możliwe odpowiedzi: 1. Olivier Messiaen, 2. Arnold Schoenberg, 3. Witold Lutosławski, 4. Claude Debussy, 5. Krzysztof Penderecki.
R1MLEFrvXdCpP
Ćwiczenie 5
R1E5cAv5IkG2l
Ćwiczenie 6
R1YHpY5zhgP4E1
Utwór muzyczny: Claude Debussy „Kwartet smyczkowy”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
R1SrOQ8rdZXk6
Ćwiczenie 7
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie Impresjonizm.

m18e95ed2221367d5_0000000000198

Słownik pojeć

Aleatoryzm
Aleatoryzm

kierunek w muzyce zapoczątkowany w XX w. polegający na włączeniu elementu przypadku w proces twórczy lub wykonawczy.

Awangarda
Awangarda

kierunek w sztuce wprowadzający własne środki techniczne i estetyczne odrzucając dotychczasowy porządek, styl.

Dodekafonia
Dodekafonia

technika komponowania za pomocą 12 dźwięków, skodyfikowana przez Arnolda Schoenberga, przejęta przez jego uczniów: Albana Berga i Antona Weberna.

Impresjonizm
Impresjonizm

kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX w.; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta Impresja, wschód słońca, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya.

Kolaż muzyczny
Kolaż muzyczny

tworzenie nowej kompozycji z połączenia różnych narracji muzycznych.

Mikrointerwalika
Mikrointerwalika

(mikrotonowość) - porządek dźwiękowy wykorzystujący interwały mniejsze od półtonu, możliwe do wykonania na instrumentach smyczkowych, ale wymagające także tworzenia nowych narzędzi wydobycia dźwięku.

Neoklasycyzm
Neoklasycyzm

kierunek w sztuce przełomu XIX i XX w. (w muzyce od lat dwudziestych XX w.) związany z nawiązaniem do elementów sztuki epok wcześniejszych, szczególnie klasycyzmu; interpretowany jest jako reakcja na wybujały emocjonalizm romantyzmu.

Opera
Opera

wokalno‑instrumentalne dramatyczne dzieło sceniczne.

Pentatonika
Pentatonika

skala złożona z pięciu dźwięków, występuje (występowała) we wszystkich krajach na świecie, obecna była także w polskiej muzyce ludowej.

System tonalny dur‑moll
System tonalny dur‑moll

system siedmiodźwiękowych skal majorowych (durowych) i minorowych (molowych).

Skale modalne
Skale modalne

powstałe w średniowieczu skale siedmiostopniowe, nazywane też skalami kościelnymi.

Symbolizm
Symbolizm

kierunek w literaturze i sztuce będący reakcją na realizm; w jego miejsce proponował dwuznaczność, odejście od manifestowania uczuć oraz kreowania nowych idei; źródeł symbolizmu upatruje się w XIX‑wiecznej muzyce, interpretowanej jako subiektywny język uczuć i emocji.

Symfonia
Symfonia

orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna