You will develop the following competences: communicating in English, mathematical, IT and basic scientific and technical competence, your learning skills.
You will gett to know the equation of a straight line in the standard form.
You will convert from the standard form to the slope‑intercept form.
Learning effect
You gett to know equation of a straight line in the standard form.
You convert from the standard form to the slope‑intercept form.
Recollect the information about the slope‑intercept equation of a lineequation of a lineequation of a line. The aim of the class is getting to know the standard equation of the straight linelineline. Think – can any linelineline in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system be described with the equation in the slope‑intercept form? Check your hypotheses and formulate the conclusion.
The conclusion: A linelineline perpendicular to OX axis cannot be described with the slope‑intercept equation.
Find in any available sources information about other equations that can be used to describe lines in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system. Write down the definition of the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line.
standard equation of a line
Definition: standard equation of a line
The standard equation of a lineequation of a lineequation of a line is denoted as follows , where
Condition means that coefficients and cannot equal zero at the same time.
Analyse the Interactive Illustration which shows the method of converting from the slope‑intercept equation of a lineequation of a lineequation of a line to the standard equation and back again. Formulate your conclusions.
R9nLC6O2TfwMM
Ilustracja interaktywna przedstawia w sposób symboliczny zamianę postaci kierunkowej równania prostej na postać ogólną i odwrotnie. Poszczególne etapy ilustrują strzałki znaczone ponumerowanymi przyciskami. Na górze znajduje się napis Slope-intercept form y = ax + b. Na dole znajduje się napis Standard form Ax + By + C = 0 (A and B aren't equal to zero at the same time). Pomiędzy napisami znajdują się strzałki. Po lewej stronie dwie strzałki, jedna pod drugą skierowane w dół. Pierwsza od góry oznaczona przyciskiem 1, druga - oznaczona przyciskiem 2. Po prawej stronie dwie strzałki, jedna nad drugą skierowane góry. Pierwsza od dołu oznaczona przyciskiem 3, druga - oznaczona przyciskiem 4. 1. Move all terms of the equation onto one side of the equation. {audio}, 2. Multiply both sides of the equation by a number so that the coefficients which you get are integers. {audio}, 3. If B is different from zero, divide both sides of the equation by zero. Remember! If B=0 this equation of a line cannot be presented in the slope-intercept form. {audio}, 4. Move terms Ax and C to the other side of the equation. {audio}
Ilustracja interaktywna przedstawia w sposób symboliczny zamianę postaci kierunkowej równania prostej na postać ogólną i odwrotnie. Poszczególne etapy ilustrują strzałki znaczone ponumerowanymi przyciskami. Na górze znajduje się napis Slope-intercept form y = ax + b. Na dole znajduje się napis Standard form Ax + By + C = 0 (A and B aren't equal to zero at the same time). Pomiędzy napisami znajdują się strzałki. Po lewej stronie dwie strzałki, jedna pod drugą skierowane w dół. Pierwsza od góry oznaczona przyciskiem 1, druga - oznaczona przyciskiem 2. Po prawej stronie dwie strzałki, jedna nad drugą skierowane góry. Pierwsza od dołu oznaczona przyciskiem 3, druga - oznaczona przyciskiem 4. 1. Move all terms of the equation onto one side of the equation. {audio}, 2. Multiply both sides of the equation by a number so that the coefficients which you get are integers. {audio}, 3. If B is different from zero, divide both sides of the equation by zero. Remember! If B=0 this equation of a line cannot be presented in the slope-intercept form. {audio}, 4. Move terms Ax and C to the other side of the equation. {audio}
Converting from the slope-intercept equation of a line to the standard equation and back again.
In order to convert from the slope‑intercept equation of a lineequation of a lineequation of a line to the standard equation, you need to move all terms of the equation onto one side and multiply both sides of the equation by the same number, so that all the obtained coefficients are integers.
In order to convert from the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line to the slope‑intercept equation, you need to move terms and onto the right side of the equation. If , you need to divide both sides of the equation by .
Work out how to define the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intercepting at two points.
For what value of number lines and intersect on the OY axis?
Having finished all the tasks, do the consolidation tasks. Formulate the conclusion to memorize.
A linelineline perpendicular to OX axis cannot be described with the slope‑intercept equation.
In order to convert from the slope‑intercept equation of a lineequation of a lineequation of a line to the standard equation, you need to move all terms of the equation onto one side and multiply both sides of the equation by the same number, so that all the obtained coefficients are integers.
In order to convert from the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line to the slope‑intercept equation, you need to move terms and onto the right side of the equation. If , you need to divide both sides of the equation by .
The standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intercepting at two points and , where is expressed as follows .
Exercises
R6MdO74kOYgdo
Exercise 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Point P (6; 3) lies line expressed with 3x + my + m + 2 = 0. So: Możliwe odpowiedzi: 1. m = -6, 2. m = -5, 3. m = -4, 4. m = -3
Wersja alternatywna ćwiczenia: Point P (6; 3) lies line expressed with 3x + my + m + 2 = 0. So: Możliwe odpowiedzi: 1. m = -6, 2. m = -5, 3. m = -4, 4. m = -3
Point P (6; 3) lies line expressed with 3x + my + m + 2 = 0. So:
m = -6
m = -5
m = -4
m = -3
Exercise 2
Draw line 3x+y‑6=0.
Find the coordinates of intersection points of the line with the axes of the coordinate system.
Calculate the area of the triangle bounded by this Line and the axes of the coordinate system.
and
Exercise 3
Describe in English how to convert from the slope‑intercept equation of a line to the standard equation.
RBb7Oj5Lncbqi
Exercise 4
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. prosta - line, 2. równanie prostej - equation of a line, 3. równanie prostej w postaci kierunkowej - slope-intercept equation of a line, 4. równanie prostej w postaci ogólnej - standard equation of a line, 5. współczynniki liczbowe - coordinate system, 6. układ współrzędnych - cooeficients
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. prosta - line, 2. równanie prostej - equation of a line, 3. równanie prostej w postaci kierunkowej - slope-intercept equation of a line, 4. równanie prostej w postaci ogólnej - standard equation of a line, 5. współczynniki liczbowe - coordinate system, 6. układ współrzędnych - cooeficients
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
prosta - line
równanie prostej - equation of a line
równanie prostej w postaci kierunkowej - slope-intercept equation of a line
równanie prostej w postaci ogólnej - standard equation of a line
współczynniki liczbowe - coordinate system
układ współrzędnych - cooeficients
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RwsSDSPzzdVuh1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
równanie prostej w postaci kierunkowej
standard equation of a line
equation of a line
cooeficients
slope-intercept equation of a line
prosta
równanie prostej w postaci ogólnej
równanie prostej
Współczynniki liczbowe
line
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.