Scenariusz
Temat
Równanie prostej w postaci ogólnej
Etap edukacyjny
trzeci
Podstawa programowa
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich, jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu itp.);
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie równania prostej w postaci ogólnej.
3. Zamiana postaci ogólnej na postać kierunkową.
Efekty uczenia
uczeń:
- poznaje równanie prostej w postaci ogólnej,
- zamienia postać ogólną równania prostej na postać kierunkową.
Metody kształcenia
1. Otwarte ucho.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą „otwarte ucho”, porządkują swoje wiadomości na temat równania kierunkowego prostej.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie równania ogólnego prostej.
Dyskusja - czy każdą prostą w układzie współrzędnych możemy opisać równaniem w postaci kierunkowej? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek
Równaniem w postaci kierunkowej nie można opisać prostej prostopadłej do osi OX.
Nauczyciel informuje uczniów, że istnieją inne równania, którymi możemy opisać proste w układzie współrzędnych. Jednym z nich jest równanie ogólne prostej.
Definicja
Równaniem ogólnym prostej nazywamy równanie mające postać , gdzie . Warunek oznacza, że współczynniki A oraz B nie mogą być jednocześnie równe zeru.
Uczniowie, pracując w grupach, analizują POKAZ INTERAKTYWNY, który pokazuje sposób zamiany postaci kierunkowej równania prostej na postać ogólną i odwrotnie. Formułują odpowiednie wnioski.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski
- Aby zamienić postać kierunkową równania prostej na postać ogólną, należy wszystkie wyrazy równania przenieść na jedną stronę i pomnożyć obie strony równania przez taką liczbę, aby wszystkie otrzymane współczynniki były liczbami całkowitymi.
- Aby zamienić postać ogólną równania prostej na postać kierunkową, należy przenieść wyrazy Ax i C na prawą stronę równania. Jeśli , to należy podzielić przez B obie strony równania.
Uczniowie, pracując samodzielnie, zastanawiają się w jaki sposób można wyznaczyć równanie ogólne prostej przechodzącej przez dwa punkty.
Polecenie 1
Wyznacz równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i , gdzie . Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek
Równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i , gdzie ma postać
Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie 2
Przedstaw równanie prostej w postaci ogólnej.
Odp. .
Polecenie 3
Wyznacz równanie ogólne prostej k, do której należą punkty i .
Odp. .
Polecenie 4
Napisz równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i . Sprawdź, czy punkt należy do tej prostej.
Odp. , nie należy.
Polecenie 5
Punkt należy do prostej . Oblicz a.
Odp. .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich prace i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Dla jakiej wartości liczby m proste oraz przecinają się na osi rzędnych?
Odp. .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Równaniem w postaci kierunkowej nie można opisać prostej prostopadłej do osi OX.
- Aby zamienić postać kierunkową równania prostej na postać ogólną należy wszystkie wyrazy równania przenieść na jedną stronę i pomnożyć obie strony równania przez taką liczbę, aby wszystkie otrzymane współczynniki były liczbami całkowitymi.
- Aby zamienić postać ogólną równania prostej na postać kierunkową należy przenieść wyrazy Ax i C na drugą stronę równania. Jeśli , to należy podzielić przez B obie strony równania.
- Równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i , gdzie ma postać .