Etyka wobec kary śmierci
Etyka wobec kary śmierci
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z różnymi stanowiskami i sporami dotyczącymi kary śmierci i zasadności jej egzekwowania bądź nie egzekwowania. Omówienie założeń aksjologicznych dotyczących tego tematu (zakres istot, do których poczuwamy się do określonych obowiązków moralnych; adekwatność kary w stosunku do winy; odwołanie się do wiedzy empirycznej; próby agitowania oponentów) oraz różnych stanowisk światopoglądowych i sporów w tym temacie (spór o hierarchię wartości, spory terminologiczne, spory doktrynalne). Przedstawienie problemu z chrześcijańskiego (i nie tylko) punktu widzenia, próba rozstrzygnięcia sporu.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić różne stanowiska opowiadające się za karą śmierci.
Omówić różne stanowiska opowiadające się przeciwko karze śmierci.
Przedstawić założenia aksjologiczne w omawianym sporze.
Omówić charakterystyczne rodzaje sporów, które występują przy omawianiu tematu kary śmierci.
W świetle uzyskanej wiedzy przedstawić i uzasadnić własne zdanie na omawiany temat.
Metoda i forma pracy
Metoda pogadanki z elementami opisu.
Kalita Z., Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 330–340.
Karta pracy ucznia.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Przypomnienie metodą pogadanki najważniejszych wiadomości z poprzedniej lekcji.
(10 min.)
Metodą pogadanki próba odpowiedzi na pytanie: czy wolno w celach ogólnoprewencyjnych zabić człowieka?
Omówienie metodą opisu założeń aksjologicznych w omawianym temacie.
zakres istot, do których poczuwamy się do określonych obowiązków moralnych (zarówno wśród zwolenników, jak i przeciwników kary śmierci możemy usłyszeć tezy, że życie ludzkie jest święte i należy je chronić).
adekwatność kary w stosunku do winy (jako proporcja między tym, co uczynił sprawca, a prawnymi konsekwencjami).
odwołanie się do wiedzy empirycznej.
próby agitowania oponentów („emocjonalna reedukcja”).
Przedstawienie metodą opisu charakterystycznych sporów o karę śmierci
a) spór o hierarchię wartości (gdy obie strony mają ten sam zasób wiedzy empirycznej, ale nie są zgodni co do pierwszeństwa danej wartości).
b) Spory pozornie terminologiczne (spory o wartości).
c) spory pozornie doktrynalne (jakie zalecenia są zgodne z daną doktryną).
4. Przedstawienie metodą opisu problemu kary śmierci z chrześcijańskiego (i nie tylko) punktu widzenia.
Podsumowanie tematu i zestawienie argumentów za karą śmierci i przeciw niej (m.in. omyłki sądowe, zniesienie kary śmierci w większości krajów, problem kata – czy można od niego wymagać zabicia człowieka, życie za życie, kara jako straszak na przestępców).
(25 min.)
Faza podsumowująca
Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.
Notatka:
Wydaje się, że zwolennicy kary śmierci mają przynajmniej jeden poważny argument – argument skutecznego unieszkodliwienia złoczyńcy. Wydaje się również, że dalsze istnienie człowieka, który okazał się zdolny do okrutnej zbrodni jest zagrożeniem dla społeczeństwa i należy go wyeliminować. Przeciwnicy kary śmierci są jednak gotowi takie ryzyko podjąć, starając się ograniczać ryzyko do minimum.
(10 min.)
Kalita Z., Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 330–340.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Etyka wobec kary śmierci.