Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R9quzNmPwLB1g1

Ewolucja stylu Grażyny Bacewicz

Ważne daty

1909 – rok urodzenia, Łódź

1919 – rozpoczęcie edukacji muzycznej (klasa skrzypiec, fortepianu oraz teorii muzyki) w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej‑Dobkiewiczowej w Łodzi

1924 – kontynuacja nauki w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie (klasa kompozycji – Kazimierz Sikorski, klasa skrzypiec – Józef Jarzębski, klasa fortepianu – Józef Turczyński)

1932 – ukończenie Konserwatorium Warszawskiego w klasie kompozycji i skrzypiec

1932‑33 – nauka kompozycji pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu (dzięki wsparciu I. J. Paderewskiego, który ufundował stypendium)

1933 – uzyskanie pierwszej ważnej nagrody w konkursie kompozytorskim: I nagroda za Kwintet na instrumenty dęte na Konkursie Kompozytorskim Towarzystwa „Aide aux femmes de professions libres” w Paryżu

1935 – zdobycie pierwszego wyróżnienia na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Warszawie

1945 – rozpoczęcie pracy jako wykładowca przedmiotów teoretycznych i klasy skrzypiec w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Łodzi

1949 – otrzymanie Nagrody muzycznej miasta Warszawy za całokształt działalności kompozytorskiej, wirtuozowskiej, organizatorskiej i pedagogicznej

1955‑57 oraz 1960‑69 – pełnienie funkcji wiceprezesa Związku Kompozytorów Polskich

1960 – zdobycie III lokaty (najwyższej w dziale utworów orkiestrowych) za utwór Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości kompozytorskiej

1965 – nagroda Rządu Belgijskiego i złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Brukseli za utwór Koncert skrzypcowy nr 7

1966 – rozpoczęcie pracy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (wykładowca klasy kompozycji)

1968‑69 powstanie ostatniego utworu kompozytorki – baletu w 2 aktach Pożądanie

1969 – data śmierci, Warszawa

1970 – I wydanie tomiku opowiadań Znak szczególny (Czytelnik, Warszawa 1970)

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1IaVCT5MTzSw1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Ewa Fabiańska-Jelińska, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: neoklasycyzm;

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Grażyna Bacewicz.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

- wymieniać najważniejsze fakty z biografii Grażyny Bacewicz;

- charakteryzować twórczość wybitnej polskiej kompozytorki;

- identyfikować przemiany stylistyczne w twórczości Grażyny Bacewicz;

- definiować pojęcie neoklasycyzmu i podawać przykłady utworów Grażyny Bacewicz reprezentujących wskazany kierunek muzyczny.

Sylwetka kompozytorki

R15Xqxaohs3UY
Ilustracja interaktywna przedstawia: Grażyna Bacewicz, 1968, (fot. Irena Jarosińska). Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Grażyna Bacewicz to jedna z najwybitniejszych polskich kompozytorek w historii muzyki, obok takich twórczyń jak m.in. Maria Szymanowska (1789‑1831), Bernadetta Matuszczak (*1937) czy Marta Ptaszyńska (*1943).
Grażyna Bacewicz, 1968, (fot. Irena Jarosińska), culture.pl, CC BY 3.0
RUBqSlgCRqSjD
Ilustracja interaktywna przedstawia: Maria Szymanowska, 1830, reprodukcja za: Olszanka/EastNews. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Grażyna Bacewicz była wszechstronnie utalentowaną artystką, o której Witold Lutosławski mówił w następujący sposób: "widać w niej było urodzonego, rasowego muzyka, łączącego – podobnie do wielkich mistrzów baroku – talenty twórcy i odtwórcy w jedną harmonijną całość*.
Maria Szymanowska, 1830, reprodukcja za: Olszanka/EastNews, culture.pl, CC BY 3.0
Rs9UcOnf5pwE6
Ilustracja interaktywna przedstawia: Bernadetta Matuszczak, ok. 1960. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Poza dziedziną kompozycji artystka zajmowała się także koncertowaniem jako skrzypaczka (najczęściej ze swym bratem, pianistą Kiejstutem Bacewiczem), nauczaniem na uczelniach artystycznych w Łodzi i Warszawie oraz pracą organizacyjną na rzecz kultury polskiej m.in. jako wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich. Jej kolejny talent wiązał się z tym, że była pisarką – pośmiertnie został wydany tomik opowiadań Grażyny Bacewicz pt. Znak szczególny.
Bernadetta Matuszczak, ok. 1960, culture.pl, CC BY 3.0
Rn8AOEqVgPj2Q1
Marta Ptaszyńska, martaptaszynska.com, CC BY 3.0
RUlpoXxeKcrI91
Utwór muzyczny: Grażyna Bacewicz, „Oberek na skrzypce i fortepian”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym, skocznym charakterem.

Grażyna Bacewicz urodziła się w 1909 roku w Łodzi, a zmarła w 1969 roku w Warszawie. Zainteresowania muzyczne rozwijała od pierwszych lat życia, ucząc się początkowo u swojego ojca, Wincentego Bacewicza. Następnie kontynuowała edukację muzyczną w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej‑Dobkiewiczowej w Łodzi w klasie skrzypiec, fortepianu i teorii muzyki. W latach 1924‑32 była studentką Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie, gdzie studiowała kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego, grę na skrzypcach u Józefa Jarzębskiego oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Józefa Turczyńskiego (ukończyła klasę kompozycji i skrzypiec). Warto wspomnieć, że Grażyna Bacewicz uczyła się kompozycji także w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger, znanej francuskiej kompozytorki i znakomitego pedagoga. Wielu znakomitych polskich twórców zgłębiało tajniki kompozycji u Nadii Boulanger m.in. Zygmunt Mycielski, Tadeusz Szeligowski, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze czy Marta Ptaszyńska.

RRf95ttZyX0MP
Ilustracja interaktywna przedstawia: Grażyna Bacewicz ze skrzypcami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Grażyna Bacewicz rozwijała także swój warsztat wykonawczy, pobierając lekcje gry na skrzypcach u André Toureta oraz Carla Flescha w Paryżu. Przez wiele lat koncertowała jako solistka‑skrzypaczka m.in. w Hiszpanii, Belgii, Rumunii, Czechosłowacji, ZSRR, we Francji, na Litwie i na Węgrzech. Wzięła również udział w I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Warszawie (1935), gdzie otrzymała wyróżnienie. Doskonaliła swój kunszt artystyczny również jako pierwsza skrzypaczka Orkiestry Polskiego Radia, zorganizowanej przez Grzegorza Fitelberga.
Grażyna Bacewicz ze skrzypcami, allmusic.com, CC BY 3.0

Ważnym filarem jej działalności artystycznej było także nauczanie w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Łodzi (klasa skrzypiec, przedmioty teoretyczne) oraz Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (klasa kompozycji). O jej wszechstronności świadczy fakt, iż znajdowała czas na działalność organizacyjną m.in. jako wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich, pracę w jury konkursów kompozytorskich i skrzypcowych w kraju i za granicą oraz nad twórczością literacką jako autorka kilku nowel i powieści.

RpWp0G34z554Y
Ilustracja interaktywna przedstawia: Grażyna Bacewicz, tomik opowiadań „Znak szczególny”, „Czytelnik”, Warszawa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Grażyna Bacewicz była wielokrotnie nagradzana zarówno w kraju, jak i za granicą za swoje kompozycje, otrzymując nagrody m.in. Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej (1936), na Konkursie Kompozytorskim im. Fryderyka Chopina (1949), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1960), Rządu Belgijskiego (1965), a także złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Brukseli (1965).
Grażyna Bacewicz, tomik opowiadań „Znak szczególny”, „Czytelnik”, Warszawa 1970, tezeusz.pl, CC BY 3.0
m02d4639b85d3fd4f_0000000000005

Dorobek kompozytorski

Jej dorobek kompozytorski jest niezwykle bogaty, ponieważ tworzyła zarówno utwory przeznaczone na instrument solo (m.in. dwie sonaty na skrzypce solo czy liczne kompozycje fortepianowe), szereg utworów kameralnych (m.in. siedem kwartetów smyczkowych, dwa kwintety fortepianowe), ale także wielkie formy instrumentalne oraz wokalno‑instrumentalne: cztery symfonie, koncerty (m.in. siedem koncertów skrzypcowych, dwa koncerty wiolonczelowe, koncert altówkowy), muzykę teatralną i filmową, kantaty, balety (Z chłopa król, Esik w Ostendzie, Pożądanie) i opery radiowe (Przygoda króla Artura). W sposób szczególny kompozytorka była zainteresowana grupą instrumentów smyczkowych, ale także brzmieniem fortepianu. Jednym z interesujących utworów fortepianowych kompozytorki jest II Sonata fortepianowa, skomponowana w 1953 roku i prawykonana przez samą artystkę w tym samym roku. Utwór ten uznawany jest za jeden z najbardziej reprezentacyjnych dla formy sonaty fortepianowej w muzyce polskiej XX wieku.

RAIkrR0z4IrCe1
Utwór muzyczny: Grażyna Bacewicz, „II Sonata fortepianowa”, cz. III. „Toccata”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.

Warto przyjrzeć się ewolucji stylu wybitnej polskiej kompozytorki. W pierwszym okresie swojej twórczości fascynowała się muzyką Karola Szymanowskiego. Wynikiem tej fascynacji było powstanie takich utworów, jak m.in. Witraż na skrzypce i fortepian (1932) oraz innych wczesnych utworów skrzypcowych. Następnie kompozytorkę pochłonęła stylistyka neoklasyczna – Bacewicz tworząc swoje utwory wielokrotnie nawiązywała do form i gatunków muzycznych wykształconych w okresie klasycyzmu, ale także baroku. We wspomnianym nurcie utrzymane są takie kompozycje, jak: Kwintet na instrumenty dęte (1932) czy Suita dziecięca na fortepian (1933).

Drugi okres twórczości, przypadający na lata około 1944‑1958 wiązał się z formowaniem i utrwalaniem własnego języka muzycznego kompozytorki. Na szczególną uwagę w tym okresie twórczym zasługują tendencje stylizacyjne m.in. w pierwszych symfoniach czy Koncercie na orkiestrę smyczkową (1948). Kompozytorka niejednokrotnie inspirowała się polską muzyką ludową, często wykorzystując twórcze stylizacje oberka m.in. w III Koncercie skrzypcowym (1948) czy Koncercie fortepianowym (1949).

RlLhGG8cBvUnz
Utwór muzyczny: Koncert na orkiestrę smyczkową, cz. I Allegro, autorstwa Grażyny Bacewicy Wykonawca: Warsztatowa orkiestra smyczkowa, pod dyrygenturą Mateusza Rusowicza Koncert odbył się 12 lipca 2014 roku w Inowrocławiu. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Jednym z najbardziej znanych utworów Grażyny Bacewicz jest Koncert na orkiestrę smyczkową (1948), nazywany niejednokrotnie jej IX Symfonią. Stefan Kisielewski w następujący sposób wypowiadał się na temat tej znakomitej kompozycji po jej prawykonaniu: Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem ‘baba’ – Grażyna Bacewicz. Jej Koncert na orkiestrę smyczkową napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu. Utwór nawiązuje do jakiegoś Bacha czy Haendla – taki współczesny Koncert Brandenburski. Poczuliśmy tu wreszcie ‘krwisty kawał’ zdrowej i smacznej muzyki, napisanej z potencją twórczą – iście męską. Koncert jest przykładem twórczego czerpania z tradycji muzycznej poprzez współdziałanie neoklasycznejNeoklasycyzmneoklasycznej formy i neobarokowej treści.

RyCPNjKVBpQ0e1
„Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową – strona tytułowa partytury wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne”, pwm.com.pl, CC BY 3.0

Zapowiedzią trzeciego okresu twórczości były takie kompozycje Grażyny Bacewicz, jak: Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję (1958), Pensieri notturni na orkiestrę kameralną (1961), Koncert na wielką orkiestrę symfoniczną (1962) czy II Koncert wiolonczelowy (1963). W kolejnych latach swojej działalności twórczej kompozytorka coraz większą uwagę poświęcała kolorystyce dźwiękowej, zwracając się w stronę sonoryzmuSonoryzmsonoryzmu, w związku z czym często stosowała nietypową instrumentację, skomplikowane zabiegi rytmiczne i różne interesujące rodzaje artykulacji (np. poprzez wykorzystanie możliwości perkusyjnych instrumentów smyczkowych). Warto wspomnieć o finale II Sonaty na skrzypce solo (1958), w całości ukształtowanym za pomocą artykulacji glissando spiccato. Kompozytorka w dojrzałej twórczości eksperymentowała na gruncie harmoniki na równi traktując wszystkie typy interwałów i akordów w przebiegu pionowym, a w przebiegu poziomym często stosując pochody diatoniczne, chromatyczne, a nawet nawiązania do dodekafoniiDodekafoniadodekafonii, jak np. w ostatnich kwartetach smyczkowych.

R1BOTs51RxIso1
Utwór muzyczny: Grażyna Bacewicz, „VII Kwartet smyczkowy”, cz. I „Allegro”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Mimo ewolucji stylu Grażyny Bacewicz możemy wyróżnić szereg cech wspólnych dla wszystkich etapów twórczości Grażyny Bacewicz. Jedną z takich cech jest jednorodność preferowanych gatunków oraz jasność w kształtowaniu formy muzycznej. W twórczości kompozytorki dominują wzorce sonatowe: symfonie, koncerty, tria, kwintety, kwartety, sonaty instrumentalne itp. Możemy wyróżnić także szereg kompozycji o charakterze ludowo‑tanecznym. Warto jednak podkreślić, iż wiele utworów, szczególnie tych powstałych w późniejszym okresie, charakteryzuje się oryginalnym kształtowaniem formy muzycznej, np. Pensieri notturni (1961) oraz Contradizione na orkiestrę kameralną (1966).

Kompozytorka w sposób twórczy odwoływała się do poprzednich epok. Często inspirowała się cechami muzyki barokowej m.in. operując całymi grupami instrumentów poprzez powierzanie tego samego materiału różnym grupom jednocześnie lub na przemian; stosując bogaty arsenał środków polifonicznych czy poprzez wykorzystanie powtarzalności i sekwencyjności. Ważną rolę odgrywały także cechy charakterystyczne dla muzyki klasycznej, takie jak: dualizm tematów, praca motywiczno‑przetworzeniowa czy dzielenie orkiestry na odrębne plany: tematyczny, harmoniczny i wypełniający (często figuracyjny). W twórczości Grażyny Bacewicz zauważalne są również odwołania do typowych cech romantyzmu, jak np. rozbudowanie wszystkich współczynników formy, tworzenie wielkich napięć czy ekspresyjność utworów. Jak wspominała sama kompozytorka: W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna, a jednocześnie liryczna. Utworem o silnej ekspresji, łączącym wyżej wymienione cechy jest niewątpliwie I Kwintet fortepianowy (1952).

ReRsJ3zsuElhF1
Utwór muzyczny: Grażyna Bacewicz, „I Kwintet fortepianowy”, cz. II „Presto”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Podsumowanie wiadomości

Podsumowując należy podkreślić wszechstronny talent wybitnej polskiej kompozytorki, o której Zygmunt Mycielski wypowiadał się w następujący sposóbm02d4639b85d3fd4f_0000000000006Zygmunt Mycielski wypowiadał się w następujący sposób: Ciekawa jest twórczość Grażyny Bacewiczówny. Jej zdumiewającą cechą jest gatunek uporu, który w naturalny sposób walczy o swoje miejsce bez względu na to, co się dokoła dzieje lub bez względu na to, że nic się dookoła nie dzieje. Bacewiczówna jest kompozytorką czystej krwi nie tylko dlatego, że pozostaje wierna sobie, że nie ogląda się na to co nowe, a co stare, co modne a co nie. Proporcje instynktu, spekulacij i potrzeby twórczej wydają się być u niej w dużej, naturalnej zgodzie.

R1YBSSszB9gHa1
„Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – Pałac Karola Poznańskiego – główny budynek Uczelni”, www.amuz.lodz.pl, CC BY 3.0
m02d4639b85d3fd4f_0000000000006

Spacer 3D wokół głównego budynku Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – Pałacu Karola Poznańskiego

R7cQwoWvHG55B1
Spacer 3D wokół głównego budynku Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – Pałacu Karola Poznańskiego. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi powstała w 1945 roku w oparciu o przedwojenne tradycje muzyczne Konserwatorium Heleny Kijeńskiej‑Dobkiewiczowej. Uczelnia, której patronami są wybitni artyści – kompozytorka i skrzypaczka Grażyna Bacewicz oraz jej brat, pianista, wykładowca, wieloletni rektor Uczelni – Kiejstut Bacewicz. Obecnie uczelnia kształci studentów na czterech wydziałach wraz z kilkudziesięcioma specjalnościami. Pracownicy i studenci Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzą bogate życie artystyczne i naukowe, a wyjątkową rolę spełniają liczne prestiżowe konkursy muzyczne m.in. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Grażyny Bacewicz oraz Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza.
Źródło: Ewa Fabiańska-Jelińska, cc0.

Zadania

R15SP4EdxorLf
Utwór muzyczny. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1JmFjnrtpy9u
Ćwiczenie 1
Wysłuchaj powyższego fragmentu muzycznego. Zaznacz właściwy tytuł prezentowanego utworu muzycznego: Możliwe odpowiedzi: 1. Sinfonietta na orkiestrę smyczkową, 2. Koncert na orkiestrę smyczkową, 3. Suita na zespół smyczkowy
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie neoklasycyzm.

RClj4GjgQWxYi
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się wybranym grafikom prezentującym sylwetki wybitnych polskich kompozytorek. Przyporządkuj nazwiska kompozytorek do ich wizerunków.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie sonoryzm.

RrkoXAZsgnWjL
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuły utworów Grażyny Bacewicz do właściwych obsad wykonawczych. Oberek. Możliwe odpowiedzi: 1. skrzypce, fortepian, 2. orkiestra kameralna, 3. fortepian, 4. instrumenty dęte. Pensieri notturni. Możliwe odpowiedzi: 1. skrzypce, fortepian, 2. orkiestra kameralna, 3. fortepian, 4. instrumenty dęte. Suita dziecięca. Możliwe odpowiedzi: 1. skrzypce, fortepian, 2. orkiestra kameralna, 3. fortepian, 4. instrumenty dęte. Kwintet. Możliwe odpowiedzi: 1. skrzypce, fortepian, 2. orkiestra kameralna, 3. fortepian, 4. instrumenty dęte.
RJmKhehuGvQxg
Ćwiczenie 4
Grażyna Bacewicz to artystka o wszechstronnych talentach. Określ dziedziny sztuki, którymi się zajmowała. Możliwe odpowiedzi: 1. malarstwo, 2. muzyka, 3. literatura.
Rrp034jOAwWD3
Ćwiczenie 5
Podczas zajęć pojawiło się kilka pojęć, które warto zapamiętać. Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Sonoryzm. Możliwe odpowiedzi: 1. technika kompozytorska, która na pierwszy plan wysuwa brzmienie, 2. technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, 3. rodzaj artykulacji, oznacza płynne przejście od jednego do drugiego dźwięku, 4. kierunek w muzyce XX wieku nawiązujący do klasycyzmu i baroku. Neoklasycyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. technika kompozytorska, która na pierwszy plan wysuwa brzmienie, 2. technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, 3. rodzaj artykulacji, oznacza płynne przejście od jednego do drugiego dźwięku, 4. kierunek w muzyce XX wieku nawiązujący do klasycyzmu i baroku. Glissando. Możliwe odpowiedzi: 1. technika kompozytorska, która na pierwszy plan wysuwa brzmienie, 2. technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, 3. rodzaj artykulacji, oznacza płynne przejście od jednego do drugiego dźwięku, 4. kierunek w muzyce XX wieku nawiązujący do klasycyzmu i baroku. Dodekafonia. Możliwe odpowiedzi: 1. technika kompozytorska, która na pierwszy plan wysuwa brzmienie, 2. technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, 3. rodzaj artykulacji, oznacza płynne przejście od jednego do drugiego dźwięku, 4. kierunek w muzyce XX wieku nawiązujący do klasycyzmu i baroku.
Rt2Gb8sZg5g21
Ćwiczenie 6
O jakim utworze Grażyny Bacewicz Stefan Kisielewski wypowiadał się w następujący sposób? "Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem ‘baba’ – Grażyna Bacewicz. Utwór (…) napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu. Utwór nawiązuje do jakiegoś Bacha czy Haendla – taki współczesny Koncert Brandenburski. Poczuliśmy tu wreszcie ‘krwisty kawał’ zdrowej i smacznej muzyki, napisanej z potencją twórczą – iście męską”. Koncert jest przykładem twórczego czerpania z tradycji muzycznej poprzez współdziałanie neoklasycznej formy i neobarokowej treści. " Możliwe odpowiedzi: 1. Koncert na wielką orkiestrę symfoniczną, 2. Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę, 3. Koncert na orkiestrę smyczkową
R1RYXCL3SvJTW
Ćwiczenie 7
Grażyna Bacewicz wielokrotnie nawiązywała w swojej twórczości do cech poprzednich epok muzycznych. Wybierz epoki, które ją inspirowały do tworzenia niezwykle interesujących utworów muzycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. klasycyzm, 3. romantyzm.

Słownik pojęć

Dodekafonia
Dodekafonia

technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, stworzona przez austriackiego kompozytora Arnolda Schönberga w latach 20. XX wieku

Neoklasycyzm
Neoklasycyzm

kierunek w muzyce XX wieku, który nawiązuje do klasycyzmu i baroku, przedstawiciele neoklasycyzmu w muzyce polskiej: m.in. G. Bacewicz, M. Spisak, B. Szabelski

Opera radiowa
Opera radiowa

opera skomponowana z myślą o jej wykonaniu radiowym (studyjnym), bez elementu scenografii

Sonoryzm
Sonoryzm

technika kompozytorska, która na pierwszy plan wysuwa brzmienie przy prawie całkowitej rezygnacji z tradycyjnie dominujących elementów (melodyki, harmoniki). Kierunek pojawił się w latach 60. XX wieku w muzyce polskiej

Źródło:

Encyklopedia muzyczna PWM, pod red. E. Dziębowskiej, PWM, Kraków 1998

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

Encyklopedia muzyczna PWM, pod red. E. Dziębowskiej, PWM, Kraków 1998

http://meakultura.pl/edukatornia/kobieca‑strona‑muzyki‑czesc‑vii‑xx‑wiek‑102

https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/2960714,.html