Faktura polifoniczna
Faktura polifoniczna
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Zapoznanie uczniów z istotą faktury polifonicznej. Wyjaśnienie pojęcia polifonii, omówienie jej rozwoju w ujęciu historycznym. Wskazanie rodzajów polifonii wyróżnianych ze względu na stosunek linii melodycznych względem siebie. Na wybranych przykładach muzycznych wyjaśnienie polifonicznej techniki cantus firmus.
b. Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie polifonii.
Omówić, na czym polega istota faktury polifonicznej.
Omówić rozwój polifonii w ujęciu historycznym.
Wskazać rodzaje polifonii wyróżniane ze względu na stosunek linii melodycznych względem siebie.
Wyjaśnić, na czym polega technika cantus firmus.
Na podstawie pracy z partyturą wskazać na wybranych przykładach muzycznych poszczególne techniki polifoniczne.
2. Metoda pracy
Metoda opisu z elementami poganki. Aktywna praca uczniów - analiza dzieła muzycznego pod względem zawartości faktury polifonicznej.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik: Wójcik D., ABC form muzycznych, wyd. Musica Iagellonica, Kraków 1999
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Nagrania utworów:
a) Jan Sebastian Bach - Przygrywka chorałowa, „Allein gott in der hoh sei”
b) Fryderyk Chopin - „Etiuda c - moll op.10, nr 12”
c) Jan Sebastian Bach - Chorał „Nun freut euch”Partytury wyżej wymienionych utworów.
Karta pracy ucznia
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Powitanie, czynności organizacyjno - porządkowe.
Sprawdzenie zadania domowego.
Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
Podanie tematu lekcji.
(10 min)
b. Faza realizacyjna
Metodą opisu, zapoznanie uczniów z pojęciem faktury polifonicznej. Wyjaśnienie pojęcia faktury polifonicznej oraz wskazanie jej w dziele muzycznym.
Notatka:
Faktura polifoniczna - polega na równoczesnym prowadzeniu dwóch lub kilku samodzielnych linii melodycznych opartych na prawach harmonicznych, cechujących system tonalny w danej epoce historycznej.
Przedstawienie i omówienie trzech rodzajów polifonii, wyróżnianych ze względu na historyczny rozwój tej formy muzycznej, tzn. polifonia: modalna, regulowana prawami harmoniki funkcyjnej oraz sonorystyczna.
Notatka:
*Rodzaje polifonii wyróżniane ze względu na jej rozwój historyczny:
a) Modalna - oparta na systemie modalnym - do XVI w.
b) Regulowana prawami harmoniki funkcyjnej - od XVII w. do początku XX w.
c) Sonorystyczna - wykorzystuje czysto brzmieniowe właściwości współrzbrzmień i akordów, które wytwarzają między sobą.*
Metodą opisu, wyróżnienie kolejnych rodzajów faktury polifonicznej sklasyfikowanych ze względu na stosunek linii melodycznych względem siebie.
Notatka:
Wyróżniamy także polifonię:
kontrastową - brak pokrewieństwa melodycznego między głosami.
imitacyjną:
a) ścisła - poszczególne głosy powtarzają się nawzajem z pewnym opóźnieniem.
b) swobodna - głosy mogą, ale nie muszą, nawiązywać do siebie nawzajem poprzez korespondencję motywiczną, rytmy uzupełniające, powtarzanie schematów rytmicznych.
Wysłuchanie dzieła Jana Sebastiana Bacha - Przygrywka chorałowa „Allein gott in der hoh sei”. Praca z partyturą. Wspólna analiza muzyczna dzieła. Omówienie utworu pod względem zastosowanej faktury polifonicznej.
Wyjaśnienie pojęcia i techniki cantus firmus. Omówienie cantus firmus w ujęciu historycznym oraz wskazanie jej zastosowania w utworach muzycznych okresu średniowiecza i Renesansu.
Notatka:
Cantus firmus - stała melodia. Wykorzystanie stałego materiału jako podstawy, do której komponuje się pozostałe linie melodyczne. Głosy nakładają się zarówno na siebie, jak i na cantus firmus. Mogą z nim korespondować pod względem melodycznym lub tworzyć stosunek imitacyjny. Technika ta jest typowa dla okresu średniowiecza i Renesansu.
Wysłuchanie utworu Jana Sebastiana Bacha - Chorał „Nun freut euch”. Praca z partyturą. Analiza muzyczna wysłuchanego utworu.
(25 min)
c. Faza podsumowująca
Wysłuchanie utworu Fryderyka Chopina „Etiuda c - moll op.10, nr 12” oraz analiza muzyczna dzieła pod względem zastosowanej faktury polifonicznej. Praca w grupach.
(5 min)
5. Bibliografia
Wójcik D., ABC form muzycznych, wyd. Musica Iagellonica, Kraków 1999
6. Załączniki
a. Karta pracy ucznia
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem - Faktura polifoniczna.
b. Zadanie domowe