Rl0bIFqbvzoBZ

Father explains

Source: licencja: CC 0.

Link to the lesson

You will learn
  • you will identify stylistic devices and poetic images in the poem

  • you will find on the map countries and capitals described in the poem

  • you will specify the character that speaks in the poem

RZJXqsqrlJ05c
Nagranie dźwiękowe abstraktu
Exercise 1

Where, apart from school, do you gain your knowledgeknowledgeknowledge from? Who explains the world to you? Think about from whom and from where we get information when we are young. Write down your observations here or in your notebook.

R1VIzHHZvOotH
Where do we gain our knowledge from when we are young? (Uzupełnij).
RPYppeJAdczkQ1
Source: domena publiczna.

Czesław Miłosz

1911–2004

Polish poet, prose writer. In 1980, he received the Nobel Prize for Literature for Lifetime Achievement. In his collection of poems entitled The World: A Naïve Poem, he describes the beautiful land of childhood. This volume includes poems: „Droga” (The Path), „Ganek” (The Porch), „Ojciec objaśnia” (Father explains), „Przypowieść o maku” (A Parable of the Poppy), „Słońce” (The Sun).

Exercise 2

Read the poem by Czesław Miłosz. Note the places mentioned in the work.

Czesław Miłosz Ojciec objaśnia

Tam, gdzie ten promień równiny dotyka
I cień ucieka, jakby biegł naprawdę,
Warszawa stoi, ze wszech stron odkryta,
Miasto niestare, ale bardzo sławne.

Dalej, gdzie z chmurki wiszą deszczu struny,
Pod pagórkami z akacjowym gajem,
To Praha. Nad nią zamek widać cudny,
Wsparty na górze starym obyczajem.

To, co krainę białą pianą dzieli,
To Alpy. Czarność – to są lasy jodły.
Za nimi, w słońca żółtego kąpieli
Italia leży niby talerz modry.

Z pięknych miast, których wznosi się tam wiele,
Rzym rozpoznacie, chrześcijaństwa stolicę,
Po tych okrągłych dachach na kościele,
Czyli świętego Piotra bazylice.

A tam, na północ, za morską zatoką,
Gdzie mgły niebieskiej chwieje się równina,
Paryż chce wieży towarzyszyć krokom
I stado mostów ponad rzeką wspina.

I inne miasta Paryżowi wtórzą
Szkłem ozdobione, okute żelazem.
Ale na dzisiaj byłoby za dużo.
Resztę opowiem kiedyś innym razem.

miłosz Source: Czesław Miłosz, Ojciec objaśnia, [w:] tegoż, Poezje, 1982, s. 81–82.
Rl1uVtDGgTFhz1
Exercise 3
Wysłuchaj nagrania abstraktu, wyodrębnij jego części i nadaj im tytuły.
R1J8cGw27XPVD1
Exercise 4
Tell with your own words about the places that are described in the poem.
Exercise 5

Talk with each other and answer the following questions:

  • Who describes EuropeEuropeEurope in Czesław Miłosz's poem?

  • Where is the quotations mark in the poem? What does it mean?

  • Whom does the character that speaks in the poem address?

  • How does the character that speaks utter?

Give appropriate examples. You can use the following words in your answer: scientifically, colloquially, strictly, colorfully, artistically, officially, simply, picturesquely, interestingly.

Important!

The poet, while showing the world as seen through his eyes, describes various fragments of reality as if he was looking consecutively in different directions (sometimes closer, farther, left, right, etc.). It may be realistic or fantastic description of nature or event. Each of these descriptions is called a poetic image. While creating every poetic image, the poet uses variety of poetic devices, such as metaphors, similes, epithets.

Exercise 6

What knowledge does the title father have about the world? Justify your answer.

Exercise 7

Name the feelings that accompany the father when he describes Europe. Write them down below or in your notebook.

Rdiy7RXVlimIL
Name the feelings that accompany the father when he describes Europe. Tell about them.
R84wJkDzLHdbO1
Exercise 8
Prove that the language used by the person who speaks in the poem is unusual, poetic. Decide if following fragments include: epithets, personifications, simile, metaphors. 1. promień równiny dotyka; 2. cień ucieka, jakby biegł naprawdę; 3. Warszawa (...) odkryta; 4. Miasto niestare; 5. Miasto (...) sławne; 6. z chmurki wiszą deszczu struny; 7. akacjowy gaj; 8. zamek (...) cudny; 9. wsparty na górze; 10. stary obyczaj; 11. krainę białą pianą dzielil; 12. Italia leży niby talerz modry; 13. morska zatoka; 14. Paryż chce wieży towarzyszyć krokom; 15. stado mostów ponad rzeką wspina; 16. inne miasta Paryżowi wtórzą.

Think about your impressions of the lesson. Did you like it? Finish the sentences.

RmJSKF8O3V2Qb
Today I learned... (Uzupełnij). I got interested in... (Uzupełnij). I would like to learn more about... (Uzupełnij). I still need to revise... (Uzupełnij).
RKuX2HHzRbPY3
Exercise 9
Listen to the abstract recording to review the material and new vocabulary. Then do the vocabulary exercise. Explain the meaning of following words: journey; groove; acacia; hill; castle; fir; deep blue'; Christianity; basilica; dome; Europe; continent; monument; knowledge.

Keywords

journeyjourneyjourney, knowledge, Europe

Glossary

journey
journey
R1482dBVSILu6
Nagranie słówka: journey

podróż

groove
groove
R1Or1HVSdi5F1
Nagranie słówka: groove

gaj

acacia
acacia
R1ULjPa62klfX
Nagranie słówka: acacia

akacje

hill
hill
RuHbaQ8ZNaDYX
Nagranie słówka: hill

pagórek

castle
castle
R1GEyPp7evDN4
Nagranie słówka: castle

zamek

fir
fir
R1coxckZ6ULVP
Nagranie słówka: fir

jodła

deep blue (color)
deep blue (color)
RcnwvrljT152X
Nagranie słówka: deep blue (color)

modry (kolor)

Christianity
Christianity
RBhdQjBdOBv4c
Nagranie słówka: Christianity

chrześcijaństwo

basilica
basilica
R1DyIFRQ42YSN
Nagranie słówka: basilica

bazylika

dome
dome
R1KnNW6NYAJss
Nagranie słówka: dome

kopuła

Europe
Europe
R47RVQcbCKQij
Nagranie słówka: Europe

Europa

continent
continent
RsimCovy8vJLI
Nagranie słówka: continent

kontynent

monument
monument
R1FiyEG8ASQuL
Nagranie słówka: monument

zabytek

knowledge
knowledge
RSvl9Ej5H0fAY
Nagranie słówka: knowledge

wiedza