Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne
MAPA MYŚLI
Spis treści
Instrukcja obsługiInstrukcja obsługi
BibliotekaBiblioteka
Fazy profilaktyki i działania profilaktyczneFazy profilaktyki i działania profilaktyczne
Szczepienia ochronneSzczepienia ochronne
Instrukcja obsługi
Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować: rozbudowywać ją, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki, tworząc autorskie rozwiązania.
W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się pierwszy węzeł. Po najechaniu na niego kursorem pokazują się przyciski funkcyjne, które umożliwiają modyfikację lub usunięcie elementu, a także dodanie nowego. Dwukrotne kliknięcie napisu na elemencie sprawia, że staje się on aktywny. Najechanie kursorem na ikony powoduje wyświetlenie opisów ich funkcjonalności. Można zmieniać położenie węzłów poprzez ich przeciągnięcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Biblioteka
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Fazy profilaktyki i działania profilaktyczne
Polecenie
Przygotuj mapę myśli dotyczącą faz profilaktyki i działań profilaktycznych.
W centrum mapy umieść napis profilaktyka. Wokół centralnego punktu zamieszczaj obszary związane z możliwościami działań profilaktycznych i faz profilaktyki. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne.
Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści. Możesz skorzystać z gotowej biblioteki, poprzez przepisanie odpowiednich sformułowań do nowych elementów mapy.
Twoja mapa myśli
Propozycja wykonania mapy myśli
Przykładowa mapa myśli przedstawia różne rodzaje profilaktyki, podzielone w pierwszym rzędzie na dwie kategorie.
Pierwsza kategoria to cztery fazy profilaktyki.
a) Profilaktyka wczesna, która może polegać na inspirowaniu się aktualnymi wzorcami życia innych ludzi.
b) Profilaktyka pierwotna, czyli inaczej profilaktyka pierwszej fazy. Składa się na nią: umacnianie zdrowia, zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska i promowanie zachowań prozdrowotnych w formie wychowania zdrowotnego i edukacji zdrowotnej.
c) Profilaktyka wtórna, czyli inaczej profilaktyka drugiej fazy. Należą do niej: wczesne wykrywanie chorób, szybkie działania naprawcze w celu powstrzymania rozwoju choroby oraz badania przesiewowe.
d) Profilaktyka trzeciej fazy, która dotyczy już rozwiniętej choroby. Składają się na nią: zmniejszenie ryzyka nawrotów choroby, działania rehabilitacyjne, ograniczenie skutków choroby oraz działania lecznicze.
Druga kategoria to działania profilaktyczne. Są one podzielone na trzy grupy: szczepienia ochronne, higienę jamy ustnej oraz inne sposoby zwiększania odporności.
Szczepienia ochronne zobrazowane zdjęciem, na którym widoczne jest podawanie szczepionki, podzielone są na dwie podgrupy: szczepienia obowiązkowe i zalecane.
a) Choroby, przeciwko którym wykonuje się obowiązkowe szczepienia to:
Haemophilus influenzae typu B - w skrócie Hib,
różyczka, świnka i odra - w postaci szczepionki skojarzonej,
polio,
tężec, krztusiec i błonica - w postaci szczepionki skojarzonej,
zakażenia pneumokokowe,
wirusowe zapalenie wątroby typu B,
gruźlica.
b) Choroby, przeciwko którym szczepienia są zalecane to:
grypa - od ukończenia szóstego miesiąca życia,
meningokoki - od ukończenia drugiego miesiąca życia,
ludzki wirus brodawczaka - od ukończenia dwunastego‑trzynastego roku życia,
ospa wietrzna - od ukończenia trzynastego‑piętnastego miesiąca życia,
wirusowe zapalenie wątroby typu A - od ukończenia trzynastego‑piętnastego miesiąca życia,
kleszczowe zapalenie mózgu - od ukończenia trzynastego‑piętnastego miesiąca życia.
Higiena jamy ustnej została podzielona na 3 etapy oraz uwzględnione zostały w jej ramach składniki pokarmowe.
a) Pierwszy etap występuje przed pojawieniem się pierwszych ząbków. Działania higieniczne w tym okresie to: pocieranie wałów dziąsłowych oraz masaż dziąseł.
b) Drugi etap to okres, w którym dziecko ma zęby mleczne. Rozpoczyna się on w szóstym miesiącu życia. Działania higieniczne w tym okresie to: lakierowanie zębów, wizyta kontrolna w gabinecie stomatologicznym, stosowanie gumowego gryzaka w kształcie szczoteczki, stosowanie szczoteczki do języka, mycie zębów metodą Fonesa, czyli inaczej okrężną, stosowanie nici dentystycznej oraz płynu do płukania jamy ustnej przeznaczonego dla wieku dziecka.
c) Trzeci etap to okres zębów stałych. Rozpoczyna się w szóstym roku życia. Działania higieniczne w tym okresie to: wizyta kontrolna w gabinecie stomatologicznym, mycie zębów metodą obrotowo‑wymiatającą, stosowanie nici dentystycznej oraz płynu do płukania jamy ustnej.
Inne sposoby zwiększania odporności to: aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, sen oraz prawidłowa dieta.
Prawidłowa dieta powinna zawierać następujące składniki:
żelazo,
nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega‑trzy,
witamina A,
witamina C,
witamina D trzy,
fluor (profilaktyka fluorkowa).
W ramach prawidłowej diety uwzględnione zostało także karmienie piersią, które zapewnia: pełnowartościowy pokarm, poczucie bezpieczeństwa, rozwój układu nerwowego oraz korzystny wpływ na aparat mowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Szczepienia ochronne
Polecenie
Przygotuj mapę myśli dotyczącą szczepień ochronnych.
W centrum mapy umieść napis szczepienia ochronne. Wokół centralnego punktu zamieszczaj obszary związane z obowiązkowymi i zalecanymi. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne.
Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści. Możesz skorzystać z gotowej biblioteki, poprzez przepisanie odpowiednich sformułowań do nowych elementów mapy.
Twoja mapa myśli
Propozycja wykonania mapy myśli
Przykładowa mapa myśli przedstawia informacje o szczepieniach ochronnych. Szczepienia zostały podzielone w pierwszym rzędzie na dwie kategorie.
Pierwsza kategoria to szczepienia zalecane. Przedstawione zostały nazwy chorób oraz czas podania szczepionki.
Choroby, przeciwko którym szczepienia są zalecane to:
grypa - od ukończenia szóstego miesiąca życia,
meningokoki - od ukończenia drugiego miesiąca życia,
ludzki wirus brodawczaka - od ukończenia dwunastego‑trzynastego roku życia,
wirusowe zapalenie wątroby typu A - od ukończenia trzynastego‑piętnastego miesiąca życia,
kleszczowe zapalenie mózgu - od ukończenia trzynastego‑piętnastego miesiąca życia.
Druga kategoria to szczepienia obowiązkowe. Przedstawione zostały nazwy chorób, liczba dawek oraz czas podania szczepionki.
Choroby, przeciwko którym wykonuje się obowiązkowe szczepienia to:
gruźlica - szczepionka powinna być podana w pierwszych dwudziestu czterech godzinach życia.
Wirusowe zapalenie wątroby typu B - szczepionka powinna być podana w trzech dawkach: pierwsza dawka w pierwszych dwudziestu czterech godzinach życia, druga dawka w drugim miesiącu życia, a trzecia dawka w siódmym miesiącu życia.
Haemophilus influenzae typu B, w skrócie Hib - szczepionka powinna być podawana w czterech dawkach: pierwsza dawka w drugim miesiącu życia, druga dawka w okresie od trzeciego do czwartego miesiąca, trzecia dawka od piątego do szóstego miesiąca, czwarta dawka od szesnastego do osiemnastego miesiąca życia.
Różyczka, świnka i odra w postaci szczepionki skojarzonej - powinna być podana w dwóch dawkach: pierwsza w okresie od trzynastego do piętnastego miesiąca życia, a druga w wieku sześciu lat.
Polio - szczepionka powinna być podana w czterech dawkach: pierwsza dawka w czwartym miesiącu życia, druga w okresie od piątego do szóstego miesiąca, trzecia w okresie od szesnastego do osiemnastego miesiąca, a czwarta dawka przypominająca w wieku sześciu lat.
Tężec, krztusiec i błonica w postaci szczepionki skojarzonej - powinna być podana w siedmiu dawkach: pierwsza dawka w drugim miesiącu życia, druga w okresie od trzeciego do czwartego miesiąca, trzecia w okresie od piątego do szóstego miesiąca, czwarta w okresie od szesnastego do osiemnastego miesiąca życia, piąta dawka przypominająca w wieku sześciu lat, szósta dawka przypominająca w wieku czternastu lat, a siódma dawka przypominająca w wieku dziewiętnastu lat.
Zakażenia pneumokokowe - szczepionka powinna być podana w trzech dawkach: pierwsza dawka w drugim miesiącu życia, druga dawka w czwartym miesiącu życia, a trzecia w okresie od trzynastego do piętnastego miesiąca życia.