Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Barbara Piątkowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Figury symetryczne

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową. Zagadnienie rozwija u dzieci umiejętności matematyczno‑logiczne.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie TIK umożliwia dzieciom w atrakcyjny sposób poszerzać i usprawniać swoje umiejętności matematyczne. Dzięki ćwiczeniom interaktywnym i grom dydaktycznym uczniowie w sposób ciekawy będą przyswajali nową wiedzę.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów z zagadnieniem‑symetrii.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozumie pojęcie- oś symetrii figury i potrafi je narysować w danej figurze

  2. Uczeń potrafi wskazać figury/przedmioty symetryczne z najbliższego otoczenia

  3. Uczeń potrafi narysować symetryczną figurę

  4. Uczeń potrafi narysować figurę symetrycznie ułożoną (odbicie lustrzane)

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: pogadanka, burza mózgu, pokaz z objaśnieniem, praktycznego działania

Formy pracy: indywidualna, grupowa

10. Środki dydaktyczne

  1. Ilustracje przedstawiające przedmioty (symetryczne i niesymetryczne) z zasobów multubooka- Szkolni Przyjaciele
    2. Białe kartki A4, kolorowe paski papieru długości 30 cm
    3. Ćwiczenie interaktywne z zasobów multubooka Szkolni Przyjaciele- Oś symetrii figury
    4. Ćwiczenie samodzielnie wykonane za Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej pt. „Choinki- figury symetryczne”
    5. Zadania interaktywne ze strony Learning apps- „Figury symetryczne”; „Symetria lustrzana”;
    6. Ćwiczenie interaktywne „Dokończ symetryczny rysunek” ze strony internetowej Soft Schools
    7. Twórcze ćwiczenie do rysowania symetrycznych ilustracji ze strony internetowej weavesilk
    8. Karty pracy dla ucznia: rysowanie osi symetrii figury; dopasuj drugą połowę figury; dorysuj drugą połowę ilustracji; symetryczne trójkąty
    9. Plansza do wyświetlenia na tablicy multumedialnej z konturami ilustracji pucharu i kosza na śmieci

11. Wymagania w zakresie technologii

Sala lekcyjna wyposażona w laptop z dostępem do internetu, rzutnik z tablicą multumedialną

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie pojęć- symetria i oś symetrii

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel wprowadza dzieci w zrozumienie pojęcia czym jest symetria poprzez wykonanie doświadczenia:
      1. Nauczyciel rozdaje dzeciom biale kartki, które prosi o złożenie na pół.
      2. Następnie każde dziecko wybranym kolorem farby umieszcza na rozłozonej ponownie kartce plame z farby.
      3. Uczniowie zamykają kartki i dociskają rękoma.
      4. Na koniec każdy uczeń otwiera kartkę i obserwuje co się zadziało z farbą i jaki kształt wytworzył się na kartce.

      Nauczyciel na podstawie burzy mózgów zbiera od chętnych dzieci pomysły i odpowiedzi na zadane pytanie:
      - Opowiedz swoje spostrzeżenie na temat powstalej figury. Co możesz powiedzieć o kształcie tej figury, jaki jest?

      Nastepnie każdy uczeń wybranym przez siebie kolorem zaznacza linie zgięcia kartki.
      Na podstawie burzy mózgu nauczyciel zbiera od chętnych dzieci pomysły/odpowiedzi na pytanie:
      - Czy fragment ilustracji leżący po lewej stronie zaznaczonej linii rózni się od tego po prawej stronie czy nie?
      Wspólne stworzenie z uczniami pojęcia- oś symetrii figury na podstawie ich wypowiedzi i zaznaczonej kolorem linii (zgięcia kartki).

      Nauczyciel wyświetla dzieciom na tablicy multimedialnej kilka przykładów ilustracji z multibooka (epodręcznik Szkolni Przyjaciele) i prosi o wskazanie tych, które są symetryczne.
      Chętni uczniowie kolejno podchodzą do tablicy multimedialnej i zaznaczają daną ilustrację petlą.

  • Aktywność 2

    • Temat: Czy wszystkie figury są symetryczne?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel rozdaje dzieciom cieńkie kolowe paski długości 30 cm.
      Na prośbę nauczyciela chętni uczniowie wskazują kilka przykładów przedmiotów symetrycznych, które zauważają w klasie.
      Następnie do tego przemdiotu dokładają swój kolorowy pasek, aby podzielić go na dwie symetryczne połowy.

      Wykonanie ćwiczenia interaktywnego na tablicy multumedialnej z zasobów multubooka- Oś symetrii figury
      Chętny uczeń podchodzi to tablicy i wskazuje wśród kilku ilustracji tę, która jest według niego symetryczna oraz rysuje palcem oś symetrii tej figury.

      Wyświetlenie i wykonanie ćwiczenia interaktywnego na tablicy multimedialnej zamieszczonego na stronie Learning apps- Figury symetryczne
      https://learningapps.org/17919442

      Uczniowie wykonują ćwiczenie w karcie pracy:
      - narysują przy pomocy linijki osie symetrii na wskazanych obrazkach.

  • Aktywność 3

    • Temat: Dopasuj drugą połowę

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Wykonanie na tablicy multimedialnej ćwiczenia stworzonego za pomocą Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej- „Choinki- figury symetryczne”
      https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/15350500
      Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i łączą w pary dwie ilustracje połówek choinek, aby były symetryczne

      Wykonanie przez uczniów ćwiczenia w karcie pracy-
      - dopasuj drugą połowę do każdej figury (serce, korona, gwiazdka)

  • Aktywność 4

    • Temat: Dorysuj drugą połowę

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Zagranie z uczniami na tablicy multimedialnej w grę edukacyjną zamieszczoną na stronie Learning apps- „Symetria lustrzana”
      Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy, wybierają odpowiedni kolor i kolorują po prawej stronie kolejny kwadrat w taki sposób, by powstała figura była symetryczna.
      https://learningapps.org/view1171399

      Wykonanie ćwiczenia- „ Dokończ symetryczny rysunek” na tablicy interaktywnej zamieszczonego na stronie internetowej:
      https://www.softschools.com/math/geometry/symmetry_game/
      Uczniowie kolejno podchodząc do tabliy łączą linią kropki, aby powstały rysunek był symetryczzny.

      Wykonanie kreatywnego ćwiczenia rysowania symetrycznego z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, w celu podsumowania rozumienia nabytych dziś umiejętności i zastosowania ich w sposób twórczy.
      http://weavesilk.com/

      Wykonanie przez uczniów ćwiczenia w karcie pracy zgodnie z poleceniem:
      - Dorysuj drugą połowę ilustracji każdej figury, tak aby były one symetryczne.
      - Wytnij trójkąty. Sprawdź, które z nich można złożyć na dwie równe i symetryczne części, a nastpęnie wklej je w odpowiednie pole.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ewaluacja zostanie przeprowadzona na podstawie oddania swojego głosu w formie narysowania jednej figury w odpowiednim polu
- puchar- zajęcia mi się podobały
- kosz- zajęcia mi się nie podobały

Każde dziecko kolejno podchodzi do tablicy i rysuje wybraną przez siebie figurę w jednym z dwóch pól.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna