Figury symetryczne
Autor/autorka
Barbara Piątkowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Figury symetryczne
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową. Zagadnienie rozwija u dzieci umiejętności matematyczno‑logiczne.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK umożliwia dzieciom w atrakcyjny sposób poszerzać i usprawniać swoje umiejętności matematyczne. Dzięki ćwiczeniom interaktywnym i grom dydaktycznym uczniowie w sposób ciekawy będą przyswajali nową wiedzę.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z zagadnieniem‑symetrii.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozumie pojęcie- oś symetrii figury i potrafi je narysować w danej figurze
Uczeń potrafi wskazać figury/przedmioty symetryczne z najbliższego otoczenia
Uczeń potrafi narysować symetryczną figurę
Uczeń potrafi narysować figurę symetrycznie ułożoną (odbicie lustrzane)
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: pogadanka, burza mózgu, pokaz z objaśnieniem, praktycznego działania
Formy pracy: indywidualna, grupowa
10. Środki dydaktyczne
Ilustracje przedstawiające przedmioty (symetryczne i niesymetryczne) z zasobów multubooka- Szkolni Przyjaciele
2. Białe kartki A4, kolorowe paski papieru długości 30 cm
3. Ćwiczenie interaktywne z zasobów multubooka Szkolni Przyjaciele- Oś symetrii figury
4. Ćwiczenie samodzielnie wykonane za Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej pt. „Choinki- figury symetryczne”
5. Zadania interaktywne ze strony Learning apps- „Figury symetryczne”; „Symetria lustrzana”;
6. Ćwiczenie interaktywne „Dokończ symetryczny rysunek” ze strony internetowej Soft Schools
7. Twórcze ćwiczenie do rysowania symetrycznych ilustracji ze strony internetowej weavesilk
8. Karty pracy dla ucznia: rysowanie osi symetrii figury; dopasuj drugą połowę figury; dorysuj drugą połowę ilustracji; symetryczne trójkąty
9. Plansza do wyświetlenia na tablicy multumedialnej z konturami ilustracji pucharu i kosza na śmieci
11. Wymagania w zakresie technologii
Sala lekcyjna wyposażona w laptop z dostępem do internetu, rzutnik z tablicą multumedialną
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie pojęć- symetria i oś symetrii
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel wprowadza dzieci w zrozumienie pojęcia czym jest symetria poprzez wykonanie doświadczenia:
1. Nauczyciel rozdaje dzeciom biale kartki, które prosi o złożenie na pół.
2. Następnie każde dziecko wybranym kolorem farby umieszcza na rozłozonej ponownie kartce plame z farby.
3. Uczniowie zamykają kartki i dociskają rękoma.
4. Na koniec każdy uczeń otwiera kartkę i obserwuje co się zadziało z farbą i jaki kształt wytworzył się na kartce.
Nauczyciel na podstawie burzy mózgów zbiera od chętnych dzieci pomysły i odpowiedzi na zadane pytanie:
- Opowiedz swoje spostrzeżenie na temat powstalej figury. Co możesz powiedzieć o kształcie tej figury, jaki jest?
Nastepnie każdy uczeń wybranym przez siebie kolorem zaznacza linie zgięcia kartki.
Na podstawie burzy mózgu nauczyciel zbiera od chętnych dzieci pomysły/odpowiedzi na pytanie:
- Czy fragment ilustracji leżący po lewej stronie zaznaczonej linii rózni się od tego po prawej stronie czy nie?
Wspólne stworzenie z uczniami pojęcia- oś symetrii figury na podstawie ich wypowiedzi i zaznaczonej kolorem linii (zgięcia kartki).
Nauczyciel wyświetla dzieciom na tablicy multimedialnej kilka przykładów ilustracji z multibooka (epodręcznik Szkolni Przyjaciele) i prosi o wskazanie tych, które są symetryczne.
Chętni uczniowie kolejno podchodzą do tablicy multimedialnej i zaznaczają daną ilustrację petlą.
Aktywność 2
Temat: Czy wszystkie figury są symetryczne?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel rozdaje dzieciom cieńkie kolowe paski długości 30 cm.
Na prośbę nauczyciela chętni uczniowie wskazują kilka przykładów przedmiotów symetrycznych, które zauważają w klasie.
Następnie do tego przemdiotu dokładają swój kolorowy pasek, aby podzielić go na dwie symetryczne połowy.
Wykonanie ćwiczenia interaktywnego na tablicy multumedialnej z zasobów multubooka- Oś symetrii figury
Chętny uczeń podchodzi to tablicy i wskazuje wśród kilku ilustracji tę, która jest według niego symetryczna oraz rysuje palcem oś symetrii tej figury.
Wyświetlenie i wykonanie ćwiczenia interaktywnego na tablicy multimedialnej zamieszczonego na stronie Learning apps- Figury symetryczne
https://learningapps.org/17919442
Uczniowie wykonują ćwiczenie w karcie pracy:
- narysują przy pomocy linijki osie symetrii na wskazanych obrazkach.
Aktywność 3
Temat: Dopasuj drugą połowę
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Wykonanie na tablicy multimedialnej ćwiczenia stworzonego za pomocą Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej- „Choinki- figury symetryczne”
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/15350500
Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i łączą w pary dwie ilustracje połówek choinek, aby były symetryczne
Wykonanie przez uczniów ćwiczenia w karcie pracy-
- dopasuj drugą połowę do każdej figury (serce, korona, gwiazdka)
Aktywność 4
Temat: Dorysuj drugą połowę
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Zagranie z uczniami na tablicy multimedialnej w grę edukacyjną zamieszczoną na stronie Learning apps- „Symetria lustrzana”
Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy, wybierają odpowiedni kolor i kolorują po prawej stronie kolejny kwadrat w taki sposób, by powstała figura była symetryczna.
https://learningapps.org/view1171399
Wykonanie ćwiczenia- „ Dokończ symetryczny rysunek” na tablicy interaktywnej zamieszczonego na stronie internetowej:
https://www.softschools.com/math/geometry/symmetry_game/
Uczniowie kolejno podchodząc do tabliy łączą linią kropki, aby powstały rysunek był symetryczzny.
Wykonanie kreatywnego ćwiczenia rysowania symetrycznego z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, w celu podsumowania rozumienia nabytych dziś umiejętności i zastosowania ich w sposób twórczy.
http://weavesilk.com/Wykonanie przez uczniów ćwiczenia w karcie pracy zgodnie z poleceniem:
- Dorysuj drugą połowę ilustracji każdej figury, tak aby były one symetryczne.
- Wytnij trójkąty. Sprawdź, które z nich można złożyć na dwie równe i symetryczne części, a nastpęnie wklej je w odpowiednie pole.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na podstawie oddania swojego głosu w formie narysowania jednej figury w odpowiednim polu
- puchar- zajęcia mi się podobały
- kosz- zajęcia mi się nie podobały
Każde dziecko kolejno podchodzi do tablicy i rysuje wybraną przez siebie figurę w jednym z dwóch pól.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna