Polecenie 1

Zapoznaj się z dwiema częściami wykładu prof. Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.

RqSfcF31jx29R
Film nawiązuje do emancypacji kobiet w dziewiętnastym wieku, część pierwsza.
Polecenie 2

Opisz sytuację społeczną i polityczną kobiet przed zmianami w XIX w.

R5FRwdgMZ1Plp
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego ruch emancypacyjny nie obejmował na początku przedstawicielek warstwy chłopskiej czy robotniczej.

R1dkd7CeSp8ZG
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RVZTil5784xIo
Film nawiązuje do emancypacji kobiet w dziewiętnastym wieku, część druga.
Polecenie 4

Wskaż argumenty, którymi posługiwano się w XIX w., aby zablokować kobietom dostęp do wykształcenia i pracy. Wyjaśnij, dlaczego były one nieracjonalne.

RtclDYzUxzeuK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Opisz, jak zmieniała się dostępność kobiet do praw publicznych i równości.

R1HzHCZvGxzv6
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj zmiany, jakie zaszły w pozycji społecznej kobiet pod koniec XIX i na początku XX w. Wskaż ich przyczyny.

R1JnKvCqaOtOW
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1

Gorset od średniowiecza był stałym elementem stroju (nie tylko kobiecego). Nie noszono go jedynie w krótkim okresie napoleońskim, kiedy modne były przejrzyste i niekrępujące ruchów suknie wzorowane na rzymskich tunikach. Na przełomie XIX i XX w. noszono usztywnione i bardzo ciasno sznurowane gorsety. Taki strój uniemożliwiał jakikolwiek wysiłek fizyczny, więc nie zakładały ich kobiety z klas pracujących. Za to damę, która pojawiłaby się publicznie bez gorsetu, wykluczono by z towarzystwa. Kobiety w ciasno zasznurowanych gorsetach często omdlewały, potwierdzając opinię o słabej płci. Gorset stał się symbolem skrępowania kobiet. Jego panowanie skończyło się w latach I wojny światowej, kiedy pojawił się biustonosz, którego formę najbardziej zbliżoną do współczesnej opatentowała amerykańska tancerka na początku XX w.

Indeks górny Źródło: Poznać przeszłość, zrozumieć dziś, Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Indeks górny koniec

R1CSPpI8exRmZ
Artystyczne przedstawienie gorsetu na obrazie Henri de Toulouse‑Lautreca Przelotna zdobycz z końca XIX w.
Źródło: Henri de Toulouse-Lautrec, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1AT7nc5QeXZX
Dowiedz się, jakie zmiany zdrowotne powodował gorset. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Opisz, dlaczego pokojowe manifestacje sufrażystek spotykały się ze sprzeciwem.

R11gJdiPo8E49
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej dwiema ilustracjami — jedną (A) z XV w., drugą (B) z XIX w. — związanymi z zagadnieniem ról płciowych w ramach rodziny. Zinterpretuj je i określ, czy ilustracje mają ten sam przekaz. Odpowiedź uzasadnij.

Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej opisami dwóch ilustracji — jednej (A) z XV w., drugiej (B) z XIX w. — związanymi z zagadnieniem ról płciowych w ramach rodziny. Zinterpretuj je i określ, czy ilustracje mają ten sam przekaz. Odpowiedź uzasadnij.

Źródło A:

RGk51CZrfMCO0
Źródło: Israhel van Meckenem, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B:

R1CwmuBuL7y3G
Źródło: domena publiczna.
RKIlreBX0wZeT
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5
RU4rP6BwUH5o9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Licencje: domena publiczna, CC BY 4.0
R1QiN9wO9yPxe
(Uzupełnij).