Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z drugą częścią wykładu historyka Piotra Krolla i wykonaj kolejne polecenia.

R172BZe6KHhOb
Nagranie filmowe dotyczące wojen religijnych we Francji.
Polecenie 2

Przedstaw politykę religijną prowadzoną przez Katarzynę Medycejską oraz ród Gwizjuszy.

R25hlkr6TnmJ5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij znaczenie przejęcia przez Henryka IV Burbona tronu Francji dla zakończenia wojny między katolikami a protestantami.

RoixblM7l7SAX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj dwa fragmenty tekstów źródłowych, a następnie określ, które z podanych poniżej stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.

Źródło 1

1

Henryk z łaski Bożej król Francji i Nawarry wszystkim obecnym i przyszłym pozdrowienie.: […]. 

II. Zabraniamy wszystkim poddanym naszym jakiegokolwiek stanu i godności odnawiać pamięć tego tj. poprzednich wojen religijnych, zaczepiać się wzajemnie z powodu tego, co zaszło w przeszłości z jakiegokolwiek powodu, lub pod jakimkolwiek pozorem; lecz mają się zachowywać i żyć razem spokojnie, jak bracia, przyjaciele i współobywatele, z zagrożeniem ukarania sprzeciwiających się, jako łamiących pokój i burzycieli spokoju publicznego.

III. Zarządzamy, że religia katolicka, apostolska i rzymska ma być przywrócona we wszystkich, miejscach tego naszego królestwa i krajów nam podległych, gdzie wykonywanie tejże zostało przerwane, zabraniając bardzo wyraźnie wszystkim osobom jakiegokolwiek stanu lub godności pod karami wyżej podanymi niepokoić duchownych w spełnianiu świętej służby, korzystania z dziesięcin, owoców i dochodów ich beneficjów oraz wszystkich innych praw i obowiązków, które do nich należą […].

VI. I aby nie pozostawić żadnego powodu do zaburzeń i rozterek między naszymi poddanymi, pozwoliliśmy i pozwalamy wyznawcom rzeczonej religii zreformowanej żyć i przebywać we wszystkich miastach i miejscach tego naszego królestwa i krajów nam podległych z tym, że nie będą poszukiwani, prześladowani i niepokojeni, ani też zmuszani do czynienia czegokolwiek w rzeczach dotyczących religii wbrew ich sumieniu, ani też z powodu tejże poszukiwani w domach i miejscach, w których zechcą zamieszkać, zachowując się zresztą według treści naszego obecnego edyktu. […]

XIII. Zabraniamy bardzo wyraźnie wszystkim wyznawcom rzeczonej religii wykonywania kultu poza miejscami dozwolonymi i wyznaczonymi niniejszym edyktem. […]

XXVIII. W końcu, aby zjednoczyć lepiej wolę naszych poddanych, jak to jest naszym zamiarem, ogłaszamy wszystkim, którzy wyznają lub będą wyznawać rzeczoną religię, za zdolnych do dzierżenia i sprawowania wszelkich godności, urzędów i obowiązków publicznych jakichkolwiek, królewskich, państwowych lub w miastach naszego królestwa […].

A Cytat za: M. Stolarczyk, Wybór tekstów źródłowych z historii powszechnej (do 1789 r.), Rzeszów 1978, s. 130 - 133.

Źródło 2

1

[...] książę Gwizjusz [przywódca katolików francuskich] wraz z (...) oddziałem zbrojnych ludzi udali się do domu admirała [Coligny, przywódcy hugenotów]. Cosseins rozstawiwszy arkebuzjerów zamknął dom z obu stron. Admirał uwiadomiony o wrzawie i szczęku oręża, chociaż miał w domu zaledwie 10 ludzi zdolnych do broni, w komnacie zaś swojej dwóch chirurgów, 1 kaznodzieję, jednego lub dwóch pokojowców, nie dał się zastraszyć, ufny, jak często powtarzał w łaskę króla [...] Admirał na wieść o tym natychmiast wstał, podniesiony z łoża przez swoich, narzucił nocną szatę i upomniał domowników, aby ratowali się ucieczką i nie troszczyli się więcej o niego. Tymczasem do górnej części domu wszedł pewien Niemiec, wychowany w domu Gwizjusza, nazwiskiem Besme (a wraz z nim kilku ludzi). Gdy wpadli do komnaty admirała, wówczas Besme rzucił się na niego z dobytym mieczem, pytając: Czy nie jesteś admirałem? Tak, ja jestem — odpowiedział ów ze spokojnym wyrazem twarzy, jak to później od nich się dowiedziano, następnie patrząc na wyciągnięty miecz: Młodzieńcze — powiedział — miej wzgląd na mój wiek i chorobę. Ten jednak naprzód przebił mieczem pierś admirała, później wielokrotnie uderzył go w głowę. Attin zaś strzałem z arkebuza go przeszył. Gdy admirał nawet pomimo tej rany żył jeszcze, Besme zadał mu trzeci cios w krzyż: tak pół martwy upadł.

B Cytat za: https://spotkaniazhistoria.blogspot.com/2017/02/teksty-zrodowe-rozdzia-5-xv-xvi-wiek.html.
R1Oe19OT090qp
Łączenie par. . Wydarzenia opisane w tekście nr 2 stanowią konsekwencję wydarzeń przedstawionych w tekście nr 1.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na mocy dokumentu nr 1 katolicy we Francji mieli bardziej uprzywilejowaną pozycję niż hugenoci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dokument nr 1 wprowadza we Francji całkowitą tolerancję religijną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższe drzewo genealogiczne władców panujących w XVI w. we Francji i rozstrzygnij, którzy władcy sprawowali władzę podczas wydarzeń opisanych w tekstach źródłowych z poprzedniego ćwiczenia.

RfOlruxzxMT69
Źródło: Contentplus.pl na podstawie wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvsZzHFsvHi62
Tekst 1 - (Uzupełnij) Tekst 2 - (Uzupełnij).
R13M7rWxopAUR
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście. Śmierć Henryka II w 1559 r. oraz jego syna 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon w roku następnym otworzyła drogę do tronu małoletniemu Karolowi IX. W jego imieniu władzę sprawowała matka, wdowa po Henryku II, Katarzyna Medycejska. Regentka zamierzała zawiesić prześladowania, zezwalając hugenotom na częściową swobodę kultu. Nie było to jednak na rękę 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon, z których inspiracji doszło do rzezi hugenotów w 1562 roku. W tym samym roku wybuchła pierwsza wojna religijna, której stawką było uzyskanie decydującego wpływu na regentkę. Kres walkom położył edykt tolerancyjny z 1570 r., który powtórnie przyznawał hugenotom częściową swobodę kultu oraz ustanawiał tzw. miejsca bezpieczeństwa, czyli wyjęte spod władzy monarszej twierdze obsadzone przez załogi hugenockie. Przypieczętowaniem kompromisu miał być ślub Henryka Burbona z Małgorzatą de Valois, siostrą króla Karola IX. Bezpośrednio po ich zaślubinach, w noc z 23 na 24 sierpnia 1572 r., nazwaną później 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon, tłum zorganizowany przez Gwizjuszy (przy aprobacie króla i mającej nań nadal wielki wpływ regentki) wymordował większość przywódców hugenockich przybyłych do Paryża na uroczystość. 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon zachował życie, obiecując przejść na katolicyzm.
3
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższą ilustrację i wybierz do niej odpowiedni tytuł. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1Icrbvwc4vY6
Źródło: Charles Durupt, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R161uIqHF0rfe
Możliwe odpowiedzi: 1. Masakra hugenotów w Wassy w 1562 roku., 2. Zabójstwo Henryka III Walezjusza przez dominikanina Jacques`a Clemente w 1589 roku., 3. Podpisanie edyktu w Germain zapewniającego częściową wolność wyznania dla hugenotów we Francji., 4. Morderstwo Henryka I księcia de Guise przez króla Henryka III Walezjusza., 5. Początek nocy św. Bartłomieja
RjOb9nNo11xlU
(Uzupełnij).
RkMrVZgHXtZ4r
Ćwiczenie 3
Na kim dokonano pogromu podczas Nocy świętego Bartłomieja? Możliwe odpowiedzi: 1. Na hugenotach, 2. Na kalwinistach, 3. Na katolikach, 4. Na żydach