Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z drugą częścią wykładu historyka i wykonaj dołączone do filmu polecenia.
Wymień czynniki, które w oczach mieszkańców państw bloku wschodniego czyniły Zachód atrakcyjnym.
Wyobraź sobie, że jest rok 1969, a ty jesteś mieszkańcem PRL‑u. Spędzasz wakacje w Paryżu u swojej rodziny. Napisz list do bliskich z Polski, opisując w nim zachodnią kulturę. Wytłumacz, co cię w niej urzekło i czego będzie ci brakować po powrocie do kraju.
Dopasuj elementy do dat.
Wyjaśnij, jakie czynniki spowodowały, że ZSRS ostatecznie przegrał rywalizację w kosmosie.
Zapoznaj się z fragmentami tekstów piosenek artystów sceny rockowej z lat 60. Stwórz katalog siedmiu cech charakterystycznych dla kultury hipisowskiej, które znalazły w swoje odzwierciedlenie w tekstach utworów.
Fragment 1:
Mercedes BenzO Panie, nie kupiłbyś mi mercedesa?
Wszyscy moi przyjaciele jeżdżą porsche, muszę sobie jakoś to wynagrodzić.
Ciężko zapracowana przez całe życie, bez pomocy ze strony przyjaciół,
Więc Panie, nie kupiłbyś mi mercedesa?
Fragment 2:
San FranciscoJeśli wybieracie się do San Francisco
Koniecznie włóżcie trochę kwiatów w swoje włosy
Jeśli wybieracie się do San Francisco
Spotkacie tu wielu uprzejmych ludzi
[...]
Na ulicach San Francisco uprzejmi ludzie z kwiatami w swych włosach
Fragment 3:
ImagineWyobraź sobie, że nie ma Nieba
To proste, gdy spróbujesz
Nie ma Piekła pod nami
Nad nami tylko niebo
[...]
Może powiesz, że jestem marzycielem
Lecz nie jestem jedynym
Mam nadzieję, że pewnego dnia do nas dołączysz
I świat stanie się jednością
Wyobraź sobie, że nie ma majątków
Jestem ciekaw, czy możesz
Nie ma chciwości i głodu
A ludzie są wspólnotą
Fragment 4:
Knockin' on Heaven's DoorMamo, zabierz ode mnie tę odznakę,
Nie mogę już jej więcej używać
Ściemnia się, zbyt ciemno by dojrzeć
Czuję się jakbym pukał do Nieba Bram.
[...] Matko, połóż mą broń na ziemi,
Nie mogę już z niej więcej strzelać
Ta długa, ciemna chmura nadchodzi,
Czuję się jakbym pukał do Nieba Bram.
Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenia.
Źródło 1:
Źródło 2:
Dokument Wspólnej Grupy Roboczej Światowej Rady Kościołów i Kościoła Rzymskokatolickiego (1967 r.)Dialog [...] to dyskusja między dwiema stronami; ta dyskusja ma jednak cel specjalny: odkrycie prawdy. Dialog jest przeciwieństwem monologu. Nie ma dialogu bez wymiany myśli, w której kolejno zabiera się głos i stawia propozycje, słucha się i otrzymuje odpowiedzi. Dialog wymaga wzajemności, a więc pewnej równości, która nie umniejsza w niczym głębokiego przekonania uczestników, że ich własna wspólnota wyraża autentyczną i pełną prawdę. [...] Dialog nie jest tylko i przede wszystkim działalnością Kościołów, które się spotykają i wymieniają poglądy po to, aby posunąć się na drodze do zjednoczenia. To także, a może przede wszystkim, wymiana i stałe wzajemne wzbogacanie się, wynikające z dążenia do współpracy, z chęci, aby to wszystko, co nie musi być wykonane oddzielnie, wykonać razem. To nie zasiadanie naprzeciw siebie Kościołów, zajętych własnym stanowiskiem i własną strukturą. To ich spotkanie i współpraca przy wypełnianiu wspólnego zadania, to wysiłek, prowadzący do tego, aby wspólnie złożyć świadectwo, to wola posłuszeństwa Panu, który chce, żeby Kościoły te stanowiły jedno, aby świat uwierzył.