Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią filmu i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z treścią filmu i odpowiedz na pytania.
Rhiz5HF5wY8la
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Wojny Greków z Persami.
Polecenie 2

Wymień pozostałości po wojnie Greków z Persami, jak je zidentyfikowano? Czego są świadectwem?

R1FWosNJcmJ09
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że jesteś archeologiem i szukasz pozostałości po wojnie Greków z Persami. Przestudiuj mapę i odpowiedz na pytanie, gdzie szukałbyś zabytków archeologicznych.

R1Un3H7dRrQ2u
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenia.

R1YrmAtmpC2DU1
Wojny Greków z Persami (500–479 r. p.n.e.).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 1

Wymień państwa, które podjęły walkę z Persami, i te, które sprzymierzyły się z najeźdźcą.

RzoHTq6yqAs7E
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Których państw było więcej? Zastanów się, jaka była tego przyczyna.

R16OlMxR8Wrmn
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Podczas inwazji Persów na Grecję właściwą w 480 r. p.n.e. Hellenowie dyskutowali między sobą dwa plany obrony przed najeźdźcą. Jeden zakładał stawienie czoła Kserksesowi w wąwozie Termopile, drugi – na Przesmyku Korynckim. Na podstawie zamieszczonej wyżej mapy wyjaśnij, dlaczego to właśnie w Termopilach postanowiono zorganizować wstępną obronę Grecji.

R1Q1D5cZ7D10y
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.

1
Ajschylos Persowie

Ścigają nieustannie nocne mnie widzenia
Bez liku, odkąd syn mój, zgromadziwszy wojska,
Zagładą grożąc, wkroczył do Hellady kraju.
Lecz nigdy tak wyraźnie, jak minionej nocy,
Nie było dotąd żadne. Słuchaj mej powieści!
Ujrzałam przed oczyma dwie niewiasty, obie
We wspaniałych szatach: jedna perskim ozdobiona
Odzieniem; druga zasię strój dorycki miała;
A wzrostem i urodą nienaganną wszystkie
Przechodząc białogłowy czasów tych, siostrami
Spółplemiennymi były i, jak los padł, jedna
W ojczyźnie greckiej, w perskiej druga zamieszkała,
Te, jak mi się zdawało we śnie, wszczęły z sobą
Waśń, poróżniwszy się, a syn mój, słysząc o tym
Powstrzymał je, łagodził, do rydwanu zaprzągł
Swojego i na kark jarzmo onym włożył.
I jedna pięknym rzędem pyszniąc się, powolnie
Lejcami się kierować dała, druga zasię
Rzucając się, rękoma koński rząd rozdziera
Zerwane lejce zrzuca i druzgoce jarzmo.
Z rydwanu spada syn mój; […].

A Źródło: Ajschylos, Persowie, w. 153–173, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2019.
RhbJLmAFB9WF8
Zamieszczony wyżej cytat to fragment dramatu greckiego tragika Ajschylosa, w którym Atosa, matka Kserksesa, opowiada o widzeniu sennym, jakiego doświadczyła poprzedniej nocy. Zinterpretuj je w oparciu o wiedzę wyniesioną z niniejszej lekcji. (Uzupełnij).