Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z drugą częścią wykładu historyka Piotra Krolla i wykonaj kolejne polecenia.
Wyjaśnij genezę i znaczenie reformy kalendarza.
Wymień najważniejsze twoim zdaniem odkrycia naukowe w renesansie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło 1
Źródło 2
Źródło 3
Zapoznaj się z poniższymi tekstami i na ich podstawie wyjaśnij, dlaczego teoria heliocentryczna początkowo wzbudziła większy sprzeciw ze strony protestantów niż duchownych Kościoła rzymskokatolickiego.
Źródło 1
„…chciał dowieść, że Ziemia się porusza i chodzi wkoło, nie zaś firmament albo niebo, Słońce i Księżyc: zupełnie tak jakby kto siedział na wozie albo na statku ruchomym i myślał, że siedzi nieruchomo i spoczywa, a idą i poruszają się ziemia i drzewa. […] Ten głupiec chce wywrócić całą sztukę astronomii. Ale jak wskazuje Pismo Święte, Jozue kazał się zatrzymać Słońcu, a nie Ziemi”.
Marcin Luter (1483–1546)
„Niektórzy sądzą, że to znakomicie i trafnie opracować rzecz tak absurdalną, jak ów sarmacki astronom, który porusza Ziemię i wstrzymuje Słońce. Zaiste mądrzy władcy powinni powściągnąć utalentowaną lekkomyślność”.
Filip Melanchton (1497–1560)
Źródło 2
Mity kopernikańskiePrzez wiele lat po opublikowaniu De revolutionibus, gdy idee Kopernika znane były wyłącznie w społeczności matematyczno‑astronomicznej, autorzy popularnych książek na temat astronomii i kosmologii nie znali jego pracy albo też woleli ją ignorować. Kilku nieastronomów ją wyśmiewało – nie dlatego, że była heretycka, ale z powodu „ewidentnie absurdalnej” idei poruszającej się Ziemi.
Dopiero dzięki popularyzatorom, wśród których byli też poeci, idee Kopernika ostatecznie stały się szerzej znane i zaczęły wywoływać opozycję kręgów kościelnych. Ale i pod tym względem przebieg wydarzeń był zadziwiający. Sprzeciw początkowo pojawił się wśród grup protestanckich, a nie ze strony Kościoła rzymskokatolickiego. […]
Kościoły protestanckie dość szybko odstąpiły od sprzeciwiania się systemowi kopernikańskiemu, gdy stało się jasne, że dowody na rzecz systemu z centralną pozycją Słońca są przytłaczające. Ale Kościół katolicki, będąc instytucją o wiele większą, o wiele bardziej przywiązaną do tradycji oraz bardziej zbiurokratyzowaną, pozostał przy swoich antykopernikańskich poglądach przez długi czas. Zakaz mówienia o Koperniku pozostawał w mocy do roku 1822, a jego dzieło usunięto z indeksu ksiąg zakazanych dopiero w roku 1835. W rzeczywistości dopiero papież Jan Paweł II w roku 1992 zniósł edykt Inkwizycji przeciwko Galileuszowi.