Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z drugą częścią wykładu historyka Piotra Krolla i wykonaj kolejne polecenia.

R1F27D9NCEGOV
Film nawiązujący do nauce w epoce renesansu.
Polecenie 2

Wyjaśnij genezę i znaczenie reformy kalendarza.

R1y5uupCmnx2i
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień najważniejsze twoim zdaniem odkrycia naukowe w renesansie. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RgvLNtk9BMFFz
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło 1

Raafmw7IChyeZ
Andreas Cellarius, Harmonia Macrocosmica − wyobrażenie systemu kopernikańskiego, 1660 rok.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło 2

RRWaOPVx6KRxk
Pierwsza strona bulli Grzegorza XIII Inter gravissimas z 1582 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło 3

RHvSVr3Uegxau
Zapis dziesiętny dla liczby 19,178 zaproponowany przez Simona Stevina w traktacie De Thiende (System dziesiętny) z 1585 r.
Źródło: MOSSOT, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6Ik3fK1mqh9z
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi tekstami i na ich podstawie wyjaśnij, dlaczego teoria heliocentryczna początkowo wzbudziła większy sprzeciw ze strony protestantów niż duchownych Kościoła rzymskokatolickiego.

Źródło 1

1

 „…chciał dowieść, że Ziemia się porusza i chodzi wkoło, nie zaś firmament albo niebo, Słońce i Księżyc: zupełnie tak jakby kto siedział na wozie albo na statku ruchomym i myślał, że siedzi nieruchomo i spoczywa, a idą i poruszają się ziemia i drzewa. […] Ten głupiec chce wywrócić całą sztukę astronomii. Ale jak wskazuje Pismo Święte, Jozue kazał się zatrzymać Słońcu, a nie Ziemi”.

Marcin Luter (1483–1546)

„Niektórzy sądzą, że to znakomicie i trafnie opracować rzecz tak absurdalną, jak ów sarmacki astronom, który porusza Ziemię i wstrzymuje Słońce. Zaiste mądrzy władcy powinni powściągnąć utalentowaną lekkomyślność”.

Filip Melanchton (1497–1560)

A Cytat za: Henryk Paprocki, Stosunek religii do nauki. Punkt widzenia prawosławnego, „Polonia Sacra” 17, nr 2, 2013, s. 131.

Źródło 2

1
Mano Singham Mity kopernikańskie

Przez wiele lat po opublikowaniu De revolutionibus, gdy idee Kopernika znane były wyłącznie w społeczności matematyczno‑astronomicznej, autorzy popularnych książek na temat astronomii i kosmologii nie znali jego pracy albo też woleli ją ignorować. Kilku nieastronomów ją wyśmiewało – nie dlatego, że była heretycka, ale z powodu „ewidentnie absurdalnej” idei poruszającej się Ziemi. 

Dopiero dzięki popularyzatorom, wśród których byli też poeci, idee Kopernika ostatecznie stały się szerzej znane i zaczęły wywoływać opozycję kręgów kościelnych. Ale i pod tym względem przebieg wydarzeń był zadziwiający. Sprzeciw początkowo pojawił się wśród grup protestanckich, a nie ze strony Kościoła rzymskokatolickiego. […]

Kościoły protestanckie dość szybko odstąpiły od sprzeciwiania się systemowi kopernikańskiemu, gdy stało się jasne, że dowody na rzecz systemu z centralną pozycją Słońca są przytłaczające. Ale Kościół katolicki, będąc instytucją o wiele większą, o wiele bardziej przywiązaną do tradycji oraz bardziej zbiurokratyzowaną, pozostał przy swoich antykopernikańskich poglądach przez długi czas. Zakaz mówienia o Koperniku pozostawał w mocy do roku 1822, a jego dzieło usunięto z indeksu ksiąg zakazanych dopiero w roku 1835. W rzeczywistości dopiero papież Jan Paweł II w roku 1992 zniósł edykt Inkwizycji przeciwko Galileuszowi.

B Źródło: Mano Singham, Mity kopernikańskie. Cytat za: „Postępy Fizyki” 59, z. 5, 2008, s. 208−209.
RGUbHxpUUbWsd
(Uzupełnij).