Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu prof. Andrzeja Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.

ROfrNT5Es06nW
Film opowiadający o malarstwie historycznym.
Polecenie 2

Spośród poniższych nazwisk wskaż malarzy tworzących „ku pokrzepieniu serc”.

R1Dgc0WlWmHWW
Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Matejko, 2. Artur Grottger, 3. Juliusz Kossak, 4. Wojciech Kossak, 5. Józef Brandt, 6. Jacek Malczewski, 7. Józef Chełmoński, 8. Henryk Rodakowski, 9. Stanisław Wyspiański, 10. Franciszek Smuglewicz, 11. Tytus Czyżewski
Polecenie 3

W jaki sposób na początku XX w. malarze tworzący „ku pokrzepieniu serc” docierali do szerokiej publiczności?

R2z8Ta0CdJEU4
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z obrazem i wykonaj polecenia.

R98EP3Mgl7Rzo
Źródło: Piotr Michałowski, Szarża w wąwozie Somosierra, ok. 1837, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RKioLZcrSJSVF
Piotr Michałowski namalował „Szarżę w wąwozie Somosierra” po powstaniu 1. Rzeczypospolitej Obojga Narodów, 2. Królestwa Polskiego, 3. Księstwa Warszawskiego, 4. styczniowym, 5. wielkopolskim, 6. listopadowym. Obraz dotyczy wydarzeń, które miały miejsce w okresie funkcjonowania 1. Rzeczypospolitej Obojga Narodów, 2. Królestwa Polskiego, 3. Księstwa Warszawskiego, 4. styczniowym, 5. wielkopolskim, 6. listopadowym
R1EPUKIfl54nC
Zaznacz cechy typowe dla malarstwa romantyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. nostalgiczność, 2. dynamiczność, 3. statyczność, 4. precyzyjność, dokładność, 5. brak precyzji, efekt szkicu, 6. symetria, 7. nawiązania do antyku
R16tb2ojh7Ted
Wykaż, że obraz Piotra Michałowskiego jest świadectwem żywej wśród polskich elit legendy napoleońskiej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z hasłem encyklopedycznym oraz dwoma obrazami Jana Matejki, a następnie wykonaj polecenia.

warszawska szkoła historyczna

kierunek w historiografii polskiej końca XIX w.; W. Smoleński, T. Korzon, A. Rembowski, A. Pawiński, S. Łaguna; w opozycji do krakowskiej szkoły historycznej, a zwłaszcza do przypisywanego jej „pesymizmu” w ocenie dziejów Polski; jako główne przyczyny upadku Polski (w końcu XVIII w.) warszawska szkoła historyczna wskazywała czynniki zewnętrzne, czyli agresję ze strony państw zaborczych.

1 Źródło: warszawska szkoła historyczna, dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/.
RbL8TaW4csjct
Źródło: Jan Matejko, Kazanie Skargi, 1862−1864, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rnw9QrRQAmAuY
Źródło: Jan Matejko, Rejtan – Upadek Polski, 1866, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RXYlXk9LyigBA
Zaznacz właściwe słowo. Wizja przeszłości Polski według Jana Matejki była zbliżona do poglądów historyków związanych z krakowską/warszawską szkołą historyczną.
R1DG50Cdjirz6
Uzasadnij prawdziwość powyższego stwierdzenia, odwołując się do obu dzieł artysty. (Uzupełnij).