Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu prof. Włodzimierza Borodzieja, a następnie wykonaj polecenia.

R1QqOfeUagpLn
Film nawiązujący do kształtowania się granic drugiej Rzeczpospolitej, do stosunków polsko‑czechosłowackich.
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego plebiscyt na Śląsku Cieszyńskim się nie odbył.

Rv9q7vv8znXIJ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień konflikty zbrojne, które miały wpływ na kształtowanie się granic Rzeczypospolitej na północy, zachodzie i na południu.

R14k70erYQg0v
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 4

Czy zgadzasz się z wszystkimi tezami wykładu prof. Włodzimierza Borodzieja? Jeżeli nie zgadzasz się z jakąś opinią, uzasadnij to, odwołując się do wiedzy historycznej.

RZbsX6wIPFhan
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Wskaż prawdziwe twierdzenie dotyczące konferencji pokojowej w Paryżu w latach 1919–1920.

RVD2xQ5h8lJtu
Możliwe odpowiedzi: 1. Paryska konferencja Pokojowa wprowadziła nowy porządek w Europie po I wojnie światowej., 2. Podczas konferencji w Paryżu została rozstrzygnięta kwestia wschodnich ziem Polski., 3. Konferencja w Paryżu przywróciła Polsce granice przedrozbiorowe.
1
Ćwiczenie 2

Wskaż państwa, z którymi Polska toczyła spór o kształt granic.

RPsGc66Ml1OFn
Możliwe odpowiedzi: 1. Ukraina, 2. Czechosłowacja, 3. Stany Zjednoczone, 4. Rumunia, 5. Litwa
211
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj polecenie.

RNVlK716o6zI4
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YCj398OMiFG
Przeanalizuj poniższe fragmenty opracowania historycznego, a następnie dopasuj do nich właściwe cyfry odpowiadające określonym regionom na mapie przedstawiającej II RP. Do wybuchu powstania wykorzystano przejazd [...] I. Paderewskiego, podążającego do Warszawy w celu podjęcia rozmów z Piłsudskim na temat sformułowania nowego rządu [...].Podpisany 16 lutego w Trewirze układ przedłużający rozejm z Niemcami obejmował także armię [polską], uznaną za armię sojuszniczą. W ten sposób zabroniono, pod groźbą nowej wojny, przekraczania wojskom niemieckim linii demarkacyjnej wytyczonej od granicy między Prusami Wschodnimi i Zachodnimi do Śląska z pozostawieniem większości [terenów, na których toczyło się powstanie] pod kontrolą Polaków [s. 96] - Tu uzupełnij W dniu 12 października Rada Ligi Narodów, do której zwrócili się premierzy: francuski Aristide Brand i angielski David Lloyd George, niepotrafiący ustalić na drodze rozmów dwustronnych wspólnego stanowiska w kwestiach podziału, uchwaliła rezolucję o zasadach rozdziału gmin i powiatów [...]. Decyzja o podziale terytorium [...] stanowiła zakończenie czteroletniego polsko-niemieckiego konfliktu o Górny Śląsk. Ostatecznie po podpisaniu 15 maja 1922 r. polsko-niemieckiej konwencji [...] (tzw. konwencji górnośląskiej) regulującej dwustronne stosunki na byłym terenie plebiscytowym po wytyczeniu nowej granicy i gwarantującej prawa mniejszości narodowych po obydwu stronach, w czerwcu i lipcu wojska niemieckie zajęły przyznane obu krajom terytoria [s.105.] - Tu uzupełnij Podczas konferencji w Paryżu strona polska nie mogła nawet liczyć w sprawie grancy [...] na wsparcie Francji. Paryż wyraźnie sympatyzował z Pragą. [...] utrzymujący się stan napięcia [...] i słabnąca pozycja międzynarodowa Polski latem 1920r. zmusiły rząd W. Grabskiego do rezygnacji z przeprowadzenia głosowania i praktycznej kapitulacji w tej sprawie . Jako jeden z warunków przyznania pomocy w wojnie przeciwko Rosji bolszewickiej zaakceptowano zgodę na podporządkowanie się arbitralnej decyzji mocarstw [...] Zapadła ona 28 lipca i okazała się niezgodna z oczekiwaniami wynikającymi z nadal dominujących proczeskich sympatii we Francji, niekorzystna dla strony polskiej. Polska otrzymała mniejszą część obszaru, który miał być objęty plebiscytem[...] [s. 108] - Tu uzupełnij
Źródło: Ryszard Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, PWN, Warszawa 2010.
Ćwiczenie 3
R1BtW7bzSWiz9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z przytoczonym niżej tekstem odezwy, a następnie wykonaj polecenie.

Bracia Rodacy! Siostry Górnoślązacy! Jako syn ludu górnośląskiego, syn takiego samego robotnika, jakich Was są setki tysięcy na Górnym Śląsku, któremu dane było przez Opatrzność Boską i przez władze wyższe polskie wyjść na waszego przywódcę i kierownika ostatecznej waszej walki o wolność, odzywam się do was: zachowajcie spokój i bądźcie podporami ładu i porządku publicznego. […] stańcie jak jeden mąż, ramię przy ramieniu, do tej walki o ostateczne nasze wyzwolenie.

A Cytat za: G. Szelągowska, Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870-1939, WSiP, Warszawa 1998, s. 281.
RzxmzA7amSbAg
Odezwa mogła się ukazać najwcześniej w roku Możliwe odpowiedzi: 1. 1914., 2. 1917., 3. 1919., 4. 1924.
R1NZosD4t7CdV
W odezwie tej autor nawołuje do: Możliwe odpowiedzi: 1. udziału w wojnie., 2. powstania., 3. zrekrutowania się do polskiej armii., 4. wzięcia udziału w plebiscycie.
R1ThcUvpiTPdQ
Odezwa ta została wygłoszona przez: Możliwe odpowiedzi: 1. Romana Dmowskiego., 2. Józefa Piłsudskiego., 3. Wojciecha Korfantego., 4. Jędrzeja Moraczewskiego.
31
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższy plakat z okresu walk polsko‑niemieckich o Górny Śląsk i wyjaśnij jego wymowę propagandową, interpretując widoczne elementy graficzne.

RUUO1R9H1gaaV
Źródło: dostępny w internecie: iwm.org.uk, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RhIKY88fZ2ucR
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R2yBetqZoJkcq
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.