Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu prof. Włodzimierza Borodzieja i wykonaj kolejne polecenia.

R1eGsGZ0wun8r
Film opisuje społeczeństwo w Trzeciej Rzeszy
Polecenie 2

Opisz sytuację Żydów w początkach Trzeciej Rzeszy.

RslAZqB23ReYC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, jaki był cel polityki antyżydowskiej w Trzeciej Rzeszy w latach 1933‑1939 i czym się ona przejawiała.

RslAZqB23ReYC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Na podstawie poniższego tekstu źródłowego wykonaj polecenie.

Peter Fritzsche Życie i śmierć w Trzeciej Rzeszy

[…] narodowy socjalizm ukształtował się w Niemczech pod wpływem zachodzącego w życiu politycznym już od 1914 roku procesu, w ramach którego wojna i rewolucja zmobilizowała naród niemiecki do uczestnictwa w projektach odrodzenia kraju. […] Pragnienie nowego porządku zdominowało horyzont polityczny Republiki Weimarskiej i ostatecznie zadziałało na korzyść narodowych socjalistów, którzy połączyli z sobą elementy populizmu, rasizmu oraz nacjonalizmu w żywiołowy i energiczny sposób. Niepokojąca sytuacja polityczna i gospodarcza, jaka panowała pod koniec istnienia Republiki Weimarskiej, utwierdziła jeszcze Niemców w przekonaniu, iż jedynie obranie całkowicie nowego kursu jest w stanie uzdrowić ich kraj. […]

Miliony ludzi zaczynały używać nowego słownictwa, wstępowały do nazistowskich organizacji i starały się być coraz lepszymi narodowymi socjalistami. Listy i pamiętniki informują nas nie tylko o wielkiej liczbie „konwersji” wśród krewnych i przyjaciół, lecz także dokumentują starania poszczególnych jednostek zmierzające do tego, by samemu stać się nazistą. […] To właśnie zbiorowy wysiłek ludności, mający na celu dostosowanie się do nowego rytmu życia publicznego w 1933 roku, do nowych przepisów rasowych dotyczących Żydów w drugiej połowie lat trzydziestych oraz do wymogów wojny totalnej po 1941 roku, nieustannie umacniał i zarazem radykalizował nazistowski reżym. Mimo to „konwersja” stanowiła nieprzerywany proces, pełen wątpliwości, a nie ostateczny, jednorazowy akt.

1 Źródło: Peter Fritzsche, Życie i śmierć w Trzeciej Rzeszy, Kraków 2010, s. 28, 55.
RrwQLJ4WQn2It
Sformułuj tezę, którą można postawić na podstawie poniższego fragmentu opracowania. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi. Wykaż, że mogłyby one zostać wykorzystane w wypracowaniu na temat praw człowieka.

Źródło 1. Fragment tekstu

Ustawa o ochronie krwi niemieckiej i honoru niemieckiego z dn. 15 września 1935 r.

§1

1. Zawieranie związków małżeńskich między Żydami a osobami przynależności państwowej krwi niemieckiej lub pokrewnej są zabronione. Związki zawarte wbrew temu są nieważne, również jeśli zostały zawarte z obejściem tej Ustawy za granicą. […]

§2

Pozamałżeńskie stosunki między Żydami i osobami przynależności państwowej niemieckiej lub pokrewnej krwi są zabronione. […]

§4

1. Żydom zabrania się podnosić flagi państwowej i narodowej oraz pokazywać barwy narodowe.   

2. Za to pozwala się im pokazywać kolory żydowskie. Wypełnienie tego uprawnienia podlega ochronie państwowej.

§5

1. Kto złamie zakaz §1 będzie karany aresztem.

2. Mężczyzna, który złamie zakaz §2, będzie karany więzieniem lub aresztem.

3. Kto złamie ustalenia §3 lub §4 będzie karany więzieniem do roku i karą pieniężną albo jedną z tych kar. […]

2 Źródło: Ustawa o ochronie krwi niemieckiej i honoru niemieckiego z dn. 15 września 1935 r., [w:] Ustawy Norymberskie.
Rozporządzenie do Ustawy o obywatelstwie Rzeszy z dnia 14 listopada 1935 r.

§3

Tylko obywatel Rzeszy może być posiadaczem pełni praw politycznych, wykonywać prawo głosu w prawach politycznych i obejmować urząd publiczny. […]

§4

1. Żyd nie może być obywatelem Rzeszy. Nie przysługuje mu prawo głosu w sprawach politycznych; nie może obejmować urzędów publicznych. […]

4.Stosunek służbowy nauczycieli w żydowskich szkołach publicznych pozostaje bez zmian do czasu uregulowania statusu szkolnictwa żydowskiego. […]

3 Źródło: Rozporządzenie do Ustawy o obywatelstwie Rzeszy z dnia 14 listopada 1935 r., [w:] Ustawy Norymberskie.

Źródło 2. Ilustracja

R18yY1o0G1ikq
Źródło: Bundesarchiv, Bild 146-1979-046-23, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUDWdl0slG0UO
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).