Film 2
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D19SVEarH
Film nawiązujący do treści materiału: Jaka powinna być republika?
Wskaż, które stwierdzenia można przyporządkować do najbardziej charakterystycznych wyznaczników republiki.
- Władza w państwie pochodzi z demokratycznych wyborów.
- Organy władzy publicznej wybierane są na określony czas (kadencję).
- Głowa państwa ponosi polityczną i prawną odpowiedzialność za swoją działalność.
- Legislatywa, egzekutywa i wymiar sprawiedliwości są od siebie w pełni zależne.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Materiały do nauk administracyjnych / Francja 1789–1814Wykonywanie funkcji władzy ustawodawczej powierzono Ciału Ustawodawczemu. Kadencja tego jednoizbowego parlamentu miała trwać tylko rok a deputowani mieli być wybierani w wyborach równych, jawnych i kolektywnych (tj. przez obywateli zebranych na zgromadzeniach pierwiastkowych. Dodatkowo cenzus wieku obniżono do 21 lat. Jak widać były to dość oryginalne rozwiązania.
Władzę wykonawczą miała spełniać Rada Wykonawcza, tj. kolegialny rząd republiki powoływany przez Ciało Ustawodawcze spośród kandydatów przedstawionych przez zgromadzenia pierwiastkowe. Rada miała stanowić jedynie „ramię wykonawcze” parlamentu. Kadencja członków Rady miała wynosić tylko 2 lata. Sama Rada liczyć miała 24 członków, a co roku miała ustępować połowa z nich.
Źródło: Materiały do nauk administracyjnych / Francja 1789–1814, dostępny w internecie: pl.wikibooks.org [dostęp 5.10.2020 r.].
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| W konstytucji jakobińskiej wprowadzono zasady demokratycznej republiki. | □ | □ |
| Kolegialny rząd, który został wprowadzony w konstytucji jakobińskiej, mógł składać się wyłącznie z przedstawicieli arystokracji. | □ | □ |
| W konstytucji jakobińskiej władza suwerenna należała do obywateli płci męskiej, którzy ukończyli 21. rok życia. | □ | □ |
| Decyzję o składzie władzy wykonawczej podejmowano w wyborach powszechnych. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Chile pod rządami Pinocheta. Latynoamerykańskie doświadczenia z neoliberalnym modelem rozwojuW kontekście społecznym niezwykłą rolę odgrywał strach i nieustanne poczucie zagrożenia. Powstała specjalna kategoria społeczna tzw. desaparecidos (w dosłownym tłumaczeniu zniknięci), czyli osoby zaginione. Jak wcześniej zostało wspomniane, ich liczba oficjalnie została oszacowana na tysiąc osób. Nie liczba jednakże jest tu najważniejsza, a mechanizm psychologiczny, który został uruchomiony w społeczeństwie. Podobny proces, lecz na większą skalę, miał miejsce kilka lat później w Argentynie, gdzie ówczesna junta skorzystała z doświadczeń chilijskich. W obu krajach życie przeciwników politycznych nie miało większej wartości, więc nie zważano także na los ich rodzin, które żyły nadzieją, iż bliscy wkrótce wrócą do domu. Dlatego też termin desaparecidos dobrze oddaje kontekst sytuacji
Źródło: Grzegorz Haber, Chile pod rządami Pinocheta. Latynoamerykańskie doświadczenia z neoliberalnym modelem rozwoju, „Zeszyty Naukowe WSTiE” 2017, nr 2, t. 12, s. 172.