Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z wykładem prof. Jana Hartmana na temat miłości i wolności w ujęciu Ericha Fromma. Na jego podstawie wyjaśnij, jak Fromm postrzegał związek między wolnością a miłością.

RzmW85nxFjKkl
(Uzupełnij).
R1W6R1pydEH5M
Wywiad z prof. Janem Hartmannem dotyczący podejścia Ericha Fromma do wolności i miłości
Polecenie 2

Przedstaw założenia teorii alienacji Marksa oraz sposób jej zaadaptowania przez Fromma.

R1c17lcrH8q2H
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń

Cezary W. Domański Człowiek według Fromma

Według Fromma w toku rozwoju człowiek dąży do uwolnienia się z krępujących go związków z otoczeniem (rodziną i społeczeństwem), to jednak prowadzi do samotności i bezradności. Paradoks „negatywnej wolności” można rozwiązać, jednocząc się z innymi w duchu miłości lub wspólnego wypełniania obowiązków. Można też podporządkować się władzy, ale to jest rozwiązanie iluzoryczne. Fromm uważał, że najbardziej atrakcyjne dla „uciekających od wolności” są te społeczeństwa, które potrafią dać ludziom namiastkę bezpieczeństwa i siły, na przykład totalitarne. Opisał on dwa typy charakteru społecznego: nieproduktywny i produktywny. Nieproduktywny podzielił na receptywny, eksploatatorski, gromadzący (tezauryzatorski), handlowy (merkantylny). Oba typy odzwierciedlają stosunek człowieka do świata i do innych ludzi. Oczywiście tylko produktywny jest formą „zdrową”, bowiem nieproduktywny polega na nietwórczym przystosowaniu się do pewnych okoliczności życia.

W swoich rozważaniach Fromm poświęcił wiele miejsca specyficznym potrzebom wynikającym z warunków ludzkiego istnienia. Zajął się zwłaszcza potrzebami związania się, transcendencji, zakorzenienia i poczucia tożsamości. Poglądy Fromma zalicza się do osobnego nurtu psychoanalizy, zwanego psychoanalizą kulturową. On nazywał siebie „humanistą dialektycznym” – zapewne ze względu na inspirację dziełami Karola Marksa, którego myśli próbował pogłębiać, zestawiając je z teorią Zygmunta Freuda.

Waga dokonań Fromma polega przede wszystkim na uzupełnieniu klasycznej freudowskiej psychoanalizy o czynniki społeczne i określeniu ich wpływu na psychikę ludzką, a także na włączeniu świata wartości do rozważań nad potrzebami społecznymi. Fromm odrzucił tezę o prymacie wrodzonych popędów w sterowaniu naszymi zachowaniami, ale ustrzegł się błędu „socjocentryków”, według których osobowość człowieka kształtują jedynie warunki społeczne, w jakich przyszło mu się narodzić i żyć. Poglądy Fromma mają dzięki temu charakter psychospołeczny.

W swoich rozważaniach Fromm próbował nakreślić reformy niezbędne do „uzdrowienia” społeczeństwa. Miał zresztą wizję doskonałej społeczności. Wizję tę nazwał: „humanistyczny socjalizm wspólnoty”. Podstawą tej wspólnoty miały być miłość wzajemna, braterstwo, a zwłaszcza jednakowe możliwości dane każdemu z jej członków, ułatwiające jednostce samorealizację. W zdrowym społeczeństwie nie ma miejsca na poczucie samotności czy odrzucenia, a każdy człowiek ma w nim prawo i warunki, aby spełniać się twórczo.

Frommowi zarzuca się czasem, że występował jako teoretyk lub moralista. Nie można jednak zapominać o tym, że prowadził także badania terenowe. Pod koniec lat 20. ubiegłego wieku badał postawy i przekonania polityczne robotników i urzędników z Nadrenii, później zaś motywacje i cechy osobowościowe mieszkańców małej wioski w Meksyku. Był więc również psychologiem społecznym, czego zdają się nie dostrzegać jego krytycy i autorzy okolicznościowych życiorysów.

Szczególną popularnością cieszą się rozważania Fromma dotyczące miłości. Uważał on ludzką zdolność do przeżywania tego uczucia za jeden z podstawowych wymiarów człowieczeństwa. Twierdził, że dając dojrzałą miłość, otrzymujemy ją z powrotem, jest ona bowiem siłą działającą zwrotnie. Aktywna forma miłości opiera się na poznaniu drugiego człowieka, trosce o niego i szacunku dla niego. Dzięki miłości możemy poznać samego siebie.

cez Źródło: Cezary W. Domański, Człowiek według Fromma, „Charaktery”, dostępny w internecie: https://charaktery.eu/artykul/czlowiek-wedlug-fromma.
11
Ćwiczenie 1

Na podstawie powyższego tekstu rozwiń mapę myśli podsumowującą dorobek  Ericha Fromma w psychologii humanistycznej.

Zapoznaj się z charakterystyką dorobku Ericha Fromma w psychologii humanistycznej. Następnie rozwiń treść zawartą w mapie myśli podsumowującą dzieło Fromma w postaci wypunktowanej listy hasłowej.

R1OQqAgjFsyDv1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: neopsychoanaliza E. Fromma
    • Elementy należące do kategorii neopsychoanaliza E. Fromma
    • Nazwa kategorii: wobec psychoanalizy Freuda
      • Elementy należące do kategorii wobec psychoanalizy Freuda
      • Nazwa kategorii: odrzucenie teorii o popędach
      • Koniec elementów należących do kategorii wobec psychoanalizy Freuda
    • Nazwa kategorii: potrzeby ludzkie
    • Nazwa kategorii: badania terenowe
      • Elementy należące do kategorii badania terenowe
      • Nazwa kategorii: przekonania polityczne
        • Elementy należące do kategorii przekonania polityczne
        • Nazwa kategorii: robotnicy z Nadrenii
        • Nazwa kategorii: urzędnicy z Nadrenii
        • Koniec elementów należących do kategorii przekonania polityczne
      • Nazwa kategorii: motywacje i cechy osobowościowe
        • Elementy należące do kategorii motywacje i cechy osobowościowe
        • Nazwa kategorii: Meksyk
        • Koniec elementów należących do kategorii motywacje i cechy osobowościowe
        Koniec elementów należących do kategorii badania terenowe
    • Nazwa kategorii: humanistyczny socjalizm wspólnoty
      • Elementy należące do kategorii humanistyczny socjalizm wspólnoty
      • Nazwa kategorii: miłość wzajemna
      • Nazwa kategorii: braterstwo
      • Koniec elementów należących do kategorii humanistyczny socjalizm wspólnoty
      Koniec elementów należących do kategorii neopsychoanaliza E. Fromma
R1LoUh1023egX1
Ćwiczenie 2
Erich Fromm wymienia pięć potrzeb charakterystycznych dla ludzkich społeczeństw i jednostek. Połącz w pary nazwy potrzeb i ich objaśnienia. potrzeba powiązań Możliwe odpowiedzi: 1. szukanie trwałego oparcia swojej egzystencji (np. w religii), 2. dążenie do więzi i zależności (rodzinnych, wspólnotowych), 3. dążenie do przynależności i identyfikacji z grupą, instytucją itp., 4. dążenie do zachowania własnej odrębności, niezależności, 5. dążenie do spójnego oglądu rzeczywistości potrzeba transcendencji Możliwe odpowiedzi: 1. szukanie trwałego oparcia swojej egzystencji (np. w religii), 2. dążenie do więzi i zależności (rodzinnych, wspólnotowych), 3. dążenie do przynależności i identyfikacji z grupą, instytucją itp., 4. dążenie do zachowania własnej odrębności, niezależności, 5. dążenie do spójnego oglądu rzeczywistości potrzeba zakorzenienia Możliwe odpowiedzi: 1. szukanie trwałego oparcia swojej egzystencji (np. w religii), 2. dążenie do więzi i zależności (rodzinnych, wspólnotowych), 3. dążenie do przynależności i identyfikacji z grupą, instytucją itp., 4. dążenie do zachowania własnej odrębności, niezależności, 5. dążenie do spójnego oglądu rzeczywistości potrzeba tożsamości Możliwe odpowiedzi: 1. szukanie trwałego oparcia swojej egzystencji (np. w religii), 2. dążenie do więzi i zależności (rodzinnych, wspólnotowych), 3. dążenie do przynależności i identyfikacji z grupą, instytucją itp., 4. dążenie do zachowania własnej odrębności, niezależności, 5. dążenie do spójnego oglądu rzeczywistości potrzeba systemu orientacji Możliwe odpowiedzi: 1. szukanie trwałego oparcia swojej egzystencji (np. w religii), 2. dążenie do więzi i zależności (rodzinnych, wspólnotowych), 3. dążenie do przynależności i identyfikacji z grupą, instytucją itp., 4. dążenie do zachowania własnej odrębności, niezależności, 5. dążenie do spójnego oglądu rzeczywistości