Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Na podstawie wywiadu z prof. Janem Hartmanem wyjaśnij, skąd i dlaczego w XVIII‑wiecznej Francji pojawiły się hasła oświeceniowe.

R3dx7fg0UdEgd
(Uzupełnij).
R25upSi7WDHQE
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Hasła francuskiego oświecenia.
Polecenie 2

Opisz dwie strony oświecenia, o których mowa w wywiadzie. Z czego one wynikały?

Rfu2dpbsUE9Cd
(Uzupełnij).
R1BoymaKuiOga1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał jeden z nurtów filozoficznych oświecenia. Filozofia oświecenia uprawiana była w nastawieniu (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię. Światopogląd oświeceniowy stanowiło (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię. Wynikało ono z podjęcia programu Davida Hume’a, głoszącego, że celem ostatecznym wiedzy jest nauka o (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię. (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię przeniosła ciężar badań z fizyki na psychologię i (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię. Filozofia miała określać naturalne potrzeby (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię, których realizacja zależy od (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię organizacji społeczeństwa. Inne obszary badań jak filozofia przyrody czy epistemologia były (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię. W centrum myśli oświecenia znalazła się (tu wybierz) 1. totalitarnej, 2. Epistemologia, 3. społeczeństwo, 4. duchowe i emocjonalne, 5. bycie, 6. biologiczne i emocjonalne, 7. megalomania, 8. „naturze ludzkiej”, 9. racjonalnej, 10. metafizycznym, 11. antyspekulatywnym i antymetafizycznym, 12. krytyka filozoficzna, 13. często pomijane, 14. szybko rozwijane, 15. nastawienie antropocentryczne, 16. Antropologia filozoficzna, 17. nastawienie rewolucyjne, 18. teologię, związana z przekonaniem o przełomowości epoki.
RaNythhw364Rf
Ćwiczenie 2
Jakie były cechy oświeceniowego racjonalizmu? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Racjonalizm był rozumiany jako postawa życiowa i przeciwieństwo irracjonalizmu., 2. Wiedza nie jest indukcyjnym uogólnieniem danych doświadczenia., 3. Racjonalizm dawał się pogodzić z empiryzmem głoszącym zmysłowe pochodzenie wszelkiej wiedzy i jej indukcyjny charakter., 4. Racjonalizm uzasadniał tradycję i pewne twierdzenia dogmatyzmu.
Praca domowa

O oświeceniu mówi się, że była epoką sprzeczności. Napisz notatkę syntetyzującą, w której ustosunkujesz się do tej tezy.

R3dx7fg0UdEgd
(Uzupełnij).