Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Julien Offray de La Mettrie Skrót systemów dla łatwiejszego zrozumienia traktatu o duszy. O kreatywności przyrody

Tak jak przy istnieniu pewnych praw fizycznych morze nie mogło nie mieć przypływów i odpływów, tak też gdy zaistniały pewne prawa ruchu, stworzyły one widzące oczy, słyszące uszy, czujące nerwy, język zdolny lub niezdolny do mówienia, zależnie od swej budowy; wreszcie, prawa ruchu stworzyły organa służące do myślenia. Natura stworzyła w maszynie ludzkiej inną maszynę, która okazała się zdolna do zapamiętywania myśli i do tworzenia z nich nowych myśli, podobnie jak macica kobieca z jednej kropli cieczy stwarza dziecko. Stworzywszy, nie patrząc, oczy, co widzą, natura stworzyła, nie myśląc, maszynę, co myśli […].

K000184 Źródło: Julien Offray de La Mettrie, Skrót systemów dla łatwiejszego zrozumienia traktatu o duszy. O kreatywności przyrody, przeł. B. Strumiński, § 27, fragment, w: Filozofia francuskiego Oświecenia.
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji interaktywnej. Odpowiedz na pytanie, co sprawiło, że w oświeceniu odrzucono podstawowe prawdy religii chrześcijańskiej, a skłoniono ku deizmowi?
Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji interaktywnej. Odpowiedz na pytanie, co sprawiło, że w oświeceniu odrzucono podstawowe prawdy religii chrześcijańskiej, a skłoniono ku deizmowi?
R1bI24EdelmHs
(Uzupełnij).
Rz60N21TGGSfo1
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia bitwę. Ukazane jest zrujnowane miasto. Jeden z budynków płonie. Nad miastem unosi się dym oraz latają anioły. Na ulicy leżą martwi ludzie. Część ludzi stoi, łapie się za głowy lub modli się. W oddali stoi grupa, której przewodniczy kapłan z rozwartymi rękoma. Elementy ilustracji interaktywnej. 1. Krytycyzm i racjonalizm oświecenia znajdował także wyraz w ataku na religijny światopogląd — ale to nie określona doktryna religijna była tu przedmiotem krytycznych analiz, lecz fideistyczne postawy życiowe związane z ciemnotą i przesądami oraz konserwująca i hamująca postęp społeczna rola instytucji kościelnych i kleru. Obskurantyzm – ciemnota umysłowa, wstecznictwo, kołtuństwo, wrogie nastawienie do postępu i oświaty. W osiemnastowiecznej Francji markiz de Condorcet dowodził, że obskurantyzm arystokracji doprowadził do problemów społecznych, które stały się przyczyną rewolucji francuskiej. Ilustracja przedstawia mężczyzn czytających księgi. Wokół znajdują się napisy w języku łacińskim. Listy ciemnych mężów. Licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons 2. Nie wdając się w teologiczne dysputy, filozofowie oświecenia zaczęli obserwować religię jakby od zewnątrz, jako interesujący przedmiot badania, jako zjawisko psychologiczne i społeczne odgrywające ważną, na ogół negatywnie ocenianą rolę w życiu ludzi. Dawali tym samym asumpt do rozwoju religioznawstwa jako dziedziny naukowej. Nie oznaczało to wszelako, że sami byli całkiem pozbawieni wiary religijnej. Tylko niektórzy z nich deklarowali ateizm albo (w różnych momentach swego życia) byli wyznawcami różnych wersji teizmu, jednak zdecydowana większość wyznawała deizm — naturalną religię rozumową, która przyjmowała istnienie najwyższej inteligencji — stwórcy świata i jego rozumnych praw — ale odrzucała objawienie, interwencję opatrzności, cuda itp. Obraz przedstawia scenę zbiorową w bogato zdobionej sali pełnej obrazów. Dostojnie ubrani ludzie siedzą na krzesłach, a część stoi za nimi. Na Salonach u Madame Geoffrin w 1755. Licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons. 3. Racjonalizm filozofów oświecenia, wiążąc cele poznania z potrzebą działania, przybierał często charakter aksjologiczny i utylitarystyczny. Przedmiotem refleksji stawała się działalność ludzka nastawiona na realizację praw natury. Obraz przedstawia dwóch starszych mężczyzn z siwymi brodami. Mężczyzna po lewej ma czerwony strój i trzyma otwartą księgę. Mężczyzna po prawej ma ciemny strój i trzyma w ręku małą oliwną latarnię. Maa Pre, Diogenes i Platon, ok. 1649. Platon (423 - 347 p.n.e.) po lewej prezentuje Diogenesowi (413 - 323 p.n.e.) fragment swego dzieła.
Licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons. 4. Te rodzaje działalności, które przyczyniały się do doskonalenia człowieka (dzięki posłuszeństwu naturalnemu zmysłowi moralnemu bądź dzięki szerzeniu oświaty) i do postępu historycznego (usuwanie nierówności społecznych, realizacja interesów ogółu), oceniane były dodatnio. Historia przestawała być kroniką heroicznych czynów wielkich wodzów lub królów, a stawała się terenem realizacji społecznego dobra i poszerzania obszarów wolności. Przed oczami oświeconego obserwatora wydarzeń nie tylko stawał zbiór (mniej lub bardziej chaotycznych) faktów, lecz także wyłaniał się obszar indywidualnej i zbiorowej powinności — działania w imię prawa natury i postępu. Obraz przedstawia scenę bitwy. Na martwych ciała stoi kobieta z odsłoniętą piersią. Trzyma flagę Francji i karabin. Za nią idzie grupa uzbrojonych ludzi. W tle znajduje się miasto, nad którym unosi się dym. Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, 1830. Licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons. 5. Na tym światopoglądowym tle szczególnej wyrazistości w dobie oświecenia nabierały filozoficzne dyskusje nad problematyką wolności i determinizmu, problemem świeckiej teodycei czy relacji jednostka—społeczeństwo. Wolność była dla oświeceniowych myślicieli jedną z naczelnych wartości. Wynikało to z przekonania o autonomii rozumnej jednostki ludzkiej wobec zewnętrznych ograniczeń społeczno-instytucjonalnych i z przysługującego człowiekowi prawa naturalnego do aktywnego kształtowania swej osobowości (a nie z uzasadnień teologicznych). 6. Z drugiej jednak strony materialistyczna koncepcja zakorzeniająca człowieka w środowisku przyrodniczym i docenianie znaczenia stosunków społecznych dla jakości życia ludzkiego sprawiały, że człowieka postrzegano jako element niekończących się, całkowicie zdeterminowanych łańcuchów przyczynowo-skutkowych o charakterze przyrodniczym i społecznym, niepozostawiających miejsca na wolne działanie. Podobnie rzecz się miała z wiarą w postęp naukowy, techniczny i społeczny. Obraz przedstawia model astronomiczny, który świeci w ciemnym pomieszczeniu. Model obserwują ludzie, są wśród nich dzieci. Jeden z mężczyzn zapisuje coś na kartce. Joseph Wright of Derby, Model systemu słonecznego, 1766. Licencja: domena publiczna, Wikimedia Commons.
Krytycyzm i realizm oświecenia
Alegoria trzęsienia ziemi w 1755 r. w Lizbonie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, jaki wpływ wywarło działanie w imię prawa natury i postępu. Czy w dzisiejszym świecie zachodzą takie zjawiska? Odpowiedź uzasadnij.

R1FneAJtR8fmc
(Uzupełnij).
Paul Henri Dietrich Holbach System przyrody, czyli prawa świata fizycznego i moralnego. O przyczynach ukształtowania się dualizmu metafizycznego

[Człowiek] nie zwrócił uwagi na to, że równie trudno jest zrozumieć lub wytłumaczyć pierwotną przyczynę spadania kamienia czy poruszania się naszego ramienia, jak i pierwotną przyczynę wewnętrznego ruchu, którego skutkami są myśl i wola. Tak więc, wskutek niedostatecznej i niewłaściwej obserwacji przyrody nie dostrzegając zgodności i równoczesności ruchów owej domniemanej zasady sprawczej oraz ruchów własnego ciała i jego materialnych narządów, człowiek sądził, że jest nie tylko bytem odrębnym, lecz że posiada naturę różną od natury wszystkich innych bytów, prostszą niż one istotę i nie ma nic wspólnego z tym wszystkim, co dostrzega wokół siebie.
To właśnie stanowiło źródło następujących po sobie kolejno pojęć duchowości, niematerialności, nieśmiertelności oraz wszystkich niejasnych słów, jakie człowiek wymyślał, stopniowo wysubtelniając przymioty tej nieznanej substancji, którą uważał za zawartą w sobie i ukrytą zasadę swoich widzialnych działań. […] W ten sposób człowiek stał się istotą dwoistą. Uznał siebie za całość stworzoną przez niepojęte połączenie dwóch różnych natur między którymi nie ma żadnej analogii. Rozróżnił też w sobie dwie substancje: pierwsza, podległa w widoczny sposób wpływom bytów prymitywnych i złożona z substancji prymitywnych i bezwładnych, została nazwana ciałem, drugą natomiast, o której sądzono, że jest prosta i że jej istota jest bardziej subtelna, uznano za byt działający dzięki sobie samemu i nadający ruch ciału, z którym został w jakiś cudowny sposób połączony; substancję tę nazwano duszą lub duchem.

K1840 Źródło: Paul Henri Dietrich Holbach, System przyrody, czyli prawa świata fizycznego i moralnego. O przyczynach ukształtowania się dualizmu metafizycznego, przeł. K. Szaniawski, I, 6, fragment.
Polecenie 3

Na podstawie powyższego tekstu oraz wyszukanych informacji, spróbuj określić, jak jego autor rozumie pojęcia duchowości, niematerialności, nieśmiertelności.

R1W5tppfbM3Ez
(Uzupełnij).