Ilustracja interaktywna
Skrót systemów dla łatwiejszego zrozumienia traktatu o duszy. O kreatywności przyrodyTak jak przy istnieniu pewnych praw fizycznych morze nie mogło nie mieć przypływów i odpływów, tak też gdy zaistniały pewne prawa ruchu, stworzyły one widzące oczy, słyszące uszy, czujące nerwy, język zdolny lub niezdolny do mówienia, zależnie od swej budowy; wreszcie, prawa ruchu stworzyły organa służące do myślenia. Natura stworzyła w maszynie ludzkiej inną maszynę, która okazała się zdolna do zapamiętywania myśli i do tworzenia z nich nowych myśli, podobnie jak macica kobieca z jednej kropli cieczy stwarza dziecko. Stworzywszy, nie patrząc, oczy, co widzą, natura stworzyła, nie myśląc, maszynę, co myśli […].
Wyjaśnij, jaki wpływ wywarło działanie w imię prawa natury i postępu. Czy w dzisiejszym świecie zachodzą takie zjawiska? Odpowiedź uzasadnij.
System przyrody, czyli prawa świata fizycznego i moralnego. O przyczynach ukształtowania się dualizmu metafizycznego[Człowiek] nie zwrócił uwagi na to, że równie trudno jest zrozumieć lub wytłumaczyć pierwotną przyczynę spadania kamienia czy poruszania się naszego ramienia, jak i pierwotną przyczynę wewnętrznego ruchu, którego skutkami są myśl i wola. Tak więc, wskutek niedostatecznej i niewłaściwej obserwacji przyrody nie dostrzegając zgodności i równoczesności ruchów owej domniemanej zasady sprawczej oraz ruchów własnego ciała i jego materialnych narządów, człowiek sądził, że jest nie tylko bytem odrębnym, lecz że posiada naturę różną od natury wszystkich innych bytów, prostszą niż one istotę i nie ma nic wspólnego z tym wszystkim, co dostrzega wokół siebie.
To właśnie stanowiło źródło następujących po sobie kolejno pojęć duchowości, niematerialności, nieśmiertelności oraz wszystkich niejasnych słów, jakie człowiek wymyślał, stopniowo wysubtelniając przymioty tej nieznanej substancji, którą uważał za zawartą w sobie i ukrytą zasadę swoich widzialnych działań. […] W ten sposób człowiek stał się istotą dwoistą. Uznał siebie za całość stworzoną przez niepojęte połączenie dwóch różnych natur między którymi nie ma żadnej analogii. Rozróżnił też w sobie dwie substancje: pierwsza, podległa w widoczny sposób wpływom bytów prymitywnych i złożona z substancji prymitywnych i bezwładnych, została nazwana ciałem, drugą natomiast, o której sądzono, że jest prosta i że jej istota jest bardziej subtelna, uznano za byt działający dzięki sobie samemu i nadający ruch ciału, z którym został w jakiś cudowny sposób połączony; substancję tę nazwano duszą lub duchem.
Na podstawie powyższego tekstu oraz wyszukanych informacji, spróbuj określić, jak jego autor rozumie pojęcia duchowości, niematerialności, nieśmiertelności.