Film edukacyjny
Tło historyczne
Zapoznaj się z multimedium i odpowiedz na pytanie: jak wyglądał świat według realizmu politycznego florentyńczyków?
Doktryna
Zastanów się, jakie są cechy księcia w dziele Niccolò Machiavellego? Zanotuj swoje przemyślenia.
Opisz, jakie siły sprawcze naszych postępowań wyróżnia w Księciu Machiavelli?
Nawiązania
Do filozofii polityki autora Księcia nawiązywali przede wszystkim liberałowie odwołujący się do egoistycznej postaci natury ludzkiej. Myśl Machiavellego nie była obca Marksowi, Nietzschemu czy Freudowi, którzy wątpili w „dobre” pobudki postępowań.
Machiavelli jest ciągle żywy, a jego myśl jest podstawą coraz to nowych odkryć na gruncie filozofii, psychologii i polityki, np. rozważań o tym, czy jednak całe rządzenie (władanie) nie stoi w parze z pokojem? W końcu skuteczne rządzenie polega na braku wojny i rewolucji. Jeśli by tak było, to czy Machiavelli całkowicie odarł świat ze złudzeń?
Oponenci
Głównymi krytykami filozofii Machiavellego są filozofowie chrześcijańscy. Cały personalizm chrześcijański musi w swojej istocie stać w kontrze do autora Księcia. Wszelkiego rodzaju idealizm w powiązaniu z esencjalizmemesencjalizmem wydaje się trudny czy wręcz niemożliwy do uzgodnienia z Machiavellim.
Opisz, jakie nurty myśli filozoficznej są nawiązaniem do makiawelizmu i dlaczego?
Słownik
(łac. essentia — istota, treść) najistotniejsza treść, najważniejszy składnik czegoś; filoz. natura danej rzeczy, decydująca o tym, że jest ona właśnie tą rzeczą, a nie inną
(definicja na podstawie słownika PWN)
(łac. immanere – „pozostawać wewnątrz”) – zawarty w czymś, nie wykraczający poza coś. Tu, w odniesieniu do przedmiotu poznania, oznacza, że jest on dany w świadomości i nie wykracza poza nią
(gr. mónarchos – jedyny władca) ustrój polityczny, w którym władza jest sprawowana przez jedną osobę nazywaną monarchą; władza ta ma najczęściej charakter dziedziczny, czyli nie pochodzi z wyborów oraz jest dożywotnia; pierwotnie władza monarchy była nieograniczona – dotyczyła zatem władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej; współczesne monarchie są dość mocno ograniczone przez wybierany parlament oraz niezależną władzę sądowniczą
(łac. ratio status) pojęcie powstałe w starożytnym Rzymie związane z uznaniem dobra, interesu i potrzeb państwa za wartość nadrzędną, wytyczną działania nie tylko organów państwowych, ale i obywateli
(łac. utilitas – korzyść, pożytek) teoria etyczna powstała w końcu XVIII w., której główna zasada (zwana zasadą użyteczności) głosi, iż czyn jest dobry wtedy i tylko wtedy, gdy przyczynia się do stanowienia szczęścia powszechnego, rozumianego jako wzrost przyjemności i redukcja cierpień w świecie