Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym Zbigniew Herbert „O Troi”. Następnie odpowiedz na pytanie, jak i w jakim celu Herbert wykorzystuje w swoich utworach kostium antyczny. 
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym Zbigniew Herbert „O Troi”. Następnie odpowiedz na pytanie, jak i w jakim celu Herbert wykorzystuje w swoich utworach kostium antyczny. 
R1760Nz2lEJzr
(Uzupełnij).
Polecenie 2

W jaki sposób Zbigniew Herbert osiąga „efekt uniwersalności” swojej twórczości?

R1760Nz2lEJzr
(Uzupełnij).
RBnRg9EEulslR
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Zbigniew Herbert - O Troi.
1
Polecenie 3

Przeczytaj wiersz O Troi Zbigniewa Herberta. Porównaj dwie części utworu. Wskaż te elementy, które budują nastrój, oraz zapisz określenia charakteryzujące poetę. Zanotuj odpowiedzi w formie mapy myśli.

R1IHARweuJdT41
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: O Troi
    • Elementy należące do kategorii O Troi
    • Nazwa kategorii: II część wiersza
      • Elementy należące do kategorii II część wiersza
      • Nazwa kategorii: nastrój
        • Elementy należące do kategorii nastrój
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Koniec elementów należących do kategorii nastrój
      • Nazwa kategorii: poeta
        • Elementy należące do kategorii poeta
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Koniec elementów należących do kategorii poeta
        Koniec elementów należących do kategorii II część wiersza
    • Nazwa kategorii: I część wiersza
      • Elementy należące do kategorii I część wiersza
      • Nazwa kategorii: nastrój
        • Elementy należące do kategorii nastrój
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Koniec elementów należących do kategorii nastrój
      • Nazwa kategorii: poeta
        • Elementy należące do kategorii poeta
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Nazwa kategorii:
        • Koniec elementów należących do kategorii poeta
        Koniec elementów należących do kategorii I część wiersza
      Koniec elementów należących do kategorii O Troi
R1PuOXzKIy1bH
Zapoznaj się z wierszem O Troi Zbigniewa Herberta. Porównaj dwie części utworu. Wskaż te elementy, które budują nastrój, oraz zapisz określenia charakteryzujące poetę. Zanotuj odpowiedzi w formie listy z wypisanymi hasłami dla każdej z dwóch części utworu. (Uzupełnij).
Zbigniew Herbert O Troi

1  
O Trojo Trojo  
archeolog  
przez palce twój przesypie popiół  
a pożar większy od Iliady  
na siedem strun –

za mało strun  
potrzebny chór  
lamentów morze  
i łoskot gór  
kamienny deszcz

– jak wyprowadzić  
z ruin ludzi  
jak wyprowadzić  
z wierszy chór

Uszła cało  
płomiennym skrzydłem  
w czyste niebo

Nad ruinami wschodzi księżyc  
O Trojo Trojo  
Milczy miasto  
Poeta walczy z własnym cieniem  
Poeta krzyczy jak ptak w pustce

Księżyc powtarza swój krajobraz  
łagodny metal w zgorzelisku

2  
Szli wąwozami byłych ulic  
jak przez czerwone morze zgliszcz

a wiatr podnosił pył czerwony  
wiernie malował zachód miasta  

Szli wąwozami byłych ulic  
chuchali na czczo w zmarzły świt

mówili: przejdą długie lata  
zanim tu stanie pierwszy dom

szli wąwozami byłych ulic  
myśleli że odnajdą ślad

na harmonijce  
gra kaleka  
o wierzb warkoczach  
o dziewczynie

poeta milczy  
pada deszcz

her1 Źródło: Zbigniew Herbert, O Troi, [w:] Wiersze zebrane, Warszawa 2008.
Polecenie 4

Wskaż odwołania do klasycyzmu i romantyzmu, jakie znajdują się w wierszu O Troi Zbigniewa Herberta. Wypisz je w tabeli.

R1KXBF5iKpaSz
Klasycyzm (Uzupełnij). Romantyzm (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Kim – według Piotra Śliwińskiego – jest Zbigniew Herbert – klasykiem czy romantykiem? W oparciu o rozważania zamieszczone we fragmencie eseju przedstaw stanowisko i je uzasadnij.

R10ajNi8PKVw7
(Uzupełnij).
Czytanie Herberta

Klasyk czy romantyk? To pytanie sugerować może, że klasycyzm i romantyzm, dwa kluczowe pasma polskiej tradycji ideowej i artystycznej – przebiegają osobno, równolegle, bez komunikowania się ze sobą. A tak oczywiście nie jest. Twórca wybierający wśród zasobów przeszłości każdorazowo porusza się po powierzchni utkanej z różnych tworzyw, powierzchni falującej, odkształcającej się na skutek aktywności różnych składników. To, co w rezultacie wyłania się jako tradycja, nadal ma charakter dynamiczny. Pomimo że górotwór polskiej kultury uformowany został w dużej mierze dzięki dwóm fundamentalnym formacjom, to jednak nie sposób utrzymywać, uznając nawet ich antytetyczność, że żyjemy w świecie podzielonym – czy rozdartym zgoła – jedynie pomiędzy dwa pierwiastki. Nie da się przypisać współczesnego artysty do którejś z podstawowych wersji tradycji, choćby i konkurencyjnych względem siebie, bez skazywania się na żmudne tropienie w jego świadomości innych wersji. Tym bardziej kiedy obie główne, również romantyczno‑symboliczna, produktywniejsza, zdają się wyczerpywać, zwłaszcza że nad nimi – w czasie – usytuowana jest awangarda, gruntownie je przetwarzająca. Zdawać by się więc mogło, iż nie uda się wyrazić niczego istotnego o dziele nam współczesnym, posługując się wspomnianymi kategoriami. A jednak istnieje opcja krytyczna, wiążąca twórczość Herberta (i oczywiście, nie tylko jego) z klasycyzmem, oraz inna wskazująca na elementy romantyczne, i jeszcze inna – „wyzwalająca” Herberta z klasycznego uniwersalizmu – w imię bezpośredniej uchwytności jego politycznego i moralnego przesłania. Style czytania twórczości Zbigniewa Herberta, a także sposoby, poprzez jakie bywała szczególnie w latach osiemdziesiątych, kanonizowana, określają twarde warunki wstępne każdej kolejnej interpretacji.
I jeszcze jedno: pytanie wyjściowe, choćby mocno było uwikłane w różnorakie trudności, i kwestia, choćby była akonkluzywnaakonkluzywnyakonkluzywna, mają oparcie w tekstach poetyckich i ich trafnym odbiorze kładącym nacisk na taką penetrację przeszłości, która pozwalałaby się przekształcić w tradycję, tj. w układ żywych aktualnych wartości. Czy to klasycyzm, czy romantyzm – jest więc przez Herberta często i wnikliwie eksploatowany we wspomnianym celu. Jest to również kwestia rewindykacjirewindykacjarewindykacji artystycznej, podstawowych wyborów z zasobów skarbnicy poetyckiego języka, a przede wszystkim gestów i nastrojów związanych z poczuciem, lub brakiem poczucia, że dzieło artystyczne uwierzytelnia zarówno racje wspólne dla antykwariatu, jak i miejsc, w których wystawia się sztukę współczesną.
Klasycyzm i romantyzm to skupiska pojęć, wśród których rozgrywa się egzystencjalny (egzystencjalistyczny?) dramat nieprzynależności, odtrącenia, niezgody, rozpaczy – i tęsknoty mu towarzyszącej. Herbert klasyk z rozsądku, klasyk sceptyczny, trudzący się definiowaniem pożądanego kształtu indywidualnego życia i takich form życia zbiorowego, które by nie niweczyły tego jednostkowego poczucia sensu egzystencji, na każdym kroku zderza się z przejawami entropiientropiaentropii, na które reaguje romantyczną panironiąpanironiapanironią i egzystencjalistycznym pantragizmempantragizmpantragizmem.
Romantyczne usposobienie najwyraziściej uwypuklają wiersze o pisaniu wierszy, autokomentarze do twórczości, remanenty artystycznych motywacji i – nareszcie – dramatyczne zapytania o elementarny sens sztuki. Źródłem tego usposobienia jest za każdym razem destrukcja pozorów ładu; o rozmachu etycznym utworów Herberta decydują próby nowej konstrukcji aksjologicznejaksjologicznyaksjologicznej, powtarzane zresztą bez przesadnej nadziei na powodzenie. Sens tkwi w samym działaniu, w poszukiwaniu odpowiedzi, w ciągłym odbudowywaniu zrujnowanego wnętrza człowieka – innego sensu być nie może. Rozwiązanie konfliktu między postulowanym klasycyzmem a romantyczną rozpaczą jest stricte dwudziestowieczne – jest nim godność życia bez dostatecznych uzasadnień.

her Źródło: Czytanie Herberta, red. E. Wiegandt, P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 1995. Cytat za: Poznawanie Herberta 2, Wybór i wstęp A. Franaszek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
1
Ćwiczenie 2

Jak w wierszu Herberta O Troi realizowane są „dramatyczne zapytania o elementarny sens sztuki”? Napisz o tym w kilku zdaniach.

R1760Nz2lEJzr
(Uzupełnij).
akonkluzywny
rewindykacja
entropia
panironia
pantragizm
aksjologiczny