Film edukacyjny
Jak powstaje szkło i jakie są jego rodzaje? W jaki sposób uzyskuje się szkło o różnych barwach? Zapoznaj się z filmem, a następnie odpowiedź na postawione pytania i wykonaj ćwiczenia umieszczone pod filmem.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R100tAsbUzpTZ
Film nawiązujący do treści materiału - przedstawia powstawanie i rodzaje szkła.
Uzupełnij zdania, wybierając poprawne wyrażenia.
Substancja amorficzna to substancja, w której cząsteczki znajdują się w {stanie ciekłym}{#stanie stałym}{stanie gazowym}, jednak jej ułożenie i upakowanie bardziej zbliżone jest do {#cieczy}{ciała stałego}{gazu}. Mówi się również, że jest to ciało stałe, w którym nie występują oddziaływania {bliskiego}{#dalekiego} zasięgu.
Możliwe jest uzyskanie szkła o różnej barwie. Przyporządkuj dodatki do kolorów szkła.
związki kobaltu lub miedzi, związki tytanu, związki manganu lub kobaltu (duże ilości), związki żelaza lub chromu, związki kadmu lub siarki, metaliczna miedź lub złoto i jego sole
| białe | |
| żółte | |
| zielone | |
| niebieskie | |
| czarne | |
| czerwone |
Przyporządkuj przedmioty do rodzajów szkła, z jakich się je wykonuje.
lampy kwarcowe, włókna szklane i wata szklana, przedmioty laboratoryjne, szyby, naczynia szklane, szkło laboratoryjne, materiały optyczne, szyby odporne na działanie wysokiego ciśnienia i temperatur, światłowody, butelki, naczynia żaroodporne
| szkło kwarcowe | |
|---|---|
| szkło sodowe | |
| szkło potasowe |