Czasem potrzebujemy przeprowadzić próbne obliczenia na fikcyjnych wartościach. W takiej sytuacji pojawia się często problem, jak przygotować dane. Zamiast tracić czas na ich ręczne wpisywanie, możemy posłużyć się formułą, która zwróci w komórkach dane w kolejności losowej. Można to zrobić na kilka sposobów.
Przedstawiamy najbardziej uniwersalny, który opiera się na zdefiniowanych nazwach. Warto zatem wprowadzić je w szablonie skoroszytu, z którego często korzystamy, lub w skoroszycie makr osobistych PERSONAL.XLSB. Dzięki temu raz wprowadzone nazwy będą dostępne w trakcie przygotowywania dowolnego raportu. Przyjmijmy, że do arkusza chcesz wpisać nazwy miesięcy w kolejności losowej.
Aby to zrobić:
Na karcie Formuły wybierz polecenie Definiuj nazwę. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Nowa nazwa.
W polu Nazwa wpisz miesiace.
W polu Odwołuje się do wprowadź natomiast odwołanie do tablicy wartości.
Nazwa jest zdefiniowana. Aby wprowadzić nazwy miesięcy w kolejności losowej:
Do dowolnej pustej komórki arkusza wpisz następującą formułę:
Linia 1. znak równości INDEKS otwórz nawias okrągły miesiace średnik LOS kropka ZAKR otwórz nawias okrągły 1 średnik 12 zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły.
=INDEKS(miesiace; LOS.ZAKR(1;12))
Skopiuj formułę w dół do kolejnych komórek. Gotowe!
Jeśli w opcjach arkusza kalkulacyjnego masz ustawione automatyczne przeliczanie arkusza, to losowa lista miesięcy będzie się stale zmieniać. Aby tego uniknąć przełącz ręczny tryb przeliczania arkusza lub zamianę formuł na wartości.
W pierwszym argumencie funkcji INDEKS podajesz tablicę wartości jako zdefiniowaną wcześniej nazwę. Drugi argument służy do wybrania określonej pozycji tej tablicy. Ze względu na to, że ta pozycja ma być losowana, zastosuj funkcję LOS.ZAKR. W jej argumentach podaj wartości graniczne przedziału, z którego funkcja ma losowo wybrać liczbę. Mogą to być tylko liczby całkowite i pierwsza musi być mniejsza od drugiej.
Ten sposób rozwiązania pozwala na to, że możemy zdefiniować więcej nazw zawierających tablice innych wartości (np. nazwy dni tygodnia). Jedną z tych nazw podajemy w pierwszym argumencie funkcji INDEKS, a w funkcji LOS.ZAKR podajemy przedział określający odpowiednią liczbę elementów tablicy.
R41oAf578gKQD
Film nawiązujący do treści generowania listy losowych nazw.
Film nawiązujący do treści generowania listy losowych nazw.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Chcesz obejrzeć film z rodziną, ale nie możecie się zdecydować, który wybrać. Spośród 5 tytułów wylosuj jeden, który dziś będziecie oglądać.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1cNTzlybKqcs
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W komórce A1 film do obejrzenia, w komórce B1 wpisano formułę. Brzmi ona następująco =INDEKS(filmy;LOS.ZAKR(1;5))
R1elwyCHERxf5
Na zrzucie ekranu widoczne jest okno dialogowe arkusza Excel dotyczące edytowania nazwy. W pierwszym polu zatytułowanym NAZWA wpisano FILMY. Drugie pole jest wyszarzałe, niedostępne. Jest zatytułowane ZAKRES a wybrana opcja to SKOROSZYT. Trzecie pole zatytułowane jest KOMENTARZ. Czwarte pole zatytułowane jest ODWOŁUJE SIĘ DO. Wpisano tu następującą formułę: ={„To”;”Rodzinne rewolucje”;”Pan kot”;”Samo życie”;”2012”}. W dolnej części okna dialogowego znajdują się dwa przyciski: OK oraz Anuluj.
Polecenie 2
Z przyjaciółmi planujesz wakacyjny wyjazd, niestety nie możecie zdecydować, gdzie chcecie pojechać. Wylosuj miejsce, w które pojedziecie.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1FXYUSutZRsh
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel W komórce A1 Cel wyjazdu, w komórce B1 wpisano formułę. Brzmi ona następująco =INDEKS(wyjazd;LOS.ZAKR(1;4))
RUQ9Tt1H56FsH
Na zrzucie ekranu widoczne jest okno dialogowe arkusza Excel dotyczące edytowania nazwy. W pierwszym polu zatytułowanym NAZWA wpisano WYJAZD. Drugie pole jest wyszarzałe, niedostępne. Jest zatytułowane ZAKRES a wybrana opcja to SKOROSZYT. Trzecie pole zatytułowane jest KOMENTARZ. Czwarte pole zatytułowane jest ODWOŁUJE SIĘ DO. Wpisano tu następującą formułę ={„Gdańsk”;”Olsztyn”;”Warszawa”;”Szczecin”}. W dolnej części okna dialogowego znajdują się dwa przyciski: OK oraz Anuluj.