Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Elektryzowanie nie jest trudne, ale jest ciekawe.

Polecenie 1

Wykonaj samodzielnie dwa eksperymenty opisane w filmie samouczku. Jeden bez problemu wykonasz w domu, wykorzystując powszechnie dostępne przedmioty. Do drugiego będzie Ci potrzebny typowy szkolny sprzęt: elektroskop i pałeczki do jego ładowania.
Spróbuj zapewnić sobie widownię: koleżanki i koledzy z klasy lub rodzina czy znajomi w domu. Przy odrobinie ćwiczenia i wprawy na pewno zainteresujesz każdą widownię.

Co warto wiedzieć?

Oto kilka podpowiedzi. Zawierają one dobre rady, dzięki którym eksperymenty z elektrostatyki udadzą Ci się lepiej, niż innym. Możesz najpierw poeksperymentować samodzielnie, zanim je przeczytasz.

Jak to zrobić?

Obejrzyj film samouczek, w którym opisane zostały niezbędne pomoce i podstawowe czynności, jakie warto wykonać. Każdy pokaz został podzielony na sceny.
Oglądając film wyobrażaj sobie swoje postępowanie w roli eksperymentatora. Staraj się przewidzieć reakcje i pytania widzów.
Zwróć uwagę, że komentarz w filmie został ograniczony do opisania uzyskiwanych efektów. Myśl więc o komentarzu, w którym objaśniasz wyniki poszczególnych faz eksperymentu.

Zapoznaj się z filmem samouczkiem, w którym opisane zostały niezbędne pomoce i podstawowe czynności, jakie warto wykonać. Każdy pokaz został podzielony na sceny.
Słuchając filmu wyobrażaj sobie swoje postępowanie w roli eksperymentatora. Staraj się przewidzieć reakcje i pytania widzów.
Zwróć uwagę, że komentarz w filmie został ograniczony do opisania uzyskiwanych efektów. Myśl więc o komentarzu, w którym objaśniasz wyniki poszczególnych faz eksperymentu.

RDf8U5xExF8tQ
Zapoznaj się z audiodeskrypcją samouczka.

Jak to zinterpretować?

Wykonaj poniższe polecenia, które złożą się na Twój komentarz do uzyskanych w eksperymencie efektów. Wracaj do poszczególnych fragmentów filmu w miarę potrzeb.

Doświadczenie 1

1
Polecenie 2

W pierwszej scenie nie naładowano pałeczki przed jej zbliżeniem do wiszącej piłeczki. Nic nadzwyczajnego się nie stało. Podaj cel, zgodny z metodologią fizyki, wykonania tej obserwacji.

uzupełnij treść
Polecenie 3

W scenie 2. naładowana pałeczka ebonitowa przyciągnęła wiszącą piłeczkę ping‑pongową. Ta ostatnia została naładowana przez indukcję.

R18PLJIs9QEyv
Wskaż schemat, który najbardziej trafnie przedstawia oddziaływanie pałeczki na piłeczkę.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
R10SsFk8gGhal
W scenie 2. naładowana ujemnie pałeczka ebonitowa przyciągnęła wiszącą piłeczkę ping‑pongową. Ta ostatnia została naładowana przez indukcję. Wskaż stwierdzenie, który najbardziej trafnie przedstawia oddziaływanie pałeczki na piłeczkę. Możliwe odpowiedzi: 1. W geometrycznym środku piłeczki gromadzi się ładunek dodatni, na skutek czego na piłeczkę zaczyna działać siła w kierunku pałeczki., 2. Na powierzchni piłeczki znajdującej się bliżej pałeczki pojawia się ładunek dodatni, a na przeciwległej powierzchni - ujemny. Na piłeczkę zaczyna działać siła wypadkowa w kierunku pałeczki., 3. Na powierzchni piłeczki znajdującej się bliżej pałeczki pojawia się ładunek dodatni, a na przeciwległej powierzchni - ujemny. Siła wypadkowa działająca na piłeczkę jest zerowa, ponieważ siły związane z tymi ładunkami się równoważą.
Polecenie 4
RIs558DI523LF
Doszło do naładowania piłeczki przez 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk. Osadził się więc na niej ładunek 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk znaku, co na pałeczce, choć o stosunkowo niewielkiej wartości.
To ostatnie jest skutkiem zaledwie punktowego i krótkotrwałego kontaktu piłeczki z pałeczką oraz faktu, że powierzchnie tych ciał są raczej 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk, niż 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk 1. #przewodnikami, 2. indukcję, 3. przeciwnego, 4. #tego samego, 5. przewodnikami, 6. potarcie, 7. izolatorami, 8. #izolatorami, 9. #dotyk.

Doświadczenie 2

Polecenie 5
RYipjSsO3rR12
Wskaż właściwe uzupełnienia opisu trzeciej sceny doświadczenia. Doszło do naładowania piłeczki przez potarcie dotyk indukcję. Osadził się więc na niej ładunek tego samego przeciwnego znaku, co na pałeczce, choć o stosunkowo niewielkiej wartości.
To ostatnie jest skutkiem zaledwie punktowego i krótkotrwałego kontaktu piłeczki z pałeczką oraz faktu, że powierzchnie tych ciał są raczej izolatorami przewodnikami, niż izolatorami przewodnikami.
Polecenie 6
RoKCnsXIUJupg
Wskaż schemat, który najbardziej trafnie przedstawia rozkład ładunków na elektroskopie po jego uziemieniu.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 6

Załóżmy, że elektrycznie obojętny elektroskop został uziemiony. Jeżeli zbliżymy do niego na niewielką odległość naładowane dodatnio ciało, to co możemy powiedzieć na temat ładunku w elektroskopie?

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Objaśnij wynik uzyskany, kolejno, w scenach 3a oraz 3b.

uzupełnij treść

Na koniec odrobina magii

W nauce nie ma magii - tę cechę jedni uważają za skrajnie niekorzystną, inni wręcz przeciwnie, podnoszą ją do rangi pozytywnego wyróżnika nauki. Wszyscy niemal zgadzają się jednak, że z wielu aspektów nauk przyrodniczych można uczynić przedstawienie. Taka możliwość w pierwszej kolejności dotyczy strony eksperymentalnej.
W ramach „Grande Finale” swego przedstawienia lub po prostu „na bis”, możesz wykonać dwa nietypowe pokazy. Nie zawsze się one udają, wymagają sprzyjających warunków. Ale warto spróbować, oczywiście wcześniej poćwiczywszy.

1. Elektryzowanie z wełną, ale bez pocierania.

Wybierz do eksperymentu raczej pałeczkę ebonitową i gruby kawałek wełny.
Upewnij się, że pałeczka jest rozładowana - w tym celu dotknij nią elektroskopu. Nie powinien się on wychylić.
Chwyć wełnę w dłoń i obejmij nią pałeczkę. Przyciśnij mocno wełnę do pałeczki, ale nie przesuwaj jej wzdłuż pałeczki. O wykonanie tej czynności - dla lepszego efektu - możesz poprosić kogokolwiek z widowni.
Przytknij teraz pałeczkę do elektroskopu - jego wskazówka powinna się wychylić, choć na ogół efekt nie jest duży.
No cóż, mimo przyciśnięcia wełny do pałeczki, powierzchnia styku nie była tak duża, jak przy pocieraniu. Natomiast tam, gdzie styk wystąpił, elektrony przeniosły się na pałeczkę ze względu na różnicę we właściwościach elektrycznych pomiędzy powierzchnią pałeczki a powierzchnią wełny. Taki przeskok jest procesem egzoenergetycznym, zachodzi on samoistnie. Pocieranie zapewnia zwiększenie powierzchni styku oraz niewielką odległość pomiędzy powierzchniami pałeczki i wełny.

2. Elektryzowanie bez wełny, ale z pocieraniem.

Do tego pokazu lepszym wyborem także będzie pałeczka ebonitowa. Zbędna za to jest wełna czy jakikolwiek inny materiał, typowo używany w doświadczeniach z elektrostatyki.
Upewnij się, że pałeczka jest rozładowana - w tym celu dotknij nią elektroskopu. Nie powinien się on wychylić. To standardowa procedura wstępna.
Chwyć mocno pałeczkę w dłoń i wykonaj nią energiczny zamach - najlepiej w kierunku od góry do dołu, na podobieństwo serwisu tenisowego. Wykorzystaj całą długość ramienia i ręki.
Przytknij pałeczkę do elektroskopu - jego wskazówka powinna się wychylić, choć na ogół efekt jest naprawdę niewielki.
Skąd w ogóle wzięło się naładowanie? Powietrze to materia, choć jego gęstość jest o trzy rzędy wielkości mniejsza od typowego ciała stałego. Jeśli jednak zapewnimy styk pałeczki z możliwe dużą ilością powietrza - temu służy szybkie jej przesunięcie - to możemy liczyć na osadzenie się na niej wystarczającej liczby elektronów, by spowodować zauważalne wychylenie wskazówki elektroskopu.