Film samouczek
Przeanalizuj prezentację dotyczącą obliczania NWD dwóch liczb naturalnych, a następnie prześledź etapy wykonywania obu funkcji rekurencyjnych dla podanych przez siebie liczb.
Napisz program, który obliczy element ciągu o indeksie n
.
Przetestuj jego działanie dla ciągu o wzorze:
gdzie aIndeks dolny 00 = 1
, r = 5
, n = 3
.
Specyfikacja problemu:
Dane:
n
– liczba naturalnar
– liczba naturalna
Wynik:
wyraz ciągu o indeksie
n
Napisz program, który policzy największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb całkowitych n
oraz k
.
Przetestuj jego działanie dla n = 24
oraz k = 28
.
Rekurencyjny wzór na wyznaczanie NWD:
Specyfikacja problemu:
Dane:
n
– liczba naturalnak
– liczba naturalna
Wynik:
NWD liczb
n
orazk
Porównaj swoje rozwiązanie z filmem.
Zastanów się, jak wyglądałoby rozwiązanie problemu postawionego w filmie, gdyby zapisać je iteracyjnie. Jak wyglądałaby wydajność programu?
Zastanów się, jakie różnice dostrzegasz w zaprezentowanej implementacji w stosunku do tej, którą przedstawiono wcześniej.
W filmie mowa o tym, że dodanie poprzednich wyrazów wedle wyznaczonego wzoru jest możliwe z wykorzystaniem definicja rekurencyjnej – możemy tak zrobić w przypadku ciągów arytmetycznych.