W tym samouczku przedstawimy pouczające i piękne, a przy tym bardzo proste, doświadczenie z użyciem oscyloskopu katodowego. Nie w każdej szkole znajduje się ten zabytkowy przyrząd, dlatego warto, chociaż w ten sposób - przy pomocy samouczka, pokazać doświadczenie z jego użyciem. Oprócz oscyloskopu użyjemy jeszcze magnesu sztabkowego, będącego źródłem pola magnetycznego.
Obejrzyj film‑samouczek, a następnie przeczytaj i rozwiąż umieszczone poniżej polecenia.
Zapoznaj się z filmem samouczkiem, a następnie przeczytaj i rozwiąż umieszczone poniżej polecenia.
R1aM7SPAGlnL6
1
Polecenie 1
W jakiej pozycji względem przedstawionego na filmie oscyloskopu należy umieścić magnes, by plamka na ekranie przesunęła się w lewo, a jak, żeby przesunęła się w prawo? Wykonaj odpowiednie rysunki i zaznacz na nich wektory: , i . Swoją odpowiedź porównaj z odpowiedzią wzorcową umieszczoną poniżej.
W jakiej pozycji względem przedstawionego na filmie oscyloskopu należy umieścić magnes, by plamka na ekranie przesunęła się w lewo, a jak, żeby przesunęła się w prawo? Zastosuj widok oscyloskopu z przodu, czyli widok ekranu i odpowiedz, jakie kierunki mają w obu przypadkach wektory: prędkości, indukcji i siły Lorentza. Swoją odpowiedź porównaj z odpowiedzią wzorcową umieszczoną na rysunkach poniżej.
Na poniższym rysunku pokazano, z której strony oscyloskopu należy umieścić magnes, by strumień elektronów odchylił się w lewą (a) lub w prawą (b) stronę.
R1BKO4TTYJUMX
Polecenie 2
R12WWTTf8ZL1h
R15EWneuC6jzY
Polecenie 2.
Na rysunku jest ekran w postaci koła. Wektor prędkości skierowany jest prostopadle do ekranu w kierunku do nas i oznaczony kółkiem z kropką. Z lewej strony koła umieszczony jest poziomo magnes z biegunem S z prawej strony i biegunem N z lewej strony. Pod kołem umieszczony jest pionowo magnes z biegunem N u góry i biegunem S u dołu.
Zastanów się, w którą stronę odchyli się strumień elektronów w oscyloskopie?