Polecenie 1

Zapoznaj się z samouczkiem, a następnie rozwiąż ćwiczenia dotyczące reaktywności alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych.

R4FUYFy0Rshlo
Film opowiadający o sposobach odróżniania alkoholi w zależności od ich rzędowości.
Ćwiczenie 1

Ułóż wymienione alkohole, o różnych rzędowościach, w odpowiedniej kolejności.

R7O3JQjAc7xt7
A. Od najmniej do najbardziej aktywnego w reakcji z odczynnikiem Lucasa. Elementy do uszeregowania: 1. 4-metylopentan-2-ol, 2. 2-metylopentan-2-ol, 3. 4-metylopentan-1-ol
R19yifZuvlb3X
B. Od tego, który z odczynnikiem Lucasa powoduje natychmiastowe zmętnienie, przez ten, który z odczynnikiem Lucasa daje zmętnienie po około pięciu minutach, kończąc na tym, który nie daje zmętnienia. Elementy do uszeregowania: 1. 4-metylopentan-2-ol, 2. 2-metylopentan-2-ol, 3. 4-metylopentan-1-ol
Ćwiczenie 2

Przeprowadzono doświadczenie przedstawione na poniższym schemacie. Na podstawie obserwacji podaj, który alkohol, X czy Y, jest alkoholem trzeciorzędowym. Odpowiedź uzasadnij.

Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z opisem schematu. Na podstawie obserwacji podaj, który alkohol, X czy Y, jest alkoholem trzeciorzędowym. Odpowiedź uzasadnij.

R1d8umUdZzxB9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje:

W probówce, do której wprowadzono alkohol X, zaobserwowano zmianę zabarwienia roztworu z pomarańczowej na zieloną.

W probówce, do której wprowadzono alkohol Y, nie zaobserwowano zmian.

R3MU8bZqlKug8
Odpowiedź: (Uzupełnij).