Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Czy wiesz, gdzie w Twoim otoczeniu masz do czynienia z procesami utleniania i redukcji? Zapoznaj się z filmem samouczkiem, a następnie wykonaj załączone ćwiczenia.

R1Y6EvRZ628Ts
Film nawiązujący do treści materiału dotyczącej reakcji utleniania i redukcji w życiu codziennym.
1
Ćwiczenie 1

Poniższe równanie chemiczne w uproszczony sposób prezentuje przebieg procesu fotosyntezy u roślin: 6 CO2+6 H2Oenergia słonecznaC6H12O6+6 O2.

a) Która z substancji pełni rolę utleniacza? Podaj jej wzór.

b) Jeżeli w procesie zachodzącym ze 100% wydajnością otrzymano 100 g glukozy, to ile cząsteczek reduktora zużyto?

R1Ri3LQSbo91e
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R9IIPnsQuRGRR
(Uzupełnij).
RC6FBMfx024Ey
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie, wpisując m.in. wartości zmieniających się stopni utlenienia. Katalityczny rozkład nadtlenku wodoru jest przykładem specyficznej reakcji redoks, zwanej 1. 0, 2. nie zmienia się, 3. I, 4. -III, 5. komproporcjonowaniem, 6. dysproporcjonowaniem, 7. zmienia się, 8. -II. W tej reakcji stopień utlenienia atomów wodoru 1. 0, 2. nie zmienia się, 3. I, 4. -III, 5. komproporcjonowaniem, 6. dysproporcjonowaniem, 7. zmienia się, 8. -II, a stopień utlenienia atomów tlenu wzrasta z -I na 1. 0, 2. nie zmienia się, 3. I, 4. -III, 5. komproporcjonowaniem, 6. dysproporcjonowaniem, 7. zmienia się, 8. -II oraz maleje z -I na 1. 0, 2. nie zmienia się, 3. I, 4. -III, 5. komproporcjonowaniem, 6. dysproporcjonowaniem, 7. zmienia się, 8. -II.