Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak w praktyce prowadzić pomiar i szacować niepewności pomiarowe?

Zamierzasz zmierzyć szerokość tarasu wykonanego z drewnianych desek. Prosta rzecz. Tymczasem, zgodnie z powiedzeniem o sześciu kucharkach i braku jedzenia, można zaproponować wiele różnych sposobów przeprowadzenia takiego pomiaru. Który jest prostszy, lepszy, szybszy, tańszy, który wreszcie jest dokładniejszy od innych? Nie zawsze odpowiedzi na te pytania są jednakowe.
Obejrzyj, co proponuje fizyk.

Zamierzasz zmierzyć szerokość tarasu wykonanego z drewnianych desek. Prosta rzecz. Tymczasem, zgodnie z powiedzeniem o sześciu kucharkach i braku jedzenia, można zaproponować wiele różnych sposobów przeprowadzenia takiego pomiaru. Który jest prostszy, lepszy, szybszy, tańszy, który wreszcie jest dokładniejszy od innych? Nie zawsze odpowiedzi na te pytania są jednakowe. 
Wysłuchaj, co proponuje fizyk.

ReGFEC25TICX7
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.
Polecenie 1

Odsłuchaj ponownie fragment filmu, w którym prezentujący stwierdza: „Hmmm... Dostaliśmy wyniki rozbieżne aż o siedem centymetrów.”
Uzasadnij, dlaczego nie stwierdził on po prostu, że tak różniące się wyniki są sprzeczne i nie przeszedł od razu do poszukiwania źródła tej sprzeczności. Zapisz swoją wypowiedź w przygotowanym polu i porównaj z wyjaśnieniem.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Uzasadnij jakościowo przekonanie prowadzącego, że „... otrzymaliśmy wartości, które nie wyjaśniają aż takiej rozbieżności - rzędu siedmiu centymetrów.”

Przyjmij w swym opisie następujące oznaczenia i wartości dla wyników dwóch pomiarów szerokości tarasu:

x 1 = 459   cm   , u 1 = 1 , 8 cm   , x 2 = 466 cm   , u 2 = 0 , 6 cm   .
uzupełnij treść
Polecenie 3

W e‑materiale, w części „Przeczytaj”, znajdziesz siedem zaleceń dotyczących prowadzenia pomiaru i analizy jego wyników. Przeanalizuj film pod kątem realizacji poszczególnych zaleceń. Podaj krótki opis sposobu, w jaki prowadzący zastosował się do każdego z nich.

RLRc3bVrlIWfc
Polecenie 4

W końcówce filmu prezentujący zasygnalizował kilka sposobów pomiaru szerokości tarasu:
- dalmierzem laserowym,
- za pomocą telefonu i GPS,
- zliczanie kroków,
- pomiar prędkości i czasu przejścia wzdłuż tarasu.

Wybierz jeden z nich i oszacuj niepewność pomiaru. Skorzystaj ze szczątkowych choćby informacji podanych w filmie i w miarę potrzeby uzupełnij je zgodnie ze swoją wiedzą lub wyobrażeniem.
Możesz też wymyślić własny sposób przeprowadzenia takiego pomiaru. Podaj wtedy niezbędne informacje o procedurze pomiarowej i dokonaj oszacowania niepewności wyniku.

uzupełnij treść