Pokaż ćwiczenia:
RpifHS6yAiITU1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdanie tak, aby było prawdziwe. Aby wykonać pomiar, urządzenie pomiarowe musi / nie musi w określony sposób oddziaływać z obiektem mierzonym. Oddziaływanie to nie powinno / powinno wpływać na mierzoną wielkość.
1
Ćwiczenie 2
Rpd94Rc1uDUJJ
Mierzysz temperaturę wody w szklance. Wkładasz do szklanki termometr i odczytujesz temperaturę na podstawie wysokości słupka cieczy. W pomiarze tym niepewność pomiarowa może być zwiększona przez błąd systematyczny wynikający z wpływu urządzenia pomiarowego na wartość wielkości mierzonej. Na czym ten wpływ polega? Możliwe odpowiedzi: 1. podniesie się poziom wody w szklance, 2. pomiar zajmuje czas i woda się ostudzi, 3. termometr się ogrzeje, 4. termometr wymieni ciepło z wodą
21
Ćwiczenie 3

Mówi się, że pomiar nie powinien mieć wpływu na wartość mierzonej wielkości. Tymczasem, jak wkładasz klasyczny termometr z cieczą do szklanki gorącej wody, by zmierzyć jej temperaturę, to woda oziębia się ogrzewając termometr i temperatura zmierzona będzie nieco niższa od początkowej. Co należy zrobić, by tego uniknąć?

uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 4

Wiadomo, że okres wahadła matematycznego nie zależy od masy ciężarka. Wyjaśnij zatem: Dlaczego ta masa nie może być zbyt mała?

RCtI8tWMg9lh5
Rys. Wahadło rzeczywiste, którego ruch można opisać za pomocą modelu wahadła matematycznego (Katedra Metropolitalna, miasto Meksyk).
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Catedral_Metropolitana,_M%C3%A9xico_D.F.,_M%C3%A9xico,_2013-10-16,_DD_89.JPG [dostęp 20.02.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 5

W doświadczeniu pokazanym na dołączonym do tego materiału filmie wyznaczaliśmy wartość przyspieszenia grawitacyjnego z wykorzystaniem wahadła matematycznego. Wykonywaliśmy pomiary czasu z dokładnością do 0,01 sekundy. Liczba mierzonych okresów była równa 10. Jak to możliwe, że wyznaczona niepewność pomiaru wyniosła zaledwie kilka tysięcznych części sekundy?

uzupełnij treść
R1K9MXsx7QC1l2
Ćwiczenie 6
W naszym multimedium wyznaczaliśmy przyspieszenie grawitacyjne z wykorzystaniem wahadła matematycznego. Czy moglibyśmy wykonywać pomiary z naszego Multimedium dla kątów wychylenia około 30 °? Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
RDiQj2S2AjMac2
Ćwiczenie 7
Mierzymy czas dziesięciu okresów wahadła matematycznego. Kiedy pomiar będzie dokładniejszy? Możliwe odpowiedzi: 1. Kiedy ta sama osoba będzie uruchamiała i zatrzymywała stoper,, 2. Kiedy uruchamiać i zatrzymywać stoper będą różne osoby.
R14U6vVb8Q6303
Ćwiczenie 8
Załóżmy, że chcesz wyznaczyć wartość przyspieszenia ziemskiego g korzystając ze wzoru na drogę w ruchu jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym: h=gt2/2. W tym celu stoperem mierzysz czas t spadku swobodnego ciała z ustalonej wysokości h, którą to wysokość mierzysz przy pomocy taśmy mierniczej. Poniżej wymienione są różne źródła niepewności pomiarowych, które mogą mieć wpływ na niepewność wyznaczonej wartości g. Pogrupuj podane źródła niepewności w taki sposób, by pasowały do opisu: Źródła niepewności, które mogą być wyeliminowane przez wykonującego pomiar: Możliwe odpowiedzi: 1. Paralaksa przy odczytywaniu wyników pomiarów z przyrządów pomiarowych., 2. Nieprecyzyjnie zaznaczony początek skali taśmy mierniczej., 3. Niepewność związana z wyborem czasu włączenia i wyłączenia stopera., 4. Miejsce wykonywania pomiarów (np. schronisko w górach lub pensjonat nad morzem)., 5. Niewielka liczba lub brak powtórzeń wykonanych pomiarów., 6. Brak rozrzutu między kilkukrotnie powtarzanymi pomiarami tej samej wielkości fizycznej (np. podczas pomiaru wysokości h, za każdym razem uzyskiwano ten sam wynik: h=105 cm). Źródła niepewności, które odnoszą się do własności mierzonej wielkości fizycznej: Możliwe odpowiedzi: 1. Paralaksa przy odczytywaniu wyników pomiarów z przyrządów pomiarowych., 2. Nieprecyzyjnie zaznaczony początek skali taśmy mierniczej., 3. Niepewność związana z wyborem czasu włączenia i wyłączenia stopera., 4. Miejsce wykonywania pomiarów (np. schronisko w górach lub pensjonat nad morzem)., 5. Niewielka liczba lub brak powtórzeń wykonanych pomiarów., 6. Brak rozrzutu między kilkukrotnie powtarzanymi pomiarami tej samej wielkości fizycznej (np. podczas pomiaru wysokości h, za każdym razem uzyskiwano ten sam wynik: h=105 cm). Źródła niepewności, które odnoszą się do urządzenia pomiarowego: Możliwe odpowiedzi: 1. Paralaksa przy odczytywaniu wyników pomiarów z przyrządów pomiarowych., 2. Nieprecyzyjnie zaznaczony początek skali taśmy mierniczej., 3. Niepewność związana z wyborem czasu włączenia i wyłączenia stopera., 4. Miejsce wykonywania pomiarów (np. schronisko w górach lub pensjonat nad morzem)., 5. Niewielka liczba lub brak powtórzeń wykonanych pomiarów., 6. Brak rozrzutu między kilkukrotnie powtarzanymi pomiarami tej samej wielkości fizycznej (np. podczas pomiaru wysokości h, za każdym razem uzyskiwano ten sam wynik: h=105 cm). Źródła niepewności, które odnoszą się do metody obliczania niepewności: Możliwe odpowiedzi: 1. Paralaksa przy odczytywaniu wyników pomiarów z przyrządów pomiarowych., 2. Nieprecyzyjnie zaznaczony początek skali taśmy mierniczej., 3. Niepewność związana z wyborem czasu włączenia i wyłączenia stopera., 4. Miejsce wykonywania pomiarów (np. schronisko w górach lub pensjonat nad morzem)., 5. Niewielka liczba lub brak powtórzeń wykonanych pomiarów., 6. Brak rozrzutu między kilkukrotnie powtarzanymi pomiarami tej samej wielkości fizycznej (np. podczas pomiaru wysokości h, za każdym razem uzyskiwano ten sam wynik: h=105 cm).